אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הבאזקוקס: "אם לא אנחנו, הרבה להקות גדולות לא היו מוקמות"

ביום שלישי יגיעו הבאזקוקס להופעה אחת בישראל. הסולן והמייסד פיט שלי מספר על חמשת הלהיטים האהובים של ההרכב, על ההופעה המפורסמת של הסקס פיסטולז ועל הטור דה פראנס

תגובות

קל להתאהב במנצ'סטר, עיר מפעלים מפויחת וקודרת שהמפעל הגדול ביותר בה הוא זה המוזיקלי. אבל לפני ששמות כמו ג'וי דיוויז'ן, ניו אורדר, הפי מאנדייז, סטון רוזס ועוד שלל להקות, תקליטנים ומפיקים פרחו בה - ובכך הנחילו את מורשת מנצ'סטר בכלל ו"מאדצ'סטר" בפרט - הקימו שני חברים להקה שלא רק החלה לגלגל את סיפורה המוזיקלי של העיר, אלא גם היתה אחת מלהקות הפאנק הראשונות והמשמעותיות שהשפיעו על ז'אנר מוזיקלי שלם. הלהקה הזאת היא באזקוקס, שנוחתת כאן בשבוע הבא להופעה, 35 שנה לאחר שהוקמה. היו לה לא מעט להיטים, לחבורה של פיט שלי, הסולן והמייסד שלה. לרגל הגעתה שוחחתי עמו על חמשת השירים הכי אהובים עליו, על רגשות ואפילו על תחרות הטור דה פראנס.באזקוקס בישראל - כל הפרטים

"Ever Fallen in Love (With Someone You Shouldn't've)" "השיר נוצר בעת הטור הראשון שלנו, שהיה קצר ובעיקר בסקוטלנד. היה לנו לילה חופשי באדינבורו, אז יצאנו וקנינו אוכל ובירה וחזרנו לגסטהאוס שבו שהינו. התיישבנו לאכול, וכמובן גם שתינו לא מעט, כשברקע שודר הסרט 'Guys and Dolls'. פתאום אחת הדמויות אמרה 'Have you ever fallen in love with someone you shouldn’t have? Wait till it happens to you', ואני חשבתי לעצמי, 'איזו שורה פנטסטית, איזו שאלה פנטסטית'. הרי ברור שכולם מתאהבים מתישהו במישהו שעדיף שלא, כי אהבה לא תמיד מתרחשת באופן חלק. מיד אמרתי לעצמי 'זה רעיון נפלא לשיר'. למחרת נסענו להופעה הבאה שלנו, ובדרך הנהג שלנו היה צריך לשלוח משהו בדואר. שם, מחוץ לסניף הדואר, התחלתי להרהר ברעיון מהערב שלפני ופשוט כתבתי את המילים במקום".במקור שורת הפתיחה היתה בכלל "You piss on my natural emotions". למה שיניתם אותה?"(צוחק) פשוט Spurn היא קצת יותר טובה. באספקטים מסוימים היא כמעט זהה ל־Piss on".ומי שר את קולות הרקע בשיר?"אני והמפיק מרטין ראשנט, כי ביום שבו הקלטנו שאר הלהקה יצאה לשופינג בלונדון. ברגע שהקלטנו את קולות הרקע זה החיה את השיר והפך אותו לחווייתי".חשבת שהוא יהפוך לכזה להיט?"לא, לא ממש. זה היה סתם שיר שנהנינו לנגן עוד בזמן שהוא היה בתהליכי יצירה. היינו מנגנים אותו כל פעם עם שינויים בטקסט. רק כשהגענו להקלטה באולפן פתאום חשבנו, 'וואו, זה שיר ממש טוב'. בגלל זה גם בחרנו בו בתור סינגל. ככה גם היינו עובדים: רק אחרי שהיינו מסיימים להקליט שיר היינו מחליטים אם הוא מספיק טוב כסינגל או לא, עד אז הצורה שבה הוא נשמע קיימת רק בראש שלך".

