ניק קייב: "עוד לא החלטתי אם להפוך לתסריטאי להשכרה"

המוזיקאי מתרגל למעמדו החדש כתסריטאי מבוקש, מספר על ההבדלים בין כתיבת שיר וכתיבת סרט ומגלה מהיכן הוא שואב השראה ליצירת דמויות קולנועיות של פסיכופטים אלימים (רמז: מעצמו). ראיון מיוחד לכבוד "ארץ יבשה", שכתב והלחין

שון או'האגן, הגרדיאן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שון או'האגן, הגרדיאן

"בטיוטה המקורית של התסריט, סצנת הפתיחה של 'ארץ יבשה' הגיעה לשיאה עם שיסוף גרונו של חזיר", אומר ניק קייב, שכתב את התסריט לדרמת הפשע החדשה בבימויו של ג'ון הילקוט ("הדרך"), "זה היה מדמם ומזעזע, ומבחינה זו זה אמור היה להכין את הצופים לסצנות הבאות, אבל אז גילינו שחזירים משתגעים לגמרי כשמנסים למשוך את החוטם שלהם לאחור, ולכן נאלצנו לוותר על הסצנה הזו. זה מסוג הדברים שעשייה קולנועית מלמדת אותך", הוא מוסיף בפנים חתומות.» ארץ יבשה - כל הפרטים ומועדי הקרנה» אלבום הרמיקסים של ניק קייב וגריינדמן

אנחנו יושבים ולוגמים תה במטבח המואר ורחב-הידיים בברייטון, השכונה שבה קייב בן ה-54 מתגורר עם אשתו, הדוגמנית לשעבר סוזי ביק, ובניהם התאומים, ארתור וארל. מסביבנו יש ספרים, נגן תקליטים, פסנתר ומספר ציורים של חתול עם הבעת פנים משונה. קייב לבוש בסגנון האופייני לו: מכנסיים מחויטים, נעליים מבריקות וחולצה עם צווארון גדול. הוא נראה מצוין ובריא, ונדמה שעומס העבודה שהוא לוקח על עצמו – שרק הולך וגדל עם השנים – לא נותן את אותותיו. בשנה האחרונה הוא כתב מספר טיוטות לתסריט של "ארץ יבשה", וכן את כל השירים לאלבום החדש של להקתו הוותיקה, The Bad Seeds.

"לקח לי שמונה חודשים לכתוב את השירים הללו", קייב מספר, "וזה הרבה יותר זמן מבדרך כלל. כתיבה תסריטאית היא עבודה שונה לגמרי: אתה כותב סצנה, ואז או שהיא עובדת או שלא. זה מיידי. אני יכול לכתוב סצנה אחרי סצנה באופן טבעי לחלוטין. למען האמת, זו אפילו הקלה משמעותית אחרי כל כך הרבה שנים של כתיבת שירים. לפעמים אני מרגיש שזו הסיבה שבגללה באתי לעולם".כך נפתח פסקול הסרט "ארץ יבשה":

"ארץ יבשה" הוא התסריט השני שקייב כתב עבור חברו הקרוב, הבמאי האוסטרלי ג'ון הילקוט, שידוע בעיקר בזכות העיבוד הקולנועי שלו לרב-המכר של קורמאק מק'קארתי, "הדרך". ב-2005 קייב והילקוט שיתפו פעולה ויצרו ביחד את המערבון המסוגנן ועטור השבחים "ההצעה". כ-15 שנים קודם לכן, ב-1988, קייב סייע לכתוב את סרט הביכורים של הילקוט, Ghosts… of the Civil Dead, דרמה שמתרחשת בבית כלא במסגרתה קייב גילם פסיכופת אלים באופן שרמז על הזדהות עמוקה ואפילו מטרידה עם התפקיד.

ניסיון המשחק הראשון שלו אומנם היה מרשים, אבל קייב לא הפך לשחקן הוליוודי. בשנים האחרונות, לעומת זאת, הוא הפך לתסריטאי מבוקש. "יש ערימה שלמה של בקשות שמחכה לי במשרד", אומר קייב, שעובד מדי יום מתשע בבוקר עד חמש בערב במשרדו שבמרתף ביתו. "כל מה שאני עושה בזמן האחרון זה לקרוא רומנים וספרים שיש אופציה לעבד אותם לקולנוע. כרגע אני בעמדה משונה: עוד לא החלטתי האם אני רוצה לשתף פעולה אך ורק עם ג'ון (הילקוט), או להפוך לתסריטאי להשכרה. אני לא בטוח שלשם אני רוצה ללכת. זה נדמה כמו צעד גדול מדי אל העולם האמיתי. אני בהחלט יכול לדמיין את עצמי מתעורר בוקר אחד ושואל 'למה לעזאזל אני עושה את זה?'"ז'אנר חדש נולד - מערבון הגנגסטרים

