אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מבוב דילן עד לו ריד: מי שונא להיות יהודי?

מה משותף ללו ריד, בוב דילן, אדם גרין ומתיסיהו? כולם יהודים כמובן. בימים שאחרי התבטאויותיהם האנטישמיות של ג'ון גליאנו וצ'רלי שין, בדקנו מה יחסם של המוזיקאים היהודיים למוצאם המחייב. המסקנות לא בהכרח מחמיאות לעם הנבחר

תגובות

כמה שבועות לפני סערת ההתבטאויות האנטישמיות של השחקן צ'ארלי שין ומעצב האופנה ג'ון גליאנו, השחקנית וינונה ריידר סיפרה בריאיון ל-People שמל גיבסון תקף את יהדותה במסיבה הוליוודית עטורת כוכבים שנערכה לפני 15 שנה. לדברי ריידר, "ציינתי שאני יהודייה וגיבסון פלט משהו על oven dodgers (ביטוי שמשמעותו "לחמוק מתנורים"). מעולם לא שמעתי את הביטוי הזה קודם וזה היה רגע מביך מאוד".

כידוע, זמן קצר אחר כך גליאנו סיפק כותרות משלו וגרם לקולגה של ריידר, נטלי פורטמן, לצאת נגדו בחריפות ולהחרים את "דיור". אבל בעוד שריידר, פורטמן ולא מעט שחקנים ובמאים מרבים לדבר על יהדות, נדמה שמוזיקאים ששרים על יהדותם ומתייחסים אליה בראיונות הם מצרך נדיר יותר. לו ריד, שנולד בברוקלין למשפחה יהודית מהמעמד הבינוני, העניק ביוני האחרון ריאיון לעיתון היהודי The Jewish Chronicle, אבל לא התייחס ליהדותו.

בשיר I Wanna Be Black ריד הפגין אמביוולנטיות לגבי זהותו הניו יורקית ושר I don't wanna be no white...Jewish, middle-class college student no more". או במילים אחרות, אם כבר העם הנבחר, לפחות שיהיה אפשר לבחור גם בזהות אחרת. יהודי אך מעדיף להיות שחור. לו ריד:

ריד יכול להיחשב כיהודי טוב בהשוואה לחברו רוברט צימרמן, הידוע יותר כבוב דילן. ב-1979 דילן הודיע למעריציו שהוא גילה את ישו והתנצר, מהפך דתי שהחזיק מעמד קצת פחות מארבע שנים. בעשורים האחרונים דילן "חזר ליהדות" ואף הופיע בישראל ב-1987 (בהופעה טראומטית שהוא עצמו כינה "אחת מההופעות הגרועות בחיי"), וב-1993 (ברצף של הופעות מוצלחות קצת יותר). בעטיפה הפנימית של אלבומו "Infidels" מ-1982 נראה דילן כורע בהר הזיתים, אבל בעשור האחרון הוא מיעט להתבטא בענייני יהדות.

לעומת שני ענקי הרוק שנולדו כיהודים והתקשו לקבל את זהותם, דווקא המלכה האם מדונה – או אסתר, בשבילכם – הפכה את הקבלה לטרנד רוחני לוהט. לקראת הופעותיה בארץ ב-2009 מדונה אף הגדילה לעשות ופרשה את משנתה הרוחנית ב"ידיעות אחרונות": "נסעתי ברחבי העולם, הופעתי בסרטים, סעדתי עם מנהיגי העולם אבל עדיין חשתי שחסר לי משהו בחיים. יום אחד הלכתי לארוחת ערב חגיגית בלוס אנג'לס. האישה שישבה לצדי סיפרה לי שהיא השתתפה בשיעורים אצל רב. הלכתי לשיעור אחד וישבתי מאחור. באותו רגע ידעתי שהחיים שלי לעולם לא יהיו אותו הדבר". מצד שני, לא ברור האם הדבקות הדתית של מדונה, שנראית כמו גימיק ניו-אייג'י, בהכרח עושה טוב ליהודים. משלב רגאיי ומוזיקה חסידית. מתיסיהו:

לצד מוזיקאים שמחבבים ישראלים, יהודיים – או גם וגם – ישנם מוזיקאים יהודיים שהשכילו לשלב מוטיבים של מוזיקה מסורתית וחסידית וליצור עירוב מודרני ומסקרן. מתיסיהו, זמר יהודי חוזר בתשובה מברוקלין, הוביל את הטרנד וזכה להצלחה בישראל ובעולם. בין השאר, ב-2006 שירו "ירושלים" כיכב ברשימת ההורדות באתר אייטונס. מעבר לסגנון המוזיקלי, שמשלב השפעות של רגאיי ומוזיקה חסידית (עם טקסטים באנגלית, עברית ויידיש), מתיסיהו הוא מהמוזיקאים הבינלאומיים הבודדים שמסרבים להופיע בשבת. בעוד שמתיסיהו השתמש ביהדות כהשראה מוזיקלית, ישנם מוזיקאים עצמאיים שמציינים את יהדותם כחלק מהדימוי השונה וה"חתרני" שלהם. אדם גרין, זמר אמריקאי חובב שערוריות ופרובוקציות, נוהג לספר בראיונות על הרומן הסוער בין סבתו לסופר פרנץ קפקא ועל תוכניתו הגרנדיוזית (שטרם התממשה) לצלם סרט המבוסס על סיפור חנוכה ועל יהודה המכבי. והוא לא לבד: אחד משירי היהדות הפופולאריים ביותר בארה"ב הוא "שיר החנוכה" של הקומיקאי אדם סנדלר, שידוע בעיקר בזכות הקומדיות ההוליוודיות שלואחד משירי היהדות הפופולאריים ביותר בארה"ב. אדם סנדלר:

 בסופו של דבר, בזמן שבישראל הטרנד הנוכחי של אלבומי פיוטים והתקרבות לדת מציע מוזיקה מסקרנת ומאתגרת כפי שניתן למצוא באלבום האחרון של אביתר בנאי ובאלבום הפיוטים של אהוד בנאי, ברחבי העולם המוזיקאים היהודיים ממעטים להתייחס למסורת של כליזמרים ומוזיקה חסידית. בהתבטאות האנטישמית הבאה סביר יותר להניח ששחקן קולנוע או במאי יזדרז להחרים את הסלב התורן שנתפס בקללתו, בעוד שהמוזיקאים – כהרגלם – יעדיפו לשיר על דברים אחרים.

*#