שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
יפתח אילון, עכבר העיר
יפתח אילון, עכבר העיר

כולנו ניינטיז שוב, כבר כמה זמן. כל העשור הקודם שיערנו בנפשנו כיצד יישמע הרטרו הניינטיזי האותנטי, הצפוי לבוא עלינו, והנה זה כאן וכל החבר'ה חוזרים: טריפ-הופ, גראנג', יורודאנס, איסט קוסט/ווסט קוסט ואסיד האוס. אבל מסתבר שיותר מהכל, הרפרטואר הניינטיזי שהכי נוטה לעלות באוב ולשדר לנו קלינטוניזם צרוף הוא האר נ' בי הצ'יזי של תחילת ואמצע העשור. זה שביונסה ולהקתה פוררו בסופו במטחנת ההיפ הופ השנונה והנוצצת שלהן. היה זה אר נ' בי סקסי, שמנמן, צ'חצ'חי ועסיסי, ומילאו אותו הרכבים-כוכבים לרגע כמו ג'ייד, ז'אנה, SWV והברקסטונס תחת שליטתן של אן ווג. הן עפו על סימפולי סבנטיז, נהנו משירותים של מפיקי על  חדשים כמו טדי ריילי (הבייביסיטר המוזיקלי של מייקל ג'קסון דאז) ודאלאס אוסטין, התהדרו בעיבודי קולות גוספליים וחוללו אמריקניזציה תת מודעת גורפת בליבידו הקולקטיבי של המערב. והנה, בשנה האחרונה כל הלחישות והגניחות והשורות המיטלטלות בין עודף סנטימנטליות לחרמנות פתולוגית חוזרות – דווקא בקטעי האלקטרו הלוהטים יותר של התקופה, באותן טריטוריות שהניו דיסקו כיסה בשנים האחרונות. הדוגמאות שהצטברו בחודשים האחרונים כבר לא מותירות מקום לספק.

» אנטי פופ - כל הטורים

Perseus – Seychelles פרסיאוס הוא בחור אמריקאי עם משקפי שמש גדולים המטשטשים חזות אסיאתית, וחולשה בולטת לקאמפ, קאלט, צ'יזים חושניים ורובוטים חרמניים. הוא קנה את עולמו בריליס הבכורה שלו "Russian girlfriend" לפני כשנה (והטראק המוביל והמהרס שלו, "Cool runnings") אבל אנחנו כאן בשביל מה שקרה זמן קצר לאחר מכן: "Seychelles" שלו עושה שימוש באחד הקולות והשירים המובהקים ביותר של העידן ההוא – "You're making me high" הנתן-אשלי של טוני ברקסטון. הוא פורשֹמקטעי ווקאלז מהשיר על פני ביט דיפי איטי וחלומי ומוציא מטייק השירה המסומפל כאן פנים חדשות – טריפיות יותר, אלגנטיות, רומזניות.

ברקסטון עצמה, דמות לא מאוד מאוזנת שבשבועות האחרונים פרשה סופית מתעשיית המוזיקה, היא אחת הווקאליסטיות המעניינות ביותר בניינטיז, ולא רק בזכות קולה הנמוך, הסדוק והעבה שהפך אותה לעוף הכי ביזארי בגל הקולות הרכים והגבוהים של התקופה. שינוי התדמית החד שלה באלבום השני, אותו הוביל השיר המדובר, הפך אותה מזמרת סול נוגה ומופנמת לפצצת עינטוזים דיוואית, שכשהיא מתרגשת יוצא לה "Unbreak my heart" וכשהיא נרגעת היא רצה להשתכר ולהראות את הציצי באיזה מועדון. התוצאה היא, לכל הפחות, דינאמית, ופרסיאוס עף עליה בהנאה גלויה ומוצדקת.

הווקאלז של ברקסטון על פני ביט איטי וחלומי.Perseus:

Moon Boots – Sugar "מגפי הירח" הוא איזה ילד מפלורידה, שגם התחיל לככב בימים שהאנרכיסטים המלוכלכים השתלטו על שדרות רוטשילד, ומאז ממשיך להפציץ. הטראק שהדליק אותו היה "Gopher it", אבל השיר שמביא אותו עד הלום הוא "Sugar", שיצא לפני חודשים בודדים ומובל בידי הפלצט המצו-סופראני המוכר של ג'נט ג'קסון, אשת הדאנס השנייה בחשיבותה בעולם, בשירה "If" שבדיוק חוגג 20 שנים להופעתו. הטראק האיטי, המסונתז והמפולטר באכזריות הזה משתמש בברידג'ים החתוכים והמלוכסנים של השיר ולא בפזמונו המונוליתי והפורנוגרפי, וזה יוצא רך, מפנק, שמנמן וכיפי.

"If", בתורו, נשען גם הוא על סימפול בין שני עשורים (וחצי) – "Someday we'll Be Together" המענג של דיאנה רוס והסופרימס, והיה הסינגל השני (והקצבי והמיני ביותר) מאלבומה המצליח ביותר של הקורטיזנה המתבהרת – "janet", זה עם הידיים שתופסות לה את הציצי על העטיפה. הוא ניינטיזי יותר מסיגר שמן בנקביה של מוניקה לוינסקי, אבל יש מצב שהוא אפקטיבי היום יותר מאשר אז בימי אוסלו העליזים. לקאמבק, ועכשיו.

עם הפלצט של ג'נט ג'קסון.Moon Boots:

Finnebassen - If you only knew ואם כבר אוסלו, כולם יודעים שבשנים האחרונות נורבגיה מוציאה את כל אשפי הביט השווים באמת, מלינדסטרום ועד טוד טרייה. אז גם פינאבסן האוסלואי מגיע להתעלק על המוניטין הנורדי הזוהר והצפוני. גם הוא ילד בן 20 ומשהו המתלבש על שירים שלקליפיהם כנראה אונן בסתר בתחילת גיל העשרה שלו והופך אותם לדיפ-האוס עבה ומבעבע. הוא גם מטפל בענתיקות משובחות של פרינס ושאדיי ושאר נביאי אמת, אבל אנחנו כאן בשביל אר נ' בי ניינטיזי המתגלע בנחישות ב"If you only you", סיאנס נוסף בכיכובה של כוהנת הסול העתידני הגדולה והצדיקה, אאליה מנוחתה עדן.

הטראק עושה שימוש בפראזה מצומצמת מתוך קינת הבגידות רדופת הזימה "If your girl only knew", מהפקותיו הראשונות של טימבאלנד שראו את אור המצעדים. השיר המקורי היה אחד מצעדיה הראשונים של אאליה, עדיין כוכבת נעורים עם עננת נישואין לאר. קלי מעליה אז, אל עבר האימאג' החתרני הנועז, הקודר והמחשמל עימו פרצה במלואו בסוף הקריירה שלה, בשלוש השנים שקדמו למותה (אוגוסט 2001). מאז, כבר כתבנו כאן, מעמדה רק הולך ונוסק, ובצדק. אאליה לא הייתה צריכה את סוללת הכוח של ביונסה או את הנימפומניה הסדוקה של קליס (בלי מילה רעה על ביונסה או קליס, כן?) כדי להיות כוכבת האר נ' בי הכי מעניינת של עידן התחלפות המילניום. בדיעבד, איכויות הרפאים המצמררות והמורבידיות של קולה הופכות את מותה לצפוי ומתבקש. אך אל לנו לוותר על מורשתה הסוֹנית המורכבת: האוזן זקוקה לזה. ולכן, תודה פינאבסן, תודה נורבגיה ותודה ניינטיז.

Finnebassen עושה טימבאלנד:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