אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שינויים בהרגלי הצעקה: יענק'לה רוטבליט ותומר יוסף מגדירים את הישראלי החדש

הטקסטים של "החצר האחורית" מדברים על ארץ ישראל העכשווית, החיבור עם המורשת וההתמודדות עם המציאות. תומר יוסף מספר על החיבור ליענק'לה רוטבליט, על חלוקת עבודה זורמת ועל המהפכה בצריכת המוזיקה

תגובות

"החצר האחורית", הפרויקט המדובר של יענק'לה רוטבליט, תומר יוסף, איתמר ציגלר וגדי רונן צריך רק את הקהל. עם טקסטים נוקבים ומוזיקה משחררת הם מדברים על האדם והארץ, הישראלי הכואב והלא-פראייר. הכל בשילוב מוזיקה עכשווית. אחרי שקבלו הדים רבים על הצלחת גיוס כספים לשחרור הפרויקט דרך הדסטרט, תומר יוסף מספר על החיבור בין ישן לחדש, העבודה המשותפת ועל המהפכה של הקהל.

מה היה הרגע שהצית את הפרויקט והפגיש בין העולמות המוזיקליים?"יענקלה ואני נפגשנו בהופעה שלי בחמדת ימים. זה היה המפגש הראשוני שלי איתו. הוא בא להופעה שלי, רקד שם בטירוף כמו איזה ילד בן 16, היה מקסים. החלפנו כמה מילים ואחרי זה נפגשנו שוב בתל אביב. ביקשתי ממנו שיר לאלבום האחרון שלי והוא הסכים. מאז שמרנו על קשר והפכנו חברים. יותר מאוחר הלכתי להופעה שלו, והרגשתי שהוא לוקח אותי למסע דרך המילים. נדהמתי מהטקסטים שהוא כותב, טקסטים שהוא קורא להם 'מתחום הצעקה', עם אמירה מאוד נוקבת. אז הצעתי לו לעשות את זה יותר רציני, יותר גדול, פרויקט שירים מהסוג הזה. רוטבליט צירף את גדי רונן (1:1) ואני הבאתי את איתמר ציגלר (בלקן ביט בוקס), ופתאום מצאנו את עצמנו ארבעתנו באולפן".

זה בטח לא קל לברור טקסטים מתוך ארסנל היצירות של רוטבליט, מה הקונספט והקול המוביל באלבום - איזו צעקה בחרתם?"לצערי בכל מה שקשור בתחום הצעקה -  הכל תמיד רלוונטי. אי אפשר למצוא פה שירי אהבה, ואם כן אז תמיד עם איזשהו טוויסט. אני חושב שמה שמקשר בין כל הדברים האלה זה יענקלה. זו הכתיבה שלו שהיא מאוד ייחודית ורק הוא יכול לכתוב ככה. לדעתי זה מה שמאחד את השירים, ובשבילי הוא הכוכב של האלבום הזה".

היית מגדיר את זה כפרויקט מוזיקלי עם ביטים עכשוויים שיביא לקדמת הבמה את הטקסטים של יענקלה?"כל דבר שאנחנו לוקחים אנחנו רוצים להביא אותו לעכשיו. זה לאו דווקא ללכת ולעשות את זה אלקטרוני, כי באלבום הזה אין כמעט אלקטרוניקה, זה הכל נגינה לייב. אי אפשר היה להתחמק מזה שהטקסטים שלו מבקשים משהו של פעם. אין הרבה אנשים צעירים שכותבים ככה. איתמר הלחין שיר שנקרא 'האיש בחליפת הזכוכית' וזה יצא מאוד 'אריק איינשטיין'. אי אפשר היה להתחמק מזה ולא היה צריך לנסות, וזה בסדר. אז בעצם יש קלאש של העולמות של פעם ושל היום. אבל בצורה מאוד מעודנת ובצורה נורא מחמיאה".

היית יכול למסגר את זה באיזשהו ז'אנר?"יש שם כמה שבטים מבחינה מוזיקלית. יש את השבט שהוא 'רטרו' עם קריצה לעבר, אפילו לעבר של יענקלה, לשירים של יענקלה. יש את השבט שהוא יותר ביטים, כמו בשיר 'אחד משלנו', הסינגל שיצא לרדיו. ויש שבט שהוא יותר רך, דברים שהם יותר פולקיים כאלה".

נע בין עולמות מוזיקליים. החצר האחורית (צילום: אסף סודרי)

איך הייתה הדינמיקה באולפן וחלוקת התפקידים?"חלקו של יענקלה באלבום הזה היה בטקסטים, אבל הוא תמיד היה שם. נתן הערות ממוקדות, נכונות ומאוד עוזרות. חלוקת התפקידים בינינו הייתה ברורה ומאוד טבעית".

זה לא סוד שאתם חבורה מאוד ידועה ומוצלחת, למה בחרתם בדרך העצמאית, ולא כפי שהתנהלתם עד היום דרך חברות תקליטים?"זה יכול להיות נהדר לעבוד עם חברת תקליטים, כמובן תלוי איזו, אבל היום אני חושב שלא ממש צריך, וספציפית בפרויקט הזה פשוט התחלנו לעבוד באופן עצמאי וזה נעשה לחלוטין לבד. בשלב שאנחנו נמצאים בו היום כבר סיימנו את כל מה שאנחנו יכולים לעשות לבד, אבל צריך להמשיך ולסיים את האלבום – צריך לעשות מיקסים, מאסטרים, עטיפה, יחסי ציבור – ובשביל זה צריך כסף. אז במקום לפנות לחברת תקליטים, פנינו להדסטרט – אתר שבו אפשר לתקשר ישירות מול הצרכן או מול אוהב המוזיקה האמיתי, מי שהמוזיקה שאנחנו עושים באמת מעניינת אותו. אני רואה את זה כמהפכה קטנה, שאם היא לא תישאר איזשהו טרנד חולף, זו ממש יכולה להיות הדרך החדשה שבה אנשים צורכים מוזיקה, אמנות או כל דבר אחר בלי מתווכים"

מה עם הופעות?"באתר לא רק קונים אלבום, אלא גם כרטיס להופעה, והרבה אנשים כבר קנו כרטיס להופעות. שתי ההופעות הראשונות הן הופעות סגורות שאף אחד אחר לא יכול להיכנס אליהן חוץ ממי שקנה כרטיסי הופעה דרך הדסטרט".

יהיו עוד נגנים מעבר לארבעתכם? גם יענקלה יופיע?"יענקלה יהיה משולב בהופעה באיזושהי צורה, אנחנו בימים אלה חושבים על איזשהו קונספט. יהיו עוד שני נגנים כי כל הזמן צריך להתחלף על המיקרופון. זה מאוד שונה ממה שאני עושה בדרך כלל, לא מאוד אבל שונה.

האזינו לסינגל הראשון של החצר האחורית - "אחד משלנו":

*#