אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איתמר רוטשילד: "ברור שעירום נשי בסרטים זה דבר מוכר"

למרות שהגיע למשחק לגמרי במקרה, הצליח הזמר והיוצר איתמר רוטשילד לזכות בתפקיד ראשון על המסך הגדול ב"יונה", אחד הסרטים המדוברים של השנה. כעת הוא משחרר אלבום שלישי וכבר לא זקוק לאישורם של חברות התקליטים

תגובות

באחת הסצנות בסרט "יונה" של הבמאי ניר ברגמן, העתיד לעלות לאקרנים בקרוב, מגיע עמוס בסערת רגשות לבית הקפה כסית. הוא ניגש הישר לשולחן של העורך הנודע גבריאל מוקד, מעיף עליו דפים בכעס ותוקף אותו באלימות על הביקורת שלו לשיריו. במציאות איתמר רוטשילד שמגלם את עמוס, זמר וכותב שירים גם הוא, היה מעדיף לשמור את רגשותיו לעצמו. "לא הייתי עושה כזה דבר גם אם הביקורת הייתה קשה", הוא מודה. "אף פעם לא הייתי מגיע כאיתמר ומתחיל להפוך שולחנות וללכת מכות. אני מופנם ומעדיף להמנע מעימותים. אבל יצא יפה, לא?"» יונה - מועדי הקרנה» איתמר רוטשילד - לוח הופעותרוטשילד (37) מוזיקאי במקור, הגיע לעולם המשחק לגמרי במקרה. התפקיד ב"יונה" הוא הגדול והראשון שלו בקולנוע. כנראה שהתלתלים הבלונדינים, הכריזמה המתפרצת גם משיריו לצד הצניעות הניכרת מהשיחה שלי איתו - עשו את שלהם. "לפני כמה שנים פנה אליי סטודנט מסם שפיגל והציע לי לשחק בסרט גמר שלו. הוא הכיר אותי דרך המוזיקה שלי", מסביר רוטשילד. "ניסיתי להוריד אותו מזה. אמרתי לו שאני לא שחקן, ואני ממש לא חושב שאהיה טוב בזה. בסוף נפגשנו והוא שכנע אותי. הייתי מופתע לראות שאני נהנה מזה ושהביקורות שלו למשחק שלי היו חיוביות. מאוד נהניתי בסוף. נפתח בפני עולם חדש, שלא היה צפוי. משם הגעתי לסוכנות שחקנים והתחלתי ללכת על זה. לשמחתי המשיכו להציע לי תפקידים". בין שקיעה ובין זריחה אלבום הבכורה של רוטשילד יצא בשנת 2008 וכעבור שנתיים שחרר את אלבומו השני, אותו הקליט בקצב מדהים של ארבעה ימים בלבד. את שני האלבומים הפיק נעם ענבר, ובאלבומו השלישי עבר רוטשילד לעבוד עם נעם רותם. הוא הספיק לכתוב ולנגן עם יהודית רביץ, שלומי שבן, רונה קינן וגם הלחין ושר בפרויקט מיוחד משירי חנוך לוין. הוא מופיע על הבמות מעל לעשור ובכל זאת נדמה שהקהל והרדיו הישראלי קצת פספסו את הטרובדור הפואטי, ואת הפולק הקברטי שלו - כזה שתמיד עומד מאחוריו סיפור. במשך שנים ניסה לפנות לחברות התקליטים כמקובל, וכשאלו אכזבו - פנה לדרך והפקה עצמאית. הנהירה הישראלית לחו"ל, בפרט של מוזיקאים שמנסים את מזלם בניכר לא מעניינת אותו. "אני לא כותב באנגלית", הוא מסביר. "עברית זו השפה שלי ובה אני מתבטא בטבעיות. אין לי תהיות בעניין הזה, עם שירים בעברית אין לי מה לחפש בחו"ל לדעתי, למרות שיש כמה שזה עבד להם". ניסית לפרוץ בדרך המקובלת ולמרות שעבדת וכתבת לאמנים גדולים, נתקלת בסירוב מצד חברות התקליטים הגדולות. "אולי לפני שהוצאתי את האלבום הראשון שלי זה היה מאכזב. היום כבר לא. השוק השתנה מאז, המקום והתפקידים של חברת התקליטים פחת. אין כבר תלות שכזו בהם. הפעם אפילו לא ניסיתי".