"?What Do I Get" "בתקופה המוקדמת של הלהקה היתה איזו מישהי שלמדה בקולג' לאמניות, שהווארד דיווטו יצא איתה. קראו לה לינדר סטרלינג, ובהמשך היא התפרסמה כאמנית בשם לינדר, והיא גם זו שעיצבה לנו בין השאר את העטיפה של הסינגל 'אורגזם אדיקט'. יום אחד ישבנו שלושתנו ושוחחנו, הזוג ואני, והשיר נולד מתוך השיחה ומתוך העובדה שלא היתה לי אז בת זוג. בעיקרון זה היה הסינגל השני שלנו, אבל משום שהראשון, 'אורגזם אדיקט', הוחרם, בפועל הוא היה סינגל הבכורה. אלא שגם במקרה הזה העניין לא עבר לגמרי חלק: הבי סייד של הסינגל היה קטע שנקרא 'Oh Shit', ובמפעל שהדפיס את התקליטים נוצר עיכוב כיוון שהאשה שהפעילה את המכונות נפגעה מזה שהיא לוחצת על הכפתור וכל פעם מופיעה לה המילה 'שיט' מול הפנים".

"I Believe" "השיר הזה נועד לחקור את הדברים שאנחנו כאנשים מאמינים בהם. הוא מעין רשימה של כל הדברים שמאמינים בהם, אך הוא נכתב כך שהדברים יתחרזו. כי לא היה סוף לשיר ולא ידענו איך לסיים אותו, חשבנו שנעשה איזה פייד אאוט ונשים אותו בתור הקטע האחרון בתקליט. הגענו להקלטה עצמה ולקטע שבו אני שר 'אין אהבה בעולם הזה יותר'. הגעתי לשורה הזו כל כך טעון, ניסיתי להכניס כמה שיותר להט בזה, ויצא שאני חוזר על השורה מספר רב של פעמים, עד לסוף השיר. כשאנחנו מנגנים את השיר הזה בהופעה זה דבר נפלא - כל הקהל מצטרף אלינו בקטע הזה ובאמת יש הרבה אהבה בחדר".השיר הזה הוא לא פאנק קלאסי. אורכו כשבע דקות, מה שיותר מתאים לקטעי פרוגרסיב."כן, גילינו רק בעריכת ההקלטות שהוא נמשך ונמשך. כשקוראים את המילים בלי להקשיב למלודיה שלו הוא אפל מאוד ומזכיר אלמנטים של להקות קודרות יותר. אפשר להגיד שהשיר הזה הוא קצת גות־פאנק מבחינה טקסטואלית. זה בדיוק אחד הדברים שאנשים בדרך כלל לא מבינים לגבי הבאזקוקס. הם חושבים שאנחנו עושים רק שירי אהבה, רק פאנק רוק על אהבה. יש בנו המון דברים אחרים, יש צד אפל יותר לכל דבר שעשינו".יש שורה בשיר שקצת צורמת לאוזן היהודית: "אני מאמין בפתרון הסופי"."אלה לא היו הדעות הפרטיות שלי. ניסיתי לחשוב על דברים שאנשים האמינו בהם כדי להוכיח שכאשר אתה מאמין במשהו, זה לא גורם לזה להיות נכון".

"Harmony in My Head" "זה שיר נפלא, אחד האהובים עלי, וכיף לנגן אותו בהופעה. את השיר כתב סטיב דיגל מהלהקה, שגם שר אותו, והוא בעצם מתאר זרמים של תודעה אבל בצורה סינמטית".איך התחושה לראות מישהו אחר בפוזיציית הזמר?"טוב שלא רק אני עושה את זה. זה בסיסי שמי שכתב את השיר הוא זה ששר אותו, כיוון שיש יותר קשר בינו ובין המילים. אם סטיב, למשל, היה צריך לשיר אחד מהשירים שאני כתבתי, אני בטוח שהוא היה מביא את זה לא נכון לבמה". 