קייב מכנה את "ארץ יבשה" "wangster", כינוי שמשלב בין הז'אנר של סרטי גנגסטרים שמתרחשים במרחב האורבני (urban gangster) ומערבונים שמתרחשים בעיירות קטנות או בכפרים (rural western). עם השפעות ברורות של "בוני וקלייד" של ארתור פן ו"חבורת הפראים" (The Wild Bunch) של סם פקינפה. ב"ארץ יבשה" טום הארדי מגלם את המנהיג של שלישיית האחים בונדרנט שנאבקים ברשויות החוק (ובכל מי שמנסה לפלוש לשטחם) בווירג'יניה של "תקופת היובש" (התקופה שבה מכירת אלכוהול הוצאה מהחוק ברחבי ארה"ב). גארי אולדמן מגלם את פלויד באנר, גנגסטר עירוני שחולש על אימפריית פשע ענקית שכוללת גם את Franklin County, שבו שלושת האחים מושלים ביד רמה. העניינים מדרדרים די מהר לאחר שצ'ארלי רייקס (גאי פירס), מרשל חדש וחובב אלימות, מגיע לאזור והופך את המתיחות בין האחים לרשויות למלחמה של ממש.

"ארץ יבשה" מצליח לשלב בין סצנות של אלימות קיצונית לסגנון לירי, שנשען בעיקר על מערכות היחסים הרומנטיות שמספקות רגעי נשימה בין מרחץ דמים אחד למשנהו. למרות ההופעות המרשימות של הקאסט הגברי, ההופעות של ג'סיקה צ'סטיין, שמגלמת את מגי, אישה סקסית שסודות העבר רודפים אותה, ומיה ואסיקובסקה, שמגלמת את ברטה התמימה לכאורה, מצליחות  לגנוב את ההצגה. כפי שאופייני למערבונים, נקמה היא הכוח המניע של הסיפור, והעולם הקשוח והברוטאלי שהדמויות מאכלסות נדמה לעיתים כאילו הוא נלקח הישר מאחד משיריו המלנכוליים של קייב - The Mercy Seat, Your Funeral  או My Trial.

"ארץ יבשה" - הטריילר:

"רוב האלימות הגיעה מהספר, שיש בו חלקים מאוד אכזריים", מתגונן קייב (הסרט מבוסס על הרומן ההיסטורי של מאט בונדרנט, The Wettest County in the World. הסופר הוא נכדו של ג'ק בונדרנט, האח הצעיר שמגולם בסרט על ידי שיה לה-בוף). "למעשה, הרבה מאוד סצנות של אלימות שמופיעות בספר לא הגיעו לתסריט. הספר מפתה את הקוראים עם הסגנון הלירי היפיפיה של הכתיבה, ואז הוא משליך אותם בפתאומיות לתיאוריים גרפיים של רצח. ניסיתי לשחזר את החוויה הזו ככל שיכולתי".גיבור המערבון כאשה לסבית זקנה

כמו הספר, גם הסרט משחק עם המיתולוגיה של הגיבור פורע-החוק הבלתי מנוצח לכאורה, שבמקרה הזה הוא האח האמצעי, פורסט בונדרנט (הארדי), שמצליח לשרוד כנגד כל הסיכויים. "לא התחייסתי לזה כסיפור אמיתי – אלא כמיתוס אמיתי", מסביר קייב, "פורסט הזכיר לי את נד קלי: איכשהו הוא תמיד מצליח לעמוד על רגליו בסוף".

הארדי מגלם את פורסט כמנהיג שממעיט בדיבורים – ומרבה במעשים. הוא נדמה פסיבי לחלוטין, למעט הנטייה שלו להתפרצויות אלימות במיוחד. לדברי קייב, "טום העניק פרשנות משלו לדמות הזו. בהתחלה לג'ון היה קשה לקבל את זה, אבל בסוף שנינו הבנו שנוצר כאן משהו מאוד מעניין. החשיבה הייחודית של טום מאוד הרשימה אותי. בשלב מסוים הוא אמר לי 'אני רוצה לשחק את הדמות הזו כאילו היא אישה לסבית זקנה'. אני עדיין חושב על האמירה הזו. הוא ראה את הדמות של פורסט כדמות אמהית, ולכן כשמגי נכנסת לתמונה זה יוצר מתחים בתוך המשפחה. העבודה איתו לימדה אותי לקח חשוב על האופן שבו שחקן יכול לקחת תפקיד לכיוונים אחרים לגמרי".