היית מעורב במאבק ההגנה על היוצרים שהנהיגה איה כורם?"לא באופן פעיל. כמובן שהייתי בין החתומים על העצומה בגלל חשיבות העניין". יהיו לך עוד שיתופי פעולה עם אמנים גדולים בעתיד?"אני חושב שכן. אני אשמח לכתוב גם לאחרים. עם יהודית רביץ למשל שכתבתי בשבילה. היא פנתה אליי וחיפשה כותבי טקסטים, נפגשנו והיא הקליטה לי שתי מנגינות שתפרתי להן מילים. בדרך כלל כשאני כותב זה בשביל עצמי. זה לא סותר עבודה עם אחרים". באלבום השלישי נדמה שהבשלת, ידעת לשלב עצבות ושמחה במינון נכון, והלכת על קו הפולק כמעט לחלוטין. גם העיבודים הרבה פחות מינימליסטים. היית מקשר את זה להתבגרות? "הרבה אנשים שמעו אותו ואמרו את זה, אמרו שהוא מורכב יותר מוזיקלית וגם הזכירו את עניין הבשלות. אני לא באמת יכול לשפוט. העבודה הייתה דומה  לעבודה על האלבום הראשון. עשינו קודם כל מיני נסיונות עם סוגים שונים של הרכבים, ממש חיפשנו את הצליל הנכון. זה באמת לקח כמה שנים. באלבום השני עשיתי דרך כמעט הפוכה - היו כבר שירים ופשוט תפסנו חבורה של אמנים מאוד טובים, שיכלו במספר מצומצם של ימים באולפן לספק הרבה חומרי גלם. האלבום החדש היה תהליך שלוקח יותר זמן ובנוי על ניסוי וטעייה".פנית להד סטארט על מנת לממן חלק מהאלבום והצלחת לגייס סכום מכובד. בנוסף, הצעת פעילויות שונות לתורמים כמו הופעה פרטית בבית וחמשיר תודה. לא הרגשת שאתה מוריד מערכך תמורת כסף?"לא. גם לא צריך להסתכל על זה כדבר בזוי. זה מוצר שאמור להגיע לאנשים וכדי שאני אוכל לעשות את זה הם צריכים לקנות את זה, רק שבהד סטארט קונים מראש. חשבתי על זה הרבה לפני שהתחלתי. גם בגלל שאני אדם ביישן ומראש הפניה החוצה לא הייתה לי הכי טבעית ונוחה. לא יודע, פתאום לעשות לעשות מין טררם כזה ועניין גדול זה משהו שהיה לי קשה איתו. צריך להכין סרטון, לכתוב הרבה בפייסבוק. אני חושב שבאופן עקרוני זו דרך מאוד מכובדת לפנות לקהל".אתה סובל מבעיות שמיעה. איך זה משתלב עם היותך מוזיקאי? זה לא מפריע לתהליך העבודה?"אני חצי חירש. באוזן אחת יש לי צפצוף קבוע. קשה לי לשמוע באוזניות וגם עם רמקולים. הייתי רוצה להיות רגיל מהבחינה הזו ולשמוע כמו אדם נורמלי, אבל אין מה לעשות". הגיע במקרה לעולם המשחק. איתמר רוטשילד בסרט "יונה" (צילום: ירדן תבורי)

אם יש סקס אחר הביאוהו לכאן הסרט "יונה" מתאר את חייה של המשוררת יונה וולך ומתמקד בילדותה, היתמות שלה מאב, נעוריה והתקופה בה הייתה מאושפזת במוסד פסיכיאטרי. כאמור איתמר מגלם את עמוס, משורר צעיר ופרוע שמצליח לשבור את תקרת הזכוכית ולגרום ליונה להתאהב בו. עם זאת, עמוס מתגלה גם כקנאי וחם מזג, כמעט ערמומי. לרוטשילד הביישן לקח זמן להכנס לדמות, אבל הוא צלח את המעבר, ועל אף זמן מסך יחסית מועט שלו בסרט, נוכחותו בו מותירה רושם רב. עם זאת, מי שבקיא בביוגרפיה של וולך, לא יכול שלא לשים לב לדימיון בין הפרטים הביוגרפים של עמוס לאלו של המשורר מאיר ויזלטיר, שהיה מיודד עמה ויש הטוענים שגם אחד ממאהביה. מטעם יחסי הציבור של הסרט נמסר כי דמותו של עמוס הינה הלחם של מספר משוררים ומכרים של וולך, ולא מבוססת על אדם ספיציפי. רוטשילד מאשר את המידע אך גם מציין שויזלטיר לא רצה להיות מעורב בסרט ולא אהב את האופן בו מוצגת דמותו בתסריט - וכך שונתה הדמות והפכה לבדיונית. "אני פחות יודע מה הייתה הסיבה לזה. ממה שהבנתי הוא לא הרגיש בנוח עם הדמות אחרי שראה את התסריט. אז זה מה שהיה וקיבלתי את זה. הדמות השתנתה והפכה לכללית, פרטים שונו. אחרי שויזלטיר יצא מהתמונה הפכו את זה לשונה לגמרי".ויזלטר מצדו הגיב על הדברים: "לא ראיתי את הסרט ואין לי מושג אם בדמותו של עמוס משתמשים בפרטים מתולדות חיי. התסריט אכן נמסר לי לקריאה, ומצאתי כי כל השלישייה – יונה וולך, יאיר הורביץ ואני – בהחלט לא רק אני – יוצאת בתסריט בלתי אמינה ומיותרת. שלושתם מצטיירים כחבורה של צעירים המתים משום מה להיות משוררים או סלבס או משהו – אבל כל מי שיש לו אפילו מושג קלוש על התנהלות של משוררים צעירים ועל שיחותיהם, יתרשם כי שום דבר לא ייצא מהם. אי לכך, אסרתי על ההפקה להשתמש בשמי, בשיר שלי שהתכוונו לשבץ בסרט וכו'. נמסר לי בