רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יהורם גאון: "אני לא מתחרט"

גאון מדבר היום בגילוי לב על הפרשה בתכנית הרדיו שלו ברשת ב', ומדגיש שהוא עומד מאחורי הדברים שאמר, אבל לא מבין איך זה יצא מפורפורציות

תגובות

לאחר שפורסם השבוע בכל כלי תקשורת אפשרי על התבטאותו של יהורם גאון על המוזיקה המזרחית, היום (שישי) הוא מדבר בגילוי לב בתכנית השבועית שלו ברשת ב'.

» ח"כ רונית תירוש: "יהורם גאון מחזיר אותנו שנות דור לאחור"» יהורם גאון על המוזיקה המזרחית: "זבל שהשטן לא ברא"

"השבוע הצלחתי ולא בכוונה לסחוף אלי את כל תשומת הלב מן העובדים הסוציאלים, מנתניהו, שתי מדינות וכו'. ואפילו את קאדאפי הזזתי בדחיפה הצידה והכל דברו במה שאמרתי לאיזה סטודנט תקשורת מאריאל לפני כשלושה חודשים בשיחה לא מחייבת בבית קפה. וכל המבינים באפליות ובקיפוח, ויש לנו כאלה שלושה על כל שניים, התעוררו לפתע מתרדמה גדולה, דברו ופרשו אותי והיו גם בעדי, בעיקר נגדי, וזעקו את זעקת המקופחים ואת מלחמת התרבות העקובה ממלל של בלה בלה בלה, ושתמיד סותמת בהצלחה חורים של חוסר באייטמים אצל כל תכניות התקשורת ודפי העיתון". עוד גאון מתאר איך דבריו הושמעו בחדשות "עם הקלטות מאשימות מן הדברים שאמרתי, כמו ההקלטות האלה שאנחנו שומעים בחדשות הטלוויזיה לעיתים מזומנות של גנגסטרים שמתכננים וזוממים רצח והמשטרה הקליטה אותם בלי ידיעתם. ככה גם אני. כשהטקסטים שלי על תרבות המזרח ודעתי על עליה החלו למלא מסכים בכל מהדורת חדשות, ושקולי הקרימינלי האפל אומר אותם עם תמונות שלי כרקע לטקסטים המפלילים".

גאון גם מתייחס לרונית תירוש, שכאמור, דרשה לקיים כנס הוקרה למוזיקה המזרחית. "והיו גם חברי כנסת שהתעוררו מקומה רבת שנים והציעו מיד סימפוזיון ודיונים דחופים בכנסת על הזמר המזרחי. מי לא דיבר? מי לא זעק את הקיפוח העדתי שמלווה אותנו משנות החמישים. ככה דברו. ככה זעקו בכל כלי התקשורת".

"וכל הזמן חיכיתי לאחד שיצעק: הלו זו לא מלחמה, בוודאי לא מלחמת תרבות. חבר'ה, כולה שירים ולא כל השירים כולה טקסטים שמחורזים בשור וחמור וכמה מנגינות שבחלקן מיובאות מתורכיה או שמחוברות כאן באולפנים עם מכונות קצב כשהתוף מכה לך בראש וכשהחזון המוזיקלי והתרבותי שלהם, חלום החלומות ושיא השיאים, הוא להיות רינגטון לסלולרי. על מה הזעקה? הרי המוזיקה המזרחית משופעת בפנינים, אבל לא חסר בה גם חצץ. מה לעשות? ואני נגד החצץ יצאתי. מי לא הבין זאת, מי לא רצה להבין, ושלא תהיינה אי הבנות אני לא חוזר בי באף מילה שאמרתי. חצץ זה חצץ, לא תרבות אחרת, גם לא שונה. לא דברתי על איש, דברתי על תופעה. דברתי על התעללות בשפה העברית, אותה למדתי בביתי ביום שבאתי לעולם מפיו של אבי".

גאון מדגיש שהוא לא מקדם כלום ושאין לו תקליט חדש ושהוא לא מחפש להיות בכותרות, "בכוח מנסים להפוך אותי ללוחם תרבות. הכל יש בסיפור הזה חוץ מתרבות. תרבות המזרח ממנה באתי. אני בא מבית של איש שכתב את יהודי המזרח בארץ ישראל. נכד של קבליסט בן עדות המזרח".

בהמשך הוא מדבר גם על שירתם של משוררי ספרד הקדומים ועל איך יצר עם הנשיא החמישי קובץ פיוטים מן האנתולוגיה של יצחק לוי והרומנסות והפיוטים. "עשיתי זאת בימים שהיתה מבוכה לשיר שירים של ספרדים. עשיתי זאת במבוכה אבל לחמתי את מלחמתו של אבי, על החזרתה של יהדות המזרח לתרבות הישראלית", והוא נותן לדוגמה את המרכז למורשת הלדינו באוניברסיטת בן גוריון, אותו הקים עם אחיו.

גאון מוסיף שהיום הרגשת החובה לנקוט במילים "שיעמדו בתקן" הפוליטקלי קורקט, בשמו לדבריו יצא כל העניין מפורפורציות, מיותרת לחלוטין, ושבני עדות המזרח כבר חזקים ולא זקוקים לה. "וזה מה שעשיתי", הוא מוסיף, "כבן לעדות המזרח דברתי על ביתי שלי ואל ביתי שלי. ואמרתי את מה שמפחדים לומר, כספרדי מלא ביטחון וכמי שסלסל ראשון את רוזה בארץ".

לסיום גאון נותן דוגמאות של זמרים מזרחיים שאהובים עליו כמו מרגול, אביהו מדינה, עמיר בניון ושלמה בר, אותם הוא מעריץ לדבריו, מדגיש שהוא אינו מתחרט ומוסיף את לקחיו מהפרשה. "למדתי שאם יבוא אפילו הרבי מילובביץ' להתראיין לעבודת גמר התשובה היא לא. דבר שני שלמדתי שמהיום כשאני כבר מדבר עם מישהו אני אזהר. הלוואי וידעתם מאיזו אהבה אני בא אל זמרת המזרח. באמת הלוואי וידעתם".

*#