אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אבי בללי: "האינטואיציה שלי הפכה לעשייה של 25 שנה"

עובד מסביב לשעון, מערבב בין אמנות למוזיקת רוק ויודע בדיוק למי יצביע בבחירות הקרובות. לכבוד כיתת אמן שיעביר הערב (ב') בירושלים, מספר אבי בללי על מקורות ההשראה והפרויקטים הרבים בהם הוא משתתף

תגובות

"כרגע עצרת אותי מהעבודה על פסקול לסדרה חדשה על המגזר החרדי שנקראת 'שטיסל'", מספר אבי בללי כשהוא עונה לטלפון. אם מצרפים את זה לסדרה הדוקומנטרית שעלתה בערוץ 8 "לוד - בין יאוש ותקווה",  גם היא מלווה בפסקול של בללי, לסדרה דוקומנטרית נוספת על ישעיהו ליבוביץ' שתעלה בקרוב ולעובדה שבמקביל הוא עובד על אלבום חדש של נקמת הטרקטור שיצא לקראת ראש השנה, ניתן להסיק שמדובר באיש עסוק מאוד. "אני בפירוש עובד מעשר בבוקר עד עשר בלילה כל יום", הוא אומר. "ואין לי מספיק זמן, לפעמים אני עובד עד 2 בלילה. אני לא שם לב שאני עובד, אני נמצא באיזשהו תהליך יצירתי ואני בכיף מטורף".  » שאון חורף - כל האירועיםהערב (ב') יקיים בללי סדנת אמן באולם "זושא" במסגרת סדרת האירועים "שאון חורף" אותן מארגנת עיריית ירושלים, שם ישתף את קהל מאזיניו בסודות העמוקים שלו מתהליך היצירה, שמלבד נקמת הטרקטור כוללת גם עשרות עבודות על פסי קול של הופעות מחול ("בת שבע"), סדרות טלוויזיה ("בטיפול", "תמרות עשן") וסרטי קולנוע ("כנפיים שבורות", "המדריך למהפכה"). סדנאות אמן הוא מעביר בממוצע שלוש בפעמים בשנה ומעיד שהן תורמות באותה מידה גם לו. "זאת הזדמנות נהדרת ללמוד על עצמך ולנסח דברים שבדרך כלל מגיעים כאינטואיציה", אומר בללי. "אף פעם לא למדתי, אני עובד באופן אינטואיטיבי. פתאום אני מבין שהאינטואיציה הזו הפכה לעשייה של 25 שנה".איך נוצר החיבור עם פסי קול?"זה לא הגיע ממקום שחשבתי שברוקנרול בארץ אין הרבה קהל וכסף – זה לא עובד ככה. זה ממקום שאתה מחובר לזה מאוד ואז אתה חוגג. זאת הזדמנות אדירה ליצור מוזיקה שאתה חולם עליה ופתאום אתה משמיש אותה. בתקופה של 'בטיפול' למשל, מאוד התעניינתי במוזיקה דיגיטלית. אז העבודה על הפסקול הפכה להזדמנות אדירה עבורי לעשות יצירה ניסיונית".איך אתה עושה מעבר מעשייה מופשטת ליצירה של אלבום רוק?"אין לי קאט, אני תמיד חושב בהתאם למשימה שיש לפני. אני מתייחס לזה כחדר אחר באותו בניין. אולי זה גם לרעתי, כי כל מי ששומע מוזיקה של הטרקטור אומר 'שמע, זה נורא אמנותי'. פעם הייתי מחפש לטרקטור דברים פחות אמנותיים אבל זה כבר התערבב לי לגמרי".התקופה הכי טובה של הלהקה. נקמת הטרקטור:הזמנה מבת שבע כל השלוחות של העשייה המוזיקלית של בללי בעצם מגיעות מאותו רצון עז ליצור, בין אם מדובר בנקמת הטרקטור או בפסקול לבת שבע. הוא נזכר כיצד עולם הרוק ועולם המחול התחברו עבורו כבר בגיל מוקדם. הכול התחיל בפרמיירה להשקת האלבום "סיפורים מהקופסא", בה נקמת הטרקטור חיממה את פורטיס וסחרוף עם סט קצר שכלל ארבעה שירים. "עלינו לשם כלהקה אנונימית, ופתאום מכל הצעקות 'פורטיס פורטיס' זה נהיה 'טרקטור טרקטור'. הרגשנו פידבק מטורף מהקהל. למחרת קיבלתי כבר טלפון מלהקת בת שבע, אוהד נהרין רצה להיפגש איתנו. המופע הזה שחיממנו את פורטיס בעצם הביא אותנו לעולם המחול, שממילא חלמתי להגיע אליו מגיל 16 כשראיתי הופעה של להקת 'בוטו' במוזיאון תל אביב – אחד המופעים הכי משפיעים על החיים שלי". בוטו?"