אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גלגלצ חוגגת 20: "תמיד חשוב שתישאר אופוזיציה"

לכבוד חגיגות 20 שנה לתחנה המצליחה בארץ, עורכים מוזיקלים, שדרני רדיו ומנהלי תחנה צעירים וותיקים התייחסו לנושאים רלוונטים בעולם המוזיקה המשתנה

תגובות

"אנחנו תמיד מחפשים לשכלל ולאתגר. כשיש משהו מיוחד שיכול לעניין מגוון סקטורים, אנחנו בהחלט נשקול אותו", אומר אור צלקובניק, המנהל המוזיקלי של גלגלצ. בחודש האחרון מציינת תחנת הרדיו הגדולה בישראל 20 שנה של חגיגה מוזיקלית. אירועי החודש מתפרצים מכל רווח זעיר בין רצועה אחת לרעותה, וכוללים גם לוגו חדש, קמפיין בטיחות בדרכים גדול מימדים, תוכניות ותיקות, שידורים חוזרים של מצעדי העשור ועוד. מלבד לכל השמחה והמוזיקה, ביום שלישי הקרוב (19.11) יתקיים במכללת האקדמית עמק יזרעאל יום עיון תחת הכותרת "גלגלצ מתזמנת 20 שנה". מנהלי התחנה מהעבר וההווה, מרצים אורחים כדוגמת יואב קוטנר, עיתונאים נמרצים כקרן נויבך וטובי מקצוע אחרים כארז טל, שי דקל, רונן ברקה, יהודה נוריאל, עידית צ'רנוביץ', עומרי רונן וגם קוואמי ודודו טסה יגיעו לדון בגלגלצ כמעצבת תרבות מוזיקלית בישראל. הם ידנו בסיפור שמאחורי הקמת התחנה, בבחירת התוכן הווקאלי, בהרגלי הצריכה המשתנים של המאזין הישראלי, בשידורי אקטואליה ברדיו הציבורי ובהתנהלות הלכה למעשה באולפן.

המדריך המלא להופעות חו"לאמינם: כוכב הפופ של עולם הראפשרי גבעתי: "בארץ משמיעים אותי פחות"

צלקובניק נמנה על המרצים המשתתפים בפאנל "בגלל המוזיקה", שעוסק בנושא המוכר והרגיש – הפלייליסט הגלגלצי, אותה רשימת שירים הנקבעת מדי שבוע מחדש. במשך השנים זכתה הרשימה לחצים מורעלים וביקורות שדיברו על שיקולים לא ברורים והחלטות מוטות על פי קשרים. העובדה שהיא מהווה מקור נכסף לאמנים בארץ, ככלי הכרחי להכרה על פי דעה רווחת, רק הלהיטה את יצרי היוצרים המקומיים שנותרו בחוץ. "אנחנו לא מיתממים", אומר צלקובניק. "אחוזי ההאזנה שלנו גבוהים ואנחנו רואים בכך אחריות תרבותית-חינוכית. לכן אנחנו מנסים לגוון ולחשוף את הקהל לקלאסיקות כמו כוורת, אריק איינשטיין וזוהר ארגוב לצד חומרים חדשים. לערבב בין התקופות, כך שתיכוניסטים שמקשיבים לנו ימשיכו לשמוע דיוויד בואי לצד סינגלים חדשים של ביונסה. העובדה היא אבל שגלגלצ אינה יכולה לשאת על כתפיה לבדה את התפקיד התרבותי חינוכי".

ומה לגבי האחריות התרבותית לחשיפה של מוזיקה מאתגרת לשוליים?"אני רוצה להפנות את תשומת לבך למשהו מעניין. לפני כמה חודשים התקיים פסטיבל אינדינגב, פסטיבל אלטרנטיבי. שמנו לב שכל האמנים שהופיעו שם היו חלק מהפלייליסט בגלגלצ. מה שאומר שכשמשהו מהשוליים נכנס לליין אפ, ברגע בו גלגלצ מאמצת אותו, הוא הופך לחלק מהמיינסטרים, ואז כולם שוכחים שבעבר הוא אלטרנטיבי ומצא מקום בתחנה. גם צריך להבין שמי שלא נכנס לרשימה, זה לא אומר שלא עבר, אלא שאינו נמצא שם בגלל סיבה מסויימת, כמו הימצאות שיר דומה נוסף מאותו הזאנר. בפאנל נדבר איך הכל מתנהל מאחורי הקלעים ואיך שירים שלא נכנסים לרשימה יכולים כן לעבור לשבועות הבאים".

