אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גל נוסטלגי: סילבסטר חלומי עם להקת פיש

אחד מהאירועים המוזיקליים הגדולים שארגנה להקת פיש היתה פסטיבל סילבסטר מכונן בליל הסילבסטר. גל אפלרויט נזכר בפסטיבל פיש בלתי נשכח בו נכח וממליץ על אלבומים נבחרים

תגובות

רציתי לכתוב על להקת פיש (Phish). רציתי לכתוב גם על האלבום החדש של טריי אנסטזיו, סולן וגיטריסט הלהקה, אבל לא הצלחתי למצוא סיבה. חגיגות הסילבסטר שנערו אתמול הזכירו לי שאת החגיגה הכי גדולה עשתה להקת פיש בסילבסטר המילניום. אבל עוד לפני שנגיע לאירוע עצמו, כמה מילים על להקת הרוקנ’רול הכי טובה שמסתובבת בעולמנו ב-20 ומשהו השנים האחרונות (לפי דעתי כמובן, ובואו לא נתחיל להתווכח על זה). פיש היא להקת ג’אם. יש עוד כאלו בארצות הברית, והן כולן שואבות את זכות קיומן מלהקת הג’אם ההיא – הגרייטפול דד. מה שמיוחד בפיש הוא שקודם כל מדובר בארבעה מוזיקאים די מדהימים. הגיטריסט טריי אנסטזיו מופיע באופן קבוע ברשימות הגיטריסטים הגדולים בעולם, הבסיסט מייק גודרון מנגן על הבס כאילו הוא נולד איתו, פייג’ מקונל הוא קלידן אדיר, וג’ון פישמן (על שמו קרויה הלהקה) שולט בתופים כמעט בלי מאמץ. הם יכולים לנגן כמעט כל דבר, מג’אז, fאנק ורגאיי דרך רוק מתקדם, מטאל ועד סתם רוקנ’רול משובח, וכל זאת בצורה משוחררת והכי כפית שיש.גל נוסטלגי» סיכום שנת 1982» הספד מאוחר לטרי קלייה» בחזרה לקלאסיקות של פרנק זאפה» ביל פיי מעביר שיעור באנושיות

ארבעת החנונים נפגשו באוניברסיטת ורמונט באמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת, והחלו להופיע ברחבי הקמפוס. השמועה עברה מפה לאוזן, ודי מהר הם החלו להופיע ברחבי מדינת האם שלהם. משנה לשנה הם הופיעו יותר ויותר כשהם סוחבים איתם עדת מעריצים הולכת וגדלה. התופעה הקרויה פיש התעצמה לממדים עצומים, וכל זה בלי אף שיר במצעדים ועם התעלמות כמעט מוחלטת של תחנות הרדיו, עד שבקיץ 1996 ייסדו חברי הלהקה את פסטיבל פיש. יומיים בהם מופיעה הלהקה שלוש הופעות בכל יום בתוספת לינה בשטח ועוד אטרקציות פסטיבליות למיניהן לקהל הרחב. לפסטיבל הראשון הגיעו 60,000 איש והחוויה הונצחה בקופסת דיוידי מהודרת שנקראת על שם האירוע The Clifford Ball. מאז הם עושים זאת כל כמה שנים, וזאת בנוסף ללוח הופעות שנתי שנע בין 150 ל-250 הופעות בשנה, כולן מול קהל של אלפים. בשנת 2004 הם נפרדו לתקופה של כמה שנים, אך חזרו בשנת 2008, ומאז הספיקו לערוך שני פסטיבלים, להקליט אלבום חדש וכמובן להופיע בלי סוף.מתוך הפסטיבל הראשון שלהם The Clifford Ball:

הסקירה הקצרה והלא מספקת הזו נועדה לתת לכם איזשהו רקע לסוג החוויה שהיא הופעה של פיש. בסוף אוקטובר 2009 אשתי ואני החלטנו לטוס לפסטיבל השמיני שלהם, שנערך בעיירה קטנה במדבר הקליפורני. מה שעברנו שם היה פשוט חוויית רוקנ’רול טהורה, משוחררת, מלאה בתוכן מוזיקלי עשיר מכל הסוגים. חשוב לציין כי בין ההופעות ובמהלך היום נוגנה במערכת השמע של הפסטיבל מוזיקה משובחת בלבד. לא תשמעו שם להיטים, אלא בעיקר אלבומים שלמים ברצף של אמנים כמו מיילס דייויס, קינג קרימזון, פרינס או רולינג סטונז. אנחנו חזרנו משם מסוחררים, מה שגרם לי לקנא בכל מי שהיה באירוע המילניום של פיש. האירוע נקרא Big Cypress והוא נערך איפשהו בדרום פלורידה. 85,000 איש הגיעו אליו וראו את הלהקה מנגנת חמש הופעות ביומיים (סה"כ 16 שעות מוזיקה), כשהשיא היה הופעה בת כמעט שמונה שעות בלילה שבין 31 בדצמבר 1999 ל-1 בינואר 2000. אנסטזיו וחבריו ניגנו בלי הפסקה ואף ביקשו שיהיו שירותים כימיים על הבמה למקרה הצורך. כל מי שהיה שם נוצר זאת עד היום בליבו כאירוע מכונן, ולי נותר רק לקנא.

פיש היא לא רק להקת הופעות, ואלבומי האולפן המצוינים שלהם שווים האזנה, אם כי אלבומי ההופעות שלהם מוצלחים יותר. את רוב השירים כותב טריי אנסטזיו, שנדמה שכותב אותם בקלות ובהנאה גדולה, מתענג על החופש שיש לו ביצירתו ומבצע אותם, עם שלושת חבריו, בצורה מושלמת. לכל אחד מחברי ההרכב יש גם אלבומי סולו שהוקלטו לאורך השנים. המוצלחים שבהם שייכים לאנסטזיו, שמוציא אותם בעקביות מאז שנת 2000. גם השנה הוא הוציא אלבום, Traveler שמו, ולמרות שהייתי רוצה להמליץ לכם עליו, אני נאלץ להודות שלא מדובר באלבום מוצלח במיוחד. כדאי לכם לנסות אלבומים כמו Bar 17 או Plasma בשביל ליהנות מהכתיבה היפיפייה של אנסטזיו בשירים כמו Shadow או Let Me Lie.צפו בהופעת הסילבסטר המיתולוגית במלואה:

ולא אשחרר אתכם בלי שאמליץ על שני אלבומי אולפן של להקת פיש בגדולתה. הראשון הוא A Picture Of Nectar מ-1992, והשני Billy Breathes מ-1996. למרות שברוב המקרים עולים ביצועי ההופעות על ביצועי האולפן, יש באלבומים אלה את כל מה שצריך בשביל להבין איך הצליחה הרביעייה הזאת להיות אחת הלהקות הכי רווחיות בעולם.

*#