זו שיטת מחול, מהלך בימתי או פילוסופיה של תנועה מיפן. אף פעם לא למדתי את זה אבל זה דבר שאני מאוד אוהב. חיי השתנו בגיל 16 ואמרתי לעצמי שאני חייב לעשות מוזיקה לבוטו יום אחד. אז לא הגעתי לבוטו בינתיים אבל מחול עשיתי הרבה". כשאתה מלחין פסקול למחול אתה מנסה לדמות תנועה?"כן, הרבה פעמים אני מדמיין לעצמי תנועה מסוימת ועובד לפיה. אתה לא תמצא אותי רוקד כל הזמן, אבל יש דברים שאני מתקשה בהם וכדי לפענח אני מזיז את הגוף כדי להבין לאן אני רוצה לחתור עם התנועה המוזיקלית".בזכות פורטיס. נקמת הטרקטור ולהקת בת שבע:מדעי החלום בללי מספר כי העבודה על פסקול הסדרה "בטיפול" נוצרה מתוך ואקום מוחלט. "לא ידעתי איך לעשות לה מוזיקה, היוצרים אמרו לי שהם בכלל לא בטוחים שצריך מוזיקה. הרי כשהולכים לקליניקה אין מוזיקה כשאתה יושב מול מטפל, אתה לא שם דיסק ואז מדברים. בזמנו לא הבנו מה זה בכלל או מי יסתכל על זה. רק האמנו שיש תסריטים מאוד טובים וזה הולך להיות מאוד מעניין".אז איך התגבש הקונספט?"עוד לא ראיתי אפילו פריים וכבר היה את הפסקול כי התסריט היה ממש טוב, וכי כתבתי את הפסקול בעקבות חלום".חלום?"על מישהי שנפטרה, שהשאיר בי רושם רגשי וגעגוע חזק והדבר הזה הוליד שבוע של קטעים".יכולת לשחזר אותו או שזו הייתה תחושה כללית שהתעוררת איתה?"זו תחושה כללית, אני זוכר רק שהיא הייתה מאוד מוארת ושזה היה בתחנת רכבת. שם פגשתי חברה נורא טובה שלי שנפטרה מסרטן כמה חודשים לפני והיא נתנה לי דלק לכל הפרויקט הזה. בנוסף, יש לי חבר שהוא פסיכיאטר אז התעניינתי דרכו במחקרים על נוירונים ואותות חשמליים. התחלתי לחשוב עם עצמי איך אני מממש אותות חשמליים למוזיקה ובעיקר לפריים טיים – חשבתי ממקום של להיות ידידותי ולא כל כך קיצוני"."כתבתי את הפסקול בעקבות חלום". מתוך "בטיפול":בואי ואני שובו של גיבור ישן לעולם המוזיקה שימחה את בללי, שהקשר שלו עם דיויד בואי נוצר בהופעת הפרמיירה של "נקמת הטרקטור" במועדון הרוקסן, שם ביצעה הלהקה גרסת כיסוי לשיר Heroes יחד עם ברי סחרוף. "זה מרגש תמיד שאנשים כמו בואי חוזרים. אבל בשבילי הוא לא חזר, בשבילי הוא עדיין בעשייה מאוד רלוונטית וחיונית. עקבתי אחריו בשנים האחרונות, אחרי רוב התקליטים, ואין מה להגיד – אני פשוט הרוס עליו. כולל האלבומים Outside  ו-Heathen. זה שיש לו להיטים יותר טובים או פחות טובים, אז מה? זאת קריירה". אם עושים הקבלה לבואי, אז החיבור שלך למוזיקה גם מגיע יותר מחשיבה אומנותית. "זה מחמיא לי. שם אני נמצא, אני מהדור הזה שגדל על מוזיקה שהיא בעצם אמנות והיא לא סיבה לפרסום, אתה מבין למה אני מתכוון? שהחיפוש שלך וההרפתקה שנקראת מוזיקה באה מתוך תשוקה למסע מעניין בחיים יותר מאשר לתוצאה שגורמת לאנשים להצביע עליך ולהגיד שאתה מצליח. מהגיטרה הראשונה שקניתי בגיל עשר, במוצאי מלחמת יום כיפור, מאז ועד היום התשוקה שלי למוזיקה באה מהגשמה אומנותית ולא כפיצוי על אישיות בעייתית".היתה תקופה שההצלחה האמנותית של להקתו הסתכרנה עם הצלחה מסחרית. בללי נזרק אחורה בזמן לתקופה בה יצא אלבומה הראשון בשנת 90'. הוא סבור שטעמו המוזיקלי של עם ישראל היה אז בשיאו. "ברי ופורטיס הגיעו מבלגיה והוציאו את אלבום המופת 'סיפורים מהקופסא' – בעקבות התקליט הזה השוליים זזו למרכז. כל המדינה שמעה פורטיס, אפילו בשוק שמעת נקמת הטרקטור, פורטיס וכרמלה גרוס וגנר. אתה יכול לתאר לעצמך כזה מצב? כאילו כולם לקחו פטריות פתאום. מדינה שלמה בהזיה שומעת מוזיקה אחרת. אין מזרחית, אין מיינסטרים, אין כלום – רק משוגעים של רוקסן".

