רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אורטגה: ההיפ הופ מת

האמנים התבגרו, הקהל השתנה, המוזיקה התעדכנה והעניין קצת הלך לאיבוד. ולמרות זאת, אורטגה מסרב להספיד את ההיפ הופ. בינתיים

תגובות

בעשור החולף היה להיפ הופ מקום מכובד למדי בסצנת הלילה המקומית, אך כמו כל ז'אנר שמוכיח את עצמו ומצליח להישאר רלוונטי במשך תקופה ארוכה, גם ההיפ הופ סבל מעליות, ירידות ובעיקר מהספדים חוזרים ונשנים. ישבתי לשיחה עם אורטגה, אחת הדמויות המרכזיות בקהילה המקומית של חובבי המוזיקה השחורה, כדי לבדוק מה מקומה של המוזיקה והסצנה היום, ואם בכלל עוד יש להן מקום.אורטגה בהופעה - כל הפרטיםאיך אתה מסביר את השינוי בחיי הלילה של אנשי ההיפ הופ, שהלכו לכיוונים יותר אלקטרוניים? ראפרים הפכו למפיקי מסיבות, די.ג'ייז היפ הופ מובהקים החלו לנגן דאבסטפ. זה לא קרה עד היום עם סגנונות אחרים ששלטו באנדרגראונד, כמו דראם אנד בייס, למשל."מאז ומתמיד ההיפ הופ נחשב לז'אנר גמיש, וזה בא לידי ביטוי בכמויות  של רמיקסים ומש־אפים, שבכל פעם היו רלוונטיים לסאונד ששלט באותה תקופה. עכשיו, ב־2011, הסאונד ששולט בתל אביב זה הדאבסטפ, ולכן הכי טבעי שההיפ הופ יפזול לכיוון הזה. זו הסיבה שגם המון אם.סיז מוכרים בעולם ואפילו זמרי פופ מפיקים בכיוון הדאבסטפ, כיוון שנורא קומוניקטיבי לרקוד איתו, לא משנה מאיזה עולם אתה בא. זה משהו שלא קרה עם הדראם אנד בייס והברייק ביט, למשל, כי תמיד היה להם חספוס טיפה פחות קומוניקטיבי, לא כמו הדאבסטפ. אצלי החיבור לדאבסטפ בא טבעי בגלל שאני אם.סי שאוהב לזרום מהר. המעבר להפקת מסיבות היה טבעי, כיוון שערבי ההופעות ממילא היו מסתיימים בסטים של די.ג'ייז".אז למעשה ערבי הופעות ההיפ הופ איבדו את מקומם."זה עניין של תחלופה. הקהל שפעם אהב לראות הופעות - ובעצם לראות בלייב את השירים שהוא שומע בבית - התחלף בקהל צעיר ואגרסיבי יותר, שמחפש דברים יותר קיצוניים מהיפ הופ עם תופים של 808. הקהל של 2011 רוצה לזוז ולרקוד, והוא לא מסתפק בלעמוד במקום ולהרים ידיים".תדירות ההופעות ירדה. אורטגה - "תקוות":מה עם הופעות פריצה במסיבות עצמן?"דוגרי, זה בא לי רע ומזוהה בעיקר עם מסיבות מיינסטרים. אני כבליין בא לרקוד, והדבר האחרון שבא לי זה שהמוזיקה תיעצר ומישהו יתפוס את המיקרופון ויספר לי כמה הוא הכי טוב על ביט שמורכב ממחיאות כפיים. כמו שאמרתי קודם, אני מעדיף לזרום על חלקים קטנים מהביטים שכבר מתנגנים ולהזכיר לקהל שהוא במסיבה במקום לכפות עליו הופעה".יכול להיות שהיפ הופ איבד את מקומו בעניין הציבורי?"