כל הליין אפ של אינדינגב היה בגלגלצ. אור צלקובניק (צילום מסך)מבט בתוכניות הנמצאות היום בתחנה מראות כי בפלייליסט לילה, שמתחיל ב-22:00, משדרת גלגלצ את "שתיקת הכבישים" ו"שעות נוספות". שתי תוכניות שזוכות לפי הסקרים לרייטינג גבוה יחסית לרדיו האזורי, ונותנות ביטוי למוזיקה אלטרנטיבית. "בשלוש השנים האחרונות אפשר לראות שהכנסנו להקות מיוחדות כמו נערות ריינס, אלקטרה, ועדת חריגים, דניאלה ספקטור, ושירים מתוך אלבום אלטרנטיבי של רוקפור באנגלית", אומר צלקובניק. "אבל תמיד חשוב שתישאר אופוזיציה, שתשמר המתיחות בין עולם המוזיקה שנמצא בשוליים לזה המרכזי".העולם משתנה ואיתו גם גלגלצ גלגלצ, שהוקמה ב-93' כמענה לנושא הפירטיות, הגיעה במרוצת הזמן לאחוזי האזנה גבוהים במיוחד, וכיום מתגאה ב-30% מכלל המאזינים בארץ. אין ספק שהיא התחנה המושמעת ביותר, אבל שוק הרדיו משתנה והיא לא נשארת מאחור. "ימי הרדיו במטבח חלפו", אומרת נעמה חן, שדרנית התחנה ומפיקת האירוע. "תחנות רדיו איזוריות התפתחו ואיתן גם אפליקציות אינטרנטיות, סלולאריות ויוטיוב. כל אדם יכול לקום בבוקר, להחליט שהוא רוצה לשמוע את הביטלס ולהדליק תחנת "ביטלס". ביום עיון ניתן דגש על התופעה של זליגת מאזינים, ונדבר על השיטות למלחמה בתופעה. תוצג תמונה של הרדיו החדש ואיך ייראה עוד כמה שנים".

חשוב שלמאזין תיהיה אפשרות להשפיע. משה שלונסקי (צילום: דודו בכר)הפאנל שידון בנושא, "לאן נעלמו המאזינים", צפוי להפתח בתוצאותיו של סקר מגמות האזנה של הרשות השנייה. "הסקר הוזמן במיוחד בגלל הרגלי הצריכה המשתנים, וצפוי להציג מה המאזינים חושבים על הרדיו", אומר משה שלונסקי, מנהל התחנה המיתולוגי, "אני שואל את הסטודנטים שלי למי מהם יש רדיו ולאף אחד אין. כשסיפרתי על כך לאנשים מבוגרים הם התפלאו, אבל זה המצב. זה כבר לא הדבר המרכזי במשך היום". דןדן מטיוק ,עורך מוזיקלי בכיר נוסף בתחנה, מוסיף ומספר על  תופעה נוספת שעולה מהסקר: ירידה בהאזנה גם בקרב קהלים מבוגרים יותר. "רדיו הוא תחום שנתפס עד לפני כמה זמן כמדיה שמתקשרת לקהל מבוגר. לצעירים יש יותר אפשרויות למדיות משלימות ומתחרות, ובכל זאת ניכרת ירידה גם בקרב אנשים שהאוריינות הדיגיטלית לא מפותחת. הרעיון בפאנל הוא להושיב יחד כמה אנשים שעוסקים בפרסום ובבניית לוחות שידורים, ולנסות להבין מה קורה. איך אפשר להשתלב עם הטרנד ולהיות נוכחים בכל פלטפורמה אפשרית: אינטרנט, תוכניות און דימנד בנוסף לשידורים החיים".לא פלא שרדיו ציבורי, המתגאה כמיליון מאזינים בממוצע, שואף להמשיך ולמשול בכיפה. "הפתרון הוא להיות הכי טוב שאפשר", אומר שלונסקי. "אתר אינטרנט חזק מאד, פייסבוק חזק ופלייליסט נכון וכייף. חשוב מאד גם האינטראקטיביות. חשוב שלמאזין תיהיה הזדמנות להשפיע, יותר ממה שקיים היום".

*#