ומה מצפה לנו באלבום הבא של נקמת הטרקטור?"זו התקופה הכי קשה של הלהקה מבחינת פופולריות אבל הכי חיונית שלה מבחינה אמנותית". "התקליט האחרון 'נשאר רק לרוץ' והתקליט הבא 'מה לאהובי' הם באמת מהתקליטים הטובים שהוצאנו". "מדינה שלמה בהזיה". נקמת הטרקטור בתחילת שנות ה-90:לא בורח לברלין

בשבועות הקרובים תעלה מיני סדרה דוקומנטרית נוספת עליה הופקד בללי. כדי ליצור את המוזיקה לסדרה על ישעיהו ליבוביץ' בודד בללי דימוי אחד שהוליד עבורו עולם מוזיקלי שלם. "הלכתי על גלגלי שיניים. כמו בסרטים מציורים שהדימוי למחשבה הוא גלגלי שיניים, אז הלכתי על הכיוון הזה. האינטנסיביות, הכוחניות והמתכתיות שאני מקבל מהדימוי הוא השראה לצלילים".  על ליבוביץ' עצמו אומר בללי כי "הוא דמות מדהימה. הקדחתנות שלו, הפסקנות שלו, האינטנסיביות שלו, הולידו לי הרבה מוזיקה. אתה רק רואה איך שהוא מדבר, תוקף, מסביר ומבקר...אין לנו כאלה אנשים יותר".מה שמביא אותנו לשאלה הדחופה, למי אתה מצביע?"אני מצביע מרצ, כמו תמיד ומאז שאני חייל. הם תמיד הביעו תמיכה באמנים ובתרבות. המדינה והאמנות הם שני דברים שהולכים ומתרחקים. אתה הולך ברחוב ואתה קולט את זה, זה משהו גם גלובלי אבל פה זה בכלל פושט את הרגל – אין שום התעניינות באמנות וניסיונות. לכן אנשים בורחים לברלין כי שם זו חממה לעשייה".» כיתת אמן עם אבי בללי תערך באולם זושא, הורקנוס 3 ירושלים. שעה: 20:30, הכניסה חופשית.

*#