"Autonomy" "שיר נוסף של דיגל. בזמן העבודה עליו הוא חשב בעיקר על להקות גרמניות, על ההיבט הרובוטי במוזיקה, ובכלל - על האוטומטיות שבאנשים ועל איך לכולם צריכה להיות הזכות לעשות דברים שהם רוצים. היינו מאוד אנטי ממסדיים".הריף של הגיטרה בשיר הוא סוג של הבי מטאל."כן, זה נכון. הבי מטאל מנוגן בצורה רעה. השיר לקוח מתוך האלבום הראשון, שבו עוד היו השפעות של הווארד דיווטו, שעזב את הלהקה כמה חודשים לפני ההקלטות והקים את להקת מגזין".איך היו היחסים בין הלהקות באופן כללי וביניכם בפרט? היתה הרגשה של תחרותיות?"הווארד הקים איתי את הלהקה בשנת 76', אבל לא היו שום רוחות רעות בינינו. בעצם, אני זה שהכרתי לו את בארי אדמסון, בסיסט מגזין. יום אחד הייתי בבית של הווארד וסתם ניגנתי בגיטרה איזה ריף. הוא שאל אותי מה זה ואמרתי לו שזה סתם משהו שחיברתי. 'אתה הולך להשתמש בזה?' הוא שאל, ואמרתי לו שלא ושגם לא כתבתי לזה מילים. הוא עלה לחדר, הביא את המחברת שלו ושאל אותי אם זה בסדר שהוא ישתמש בזה. ככה נוצר הסינגל הראשון של מגזין, 'Shot by Both Sides'".

לפני שנחשפת לפאנק, איזו מוזיקה היית שומע?"התחלתי בסיקסטיז, בעיקר במוזיקת פופ. בתחילת שנות ה־70 הייתי בקטע של טי־רקס ואז גם הגיע דיוויד בואי עם 'זיגי סטארדאסט', אחריו רוקסי מיוזיק, שם זה התחיל להיות קצת יותר אוונגרד, בגלל בריאן אינו. באותם ימים אחת הדרכים היחידות להכיר מוזיקה חדשה היתה על ידי קריאת מגזיני מוזיקה. היו שלושה או ארבעה כאלה, ובכל שבוע היה ראיון עם מוזיקאי שעיניין אותי, שהיה מתייחס למוזיקה האהובה עליו, וכך למדתי להכיר עוד הרכבים ואמנים". ואז, בשנת 76', נסעת לראות את הסקס פיסטולז בלונדון."כן, הסיבה שבגללה נסענו לראות אותם היתה משום שבביקורת הראשונה עליהם ב'NME' נכתב שהם ביצעו שיר של הסטוג'ס. הווארד ואני היינו מאוד בעניין של הסטוג'ס, למרות שבאנגליה לא התעניינו בהם. אני זוכר שאחרי ההופעה אמרנו 'זו המוזיקה שאנחנו רוצים ליצור'".ובאותה שנה גם יצא לכם להופיע איתם באותה הופעה אגדית בפרי טרייד הול במנצ'סטר."ניסינו לארגן מופע של הסקס פיסטולז, אבל אף אחד לא היה מעוניין. החלטנו שנעשה את זה בעצמנו. אם אני זוכר נכון, עלה לנו 32 פאונד לשכור את האולם ומכרנו משהו כמו 42 כרטיסים".היית אומר שבלי הבאזקוקס הסצנה המנצ'סטרית לא היתה מתקיימת?"הייתי אומר שהיא היתה מתפתחת אחרת. כלומר, אם לא היינו מארגנים את המופע הזה, הרבה להקות גדולות לא היו מוקמות".שאלה אחרונה לסיום - איך קרה שאתה חיברת את נעימת הפתיחה של הטור דה פראנס?"חברת ההפצה פנתה אלי ושאלה אותי אם אני מעוניין לחבר להם נעימה לטור דה פראנס. בדיוק עבדתי על שיר שחשבתי עליו - 'זה נשמע כמו רכיבה על אופניים', אבל לא רכיבה רגילה אלא טור דה פראנסית כזו. הבדיחה היתה שבסוף השיר ניגנתי קטע קצר מ'פררה ז'קו', וזה היה הקטע שהאנשים מטור דה פראנס הכי אהבו".

באזקוקס בישראל - כל הפרטים

*#