תדירות ההופעות ירדה, אין ספק, ואין אף אמן היפ הופ שפותח קופות על בסיס חודשי, אבל אולי אפשר לראות את זה בתור תהליך טבעי ואפילו חיובי של ז'אנר שנמצא בתהליך התפתחות ויתאים את עצמו לשינויים שחלים בעולם המוזיקלי, בדיוק כמו הרוק או המוזיקה האלקטרונית".מה לגבי סצנת ההיפ הופ המיינסטרימית?"בתור צופה מהצד יש רושם שהולך להם מצוין מבחינה כלכלית, ועם זאת יש שם פחות דגש על איכות: הקהל, הדי.ג'ייז שמנגנים עם דיסקים או בחירת השירים, שנורא קורצת למוזיקה המזרחית ולאווירת החאפלה. מנגד, הם אף פעם לא התיימרו לחדש, לאתגר ולייבא אמנים מחו"ל. טוב להם עם הדי.ג'ייז המקומיים והלהיטים של MTV".אז מה עושה הרכב היפ הופ שרוצה להופיע? כי בעצם הפתרון האחרון שהסצנה עוד יכולה היתה להציע היה אירועים עם חמישה הרכבים בערב לפחות."הרכבים פה חושבים שאם הם יופיעו הרבה זה יביא להם יותר קהל, אך למעשה ברוב הפעמים זה יוצר בדיוק את ההפך, מניסיון. הרכב צריך להופיע פעם בארבעה חודשים ואולי פעם בשנה בערב של הופעות משותפות, אחרת זה יוצר אובר אקספוז'ר. הרכב צעיר צריך לעשות עבודת שטח - באינטרנט, בפייסבוק, בפורומים, ביוטיוב וברחובות - לשחרר המון חומרים, לנסות להידחף להופיע עם מי שאפשר ובעיקר לנסות להרים ערבים משל עצמם. אף אחד לא מבטיח שיהיה קל, אבל ככה צוברים ניסיון".ההיפ הופ במיינסטרים אף פעם לא התיימר לחדש. אורטגה - רסיסים: מה דעתך על האמנים שעובדים היום?"קצת קשה לעשות הפרדה בין אנשים שאתה יושב לשתות איתם בירה ובין לבקר את ההתנהלות המוזיקלית שלהם ושלי כאמנים. אבל אני חושב שיש דעיכה שהיתה מעט מתבקשת, כשהגורם העיקרי לכך הוא עצם העובדה שהאמנים עצמם התבגרו. אם פעם כל החיים שלהם היו היפ הופ וקידום עצמי, היום אותם אם.סיז בני 20 פלוס הם סטודנטים לתואר ראשון או עובדים במשרה מלאה, שלא משאירה להם זמן לקדם את המוזיקה שלהם או להשקיע בה כמו פעם".אז מה העתיד צופן לך?"אני מתמרן בין הקלטות האלבום החדש ובין לימודים, אז השאיפה היא שהאלבום ייצא כבר בתחילת הקיץ. חוץ מזה, מתוכננת נסיעה ללוס אנג'לס כדי להקליט פרויקט חדש עם מפיקים מקומיים, וגם יצא לי להתארח בכמה דברים מגניבים שרואים אור בקרוב, כמו האלבום הבינלאומי של סקאזי ועוד הפתעות".האם יום אחד יוכל לצאת מסצנת ההיפ הופ המקומית כוכב בינלאומי, כמו שקרה בז'אנרים האלקטרוניים?"מוזיקה היא שפה בינלאומית, עברית לא. אני מאמין שזה אפשרי בתנאי שאמני היפ הופ מקומיים יפצחו את הנוסחה של הפקת שיר קליט ולא מתחנף מדי לפופ בשילוב ליריקה באנגלית, שלא תסגיר את ארץ המוצא. כל עוד זה ייעשה בחן, עם הפקה קומוניקטיבית ומעודכנת, אז יש סיכוי".ההיפ הופ מת?"לגמרי, אני מחכה לירושה".

*#