הקאסט של "ארץ יבשה" (צילום: יח"צ)

גם השחקן האוסטרלי גאי פירס, שמגלם את רייקס, שוטר עירוני עם בעיות פסיכולוגיות-מיניות שיכולות להסביר את החיבה שלו לאלימות סדיסטית, רחוק מאוד מהדמות שמופיעה ברומן המקורי. מאיפה הגיע כל המטען הנפשי הזה? "ובכן, כששלחתי לפירס את התסריט הוא אמר שהוא יסכים לגלם את רייקס אם הדמות שלו תהיה יותר משמעותית ונחרטת בזכרון", מסביר קייב, "אז פשוט ניסיתי לבסס אותה על עצמי".

לנגן את השירים כמו שרוצים

בנוסף לכתיבה, קייב גם הלחין את הפסקול ל"ארץ יבשה" (כפי שהוא עשה עבור "הדרך" ו"ההצעה"), בשיתוף פעולה עם וורן איליס, שמנגן לצידו ב-Bad Seeds. כדי לבצע את הפסקול הם הקימו להקה מאולתרת שנקראת Bootleggers, והזמינו מוסיקאים שהם מעריכים (וביניהם מארק לנגן ומוזיקאי הבלוגראס הוותיק ראלף סטנלי) להעניק פרשנות מחודשת לקטעים כמו Fire and Brimstone של Link Wray או White Light, White Heat של הוולווט אנדרגראונד (שמלווה את כתוביות הסיום). למרות שקייב מודה שלקח לו זמן לשכנע את סטנלי לקחת חלק בפרויקט – התוצאה בהחלט הוכיחה את עצמה.

"האופן שבו הדברים התגלגלו היה פשוט מדהים", קייב משחזר, "בהתחלה שלחנו לסטנלי גרסה של White Light, White Heat וביקשנו שהוא יעבוד עליה, אבל הוא אמר לנו 'מה זה החרא הזה? אין סיכוי שאני שר בגרסה הזו'. אולי אלו לא המילים המדויקות, אבל זו היתה רוח הדברים. אנשים אמרו לנו כל הזמן 'חכו שתגיעו ללוס אנג'לס, שם יש מוזיקאים אמייתים שישמחו לנגן את זה', אבל אנחנו ענינו 'אין סיכוי. אנחנו ננגן את השירים האלו בדיוק באופן שבו אנחנו רוצים לנגן אותם".

בסופו של דבר, אחרי שיחת סקייפ ארוכה עם סטנלי, קייב שכר את שירותיו של המפיק המוזיקלי האל וילנר, שלקח פיקוד והחליט לאפשר לאגדת הבלוגראס לבצע את השירים בדיוק איך שמתחשק לו. התוצאה, בעיקר בעיבוד ל- White Light, White Heat, היא זהב טהור. "האל יצר קשר עם לו ריד (שכתב את השיר), והוא עבד בסטודיו בלוס אנג'לס. ניגנו לו את הגרסה שלנו והוא פשוט התפעם. זה היה רגע בלתי נשכח", אומר קייב.וזאת התוצאה:

לקראת סוף הריאיון שאלתי את קייב אם בסופו של דבר כתיבת תסריטים מקלה על כתיבת שירים. "למרבה הצער, אני לא חושב שזה המצב", הוא עונה. "כתיבת שירים היא דבר מאוד מסתורי. היא מגיעה ממקום שקשה לתפוס אותו ושלעולם לא אצליח להבין עד הסוף. לעיתים קרובות אני מרגיש שזה בידיהם של האלים, כי ברוב המקרים אין לך מושג אם מה שאתה עובד עליו הוא קשקוש מוחלט או יצירת מופת".

"אבל, אתה יודע, לכתוב שירים זה מה שאני עושה. לעשות מוזיקה זה עדיין הייעוד שלי." הוא ממשיך כשחיוך על פניו, "באופן מסוים, תסריטאות היא פשוט משהו שאני עושה בין אלבום אחד לשני".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