אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רונית תירוש מצילה או משפילה את הזמר המזרחי?

חברת הכנסת רונית תירוש חשבה שהיא מקדמת ומכבדת את המוזיקה המזרחית, כשלמעשה היא רק משמרת את מעמדה הבעייתי. הכנס שיזמה הוא לכל היותר הזדמנות עבור פוליטיקאים להתחכך עם אנשי תעשית המוזיקה הרווחית והמצליחה בארץ

תגובות

כמה פעמים אמרתם, לעצמכם ולאחרים, שהפופ הים תיכוני הוא זבל של מוזיקה? כמה פעמים נכחתם בכזו שיחה? סביר להניח שהרבה יותר מפעם אחת. די ברור לכל בר דעת שאין מה לחפש כאן שירה גבוהה, אקורדים מורכבים או, רחמנא ליצלן, קתרזיס. די בטוח שגם גיספן וחבר מרעיו לא מייחסים למוזיקה שלהם תכונות נשגבות. כדי להגיע למסקנה הזו לא צריך את דבריו של יהורם גאון. ידענו את זה כבר קודם. ואם כבר מזכירים את שמו כדאי להעיר אותו ולגלות לו שגם ב"רוזה רוזה" לא מגולמות כל האיכויות המדהימות של השירה. ככה זה עם פופ. הוא לא מכוון גבוה מדי. הוא מבין מראש שמטרתו העיקרית היא בידור ולא אמנות. יש מוזיקת פופ מעולה, ויש מוזיקת פופ שמקומה בביבים. ההפרדה היא לא לפי כמות הסלסולים וגוון העור של המבצע או הכותב.» ח"כ רונית תירוש: "יהורם גאון מחזיר אותנו שנות דור לאחור"» יהורם גאון על המוזיקה המזרחית: "זבל שהשטן לא ברא"כמו אחרי ריב של ילדים בגן, מגיעה הגננת רונית תירוש לעשות סדר ולהשלים ביניהם. בהתחלה היא נתנה ליהורם מכה קטנה וסמלית על היד ואמרה שהוא חטא למעמדו כחתן פרס ישראל. אחר כך היא פנתה לילד הפגוע, חיבקה אותו כדי שירגיש קצת יותר טוב, וארגנה עבורו יום הוקרה מיוחד בכנסת. ביום ההוקרה יוכלו חברי הכנסת ללטף כותבים ומבצעים "ים תיכוניים" מקרוב, להחליף עם קובי פרץ רשמים על חומרי חמצון לשיער, לשוחח עם יוסי גיספן על שירה מודרנית ולהתנחמד לאנשי תעשיית המוזיקה הרווחית ביותר בישראל. האם הילד הפגוע באמת יוכל להשתקם כשהגננת חוגגת את מעמדו כילד מוכה שזקוק לחיזוקים?אם יהורם גאון חטא ביוהרה ובגבהות מצח, זה עניין שלו. הוא, למרות מוצאו המזרחי וכל הבבל"ת על ס"ט (ספרדי טהור) ולאדינו, בחר לעלוב בעמיתיו המוזיקאים, ולהחזיק מעצמו יוצר ומבצע טוב בהרבה. האקט הרפלקסיבי של תירוש, שמנסה לפייס ולאחות את הקרעים, הוא חטא גדול יותר, והוא אינו מעניינה בלבד. זה העניין של תעשיית המוזיקה כולה. יום מיוחד הוא לא הוקרה, הוא הוקעה. הוא משמר את המעמד הבעייתי של הפופ הים תיכוני. הוא מנציח אותו כ"ים תיכוני" לעומת כל השאר שנחשבים ל"מוזיקה ישראלית". הוא מעלה את העניין לסדר היום הציבורי לשבריר שנייה שמטרתו היא בעיקר מירוק המצפון של תירוש ושאר הרקובים בכנסת.זו מוזיקה אשכנזית, מזרחית, ים תיכונית או ספרדית? רוח שטות:השיח צריך להיפתח ולהשתחרר מהסטיגמות המיותרות והכל כך מיושנות האלה. גם הפופ הים תיכוני הוא מוזיקה ישראלית. במובנים מסוימים הוא ישראלי הרבה יותר ממוזיקה שמיוצרת כאן אבל מושרת באנגלית וקורצת לקהל בארצות רחוקות. הפופ הים תיכוני הביא לכותב המרכזי שלו פרס אקו"ם, הפופ הים תיכוני שולט ברחבות הריקודים, הפופ הים תיכוני הוא בכלל לא פופ ים תיכוני. הוא מוזיקה ישראלית. נכון, לא מאתגרת מדי, לא אמנותית מדי, אפילו לא מוזיקלית מדי. אבל בטח לא פחות איכותית מפופ אשכנזי. לנסות לעמת בבית הנבחרים בין מרגול ליהורם גאון לא יניב תוצאות אמיתיות ופרגמטיות. תוצאות הדיון בכנסת לא יהיו אמות מידה וסטנדרטים שלפיהם ניתן יהיה לשפוט מה ראוי ומה "זבל שלא ברא השטן". השיפוט הזה נעשה במרחב הציבורי, על ידי הקהל שבינתיים מצביע ברגליים לטובת המוזיקה הים תיכונית. אם לתירוש יש געגועים לימיה במשרד החינוך והתרבות, שתפעל להשגת תקציבים. שתחזק את הצדדים הלא מתוקצבים של הפופ. שתעזור להביא לקהל גם אופציה אחרת. שלא תחשוב שדיון מיוחד בכנסת יקנה לה פינה יומית בתכנית של אליקו. כרגע, מי שמחזיר את הזמר הים תיכוני שנות אור לאחור, זו רונית תירוש בעצמה.

*#