אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

30 שנה ל-Thriller: הפחד הגדול של מייקל ג'קסון

לפני 30 שנה הפך הקליפ את פני התרבות הפופולרית: ביסס את מעמדה של MTV וצוטט במאות יצירות. אבל מה הייתה משמעות יצירתו בתחילת שנות ה-80? איך הוא שינה את הקריירה של ג'קסון ומה הוא אומר על אמריקה של אותה התקופה?

תגובות

לא באמת צריך סיבה מיוחדת בשביל לחגוג את הקליפ "Thriller" של מייקל ג'קסון. לא צריך לחכות 30 שנה, גם לא 20 שנים, עשור, ואפילו לא כמה חודשים. מהרגע שהקליפ נחת ב-MTV  בסוף שנת 83', השפעתו הייתה חזקה ומיידית במגוון תחומים: תרבות, פסיכולוגיה, מגזר, מגדר, כלכלה ואפילו פוליטיקה. ילד הפלא של עולם הפופ, ששחרר במהלך שנות ה-70' רצף אלבומים מצליחים, הפך בין לילה למלך הבלתי מעורער. והוא לא היה בזמן הנכון ובמקום הנכון כדי לרשת את התואר, הוא המציא את התואר, הגדיר אותו, ושם את עצמו בפסגה.

אמינם: כוכב הפופ של עולם הראפהמדריך המלא להופעות חו"לאלבומי הפופ החמים של החורף"Thriller" הוא הסינגל האחרון ששוחרר מהאלבום - הבחנה שקשה לעשות כששבעה שירים מתוך תשעה שהופיעו באלבום נכנסו לראש המצעדים במהלך השנה. בעוד להיטים כמו "Billie Jean"  ו – "Beat It" הזניקו את האלבום בטבלת המכירות, זה היה הקליפ של "Thriller" שעשה את המהפך הגדול. כשג'קסון, אז בחור בן 24, הגיע עם רעיון טוב אבל בלי מספיק מימון, MTV הבינה מהר את הפוטנציאל המסחרי הגלום בפרויקט. הרעיון ליצור סרט אימה קצר, בכיכובו של כוכב הפופ הגדול של התקופה, ולהביא אותו לכל בית באמריקה - היה חסר תקדים באותה התקופה. אבל MTV לא פחדה, קפצה על ההרפתקה ומימנה חלק נכבד מהפקתה. "הקליפ הזה יצר את MTV", מספר ג'ון לנדיס, במאי הקליפ, בראיון שנתן לעיתון טלגרף הבריטי. "הוא שכתב את החוקים של תעשיית הווידאו-קליפים. הוא פתח אינספור אפשרויות יצירתיות ועזר ל-MTV להשתלט על העולם בשנות ה-80". ג'קסון הפך בין לילה לכוכב הכי גדול בעולם. האלבום זינק מחדש לראש המצעד האמריקאי, ובילה במקום הראשון 37 שבועות, לאחר מכן נשאר במצעד עוד שנתיים נוספות. זה לצד שיא מכירות של 50 מיליון, מה שהפך אותו עד היום לאלבום הנמכר ביותר בכל הזמנים.

עשה את MTV, מייקל ג'קסון "Thriller":

אבל זה לא היה רק הכיבוש המסחרי. ההשפעה התרבותית של הקליפ מוכרת, ידועה ומצוטטת עד היום. צעדי הריקוד המיתולוגיים נוכחים בסצנות מרכזיות בסרטים, קליפים וסרטונים. המעיל האדום שג'קסון לבש בקליפ הפך לאחד פרטי האספנים הגדולים וקיימים לו אלפי חיקויים ברשת. את הביטים בשיר - השילוב החדשני בתקופתו בין הצליל המסונתז של הדיסקו עם המלודיות הפופיות, הגרוב והסול – אפשר לשמוע עד היום באלבומים של ג'סטין טימברלייק ודאפט פאנק. מייקל ג'קסון לא הגיע כדי להוציא להיטים, הוא הגיע כדי להפוך את העולם.מבחור רומנטי לזומבי רצחני  עם זאת, האלבום כולו והקליפ בפרט, מסמלים שינויים ונקודות מפנה גם בחייו האישיים של ג'קסון. "הפחד שמשתקף ב-'Thriller' הוא לא רק של הבחורה או של הצופים, הוא גם של מייקל עצמו", מנתחת מירי מואב שקד, מרצה לקולנוע ותרבות פופולרית באוניברסיטת תל אביב. "במהלך הקליפ ג'קסון והצופים עוברים בין שלושה עולמות: בסרט הראשון הוא הופך לאדם זאב, בחלום הוא הופך לזומבי, ובסוף 'במציאות', הבחורה מבינה שהכל היה רק חלום, אבל הצופים נשארים עם המפלצת גם אחרי. ג'קסון, שהיה לו חלק בכתיבת התסריט, מחליף זהויות שלוש פעמים במהלך 13 דקות, והם מתחלפים בדיוק ברגעי האושר: בפעם הראשונה כשהוא אומר לה שהוא אוהב אותה, בפעם השנייה כשהוא מלווה אותה הביתה אחרי הסרט, ובפעם השלישית כשהוא מציל אותה. המעבר למפלצת מתרחש בדיוק ברגעי הרומנטיקה והאושר. שלוש פעמים ג'קסון חוזר על הפחד, כל פעם בדמות אחרת. הפחד הזה מסמל את הפחד של ג'קסון עצמו מההצלחה האדירה שזכה לה באותה תקופה. הוא נע לאורך הקליפ בין שתי עמדות: הילד הטוב - הבחור המחזר, כוכב הפופ שזכה לתהילה בצל משפחה קשה, לבין המפלצת - הזומבי הרע שהוא וחבריו הולכים להשתלט על העולם, הכוכב האפרו-האמריקני שיכבוש את עולם הפופ. יש כאן פחד גזעי ברור".

התייחסות ברורה, Night of The Living Dead:

הפחד הגזעי שבא לידי ביטוי בקליפ, במילות השיר ובעצם חוזר כתמה לאורך כל האלבום, בא לידי ביטוי גם בהתייחסויות לסצנות מתוך סרטי אימה קלאסיים. "סצנת הזומבים היא התייחסות ברורה ל'ליל המתים החיים' של ג'ורג' רומרו מ-68'", אומרת מואב. "גם שם הסרט עוסק בסב-טקסט בדמותו הבעייתית של השחור. בן, הדמות הראשית והמנהיג, נהרג בסופו של דבר על ידי הממשל, שחושבת שהוא זומבי, מפלצת. התייחסות נוספת יש לסרט 'קינג קונג' המקורי - הסצנה של המרדף ביער דומה אסתטית למרדף באי הגולגולות. וגם כאן יש אמירה גזעית על מפלצת פרימיטיבית שמחוללת מהומה והאדם הלבן רוצה לשלוט בה. ג'קסון היטיב להבין את הדמיון של התרבות הפופולרית ששלט בתקופה. כל פריים ב-'Thriller' מוכר מהעבר, אך עבר שינוי שיתאים לאג'נדה שלו, וזה מה שעושה אותו לקאלט".מסר לרולנד רייגן  הפחד של ג'קסון לא נבע אז רק משדים ופרנויות אישיות. התקופה של תחילת שנות ה-80' מסמנת שינוי בתפיסת ז'אנר סרטי האימה אצל האולפנים הגדולים והציבור, במקביל לשינוי בהלך הרוח החברתי-פוליטי בארצות הברית. "סרטים כמו 'אות משמיים' ו-'הניצוץ' משקפים את עליית הז'אנר באותה תקופה". אומרת מואב. "האולפנים הגדולים התחילו להבין את הפוטנציאל המסחרי, ומסרטים בתקציב נמוך הם הפכו להיות סרטים מלוטשים, עם לוקיישנים מושקעים ואפקטים מיוחדים. זה אפשר את ההפקה של 'Thriller' מלכתחילה, זה לא היה יכול להיעשות לפני". אימוץ הז'אנר על ידי הזרם המרכזי הגיע בתקופה של שינויים חברתיים, כלכליים ופוליטיים. רונלד רייגן, נשיא רפובליקני שמרן, עלה לשלטון והנחיל ערכים כמו כלכלה קפיטליסטית חזקה וחשיבות מוסד המשפחה. "הציבור האמריקאי הרגיש שהוא נמצא ברגרסיה לשנות ה-50'", אמרת מואב. "הקליפ הוא תוצר של אותו פחד לאומי. פחד מחזרה לשמרנות ולגזענות".

*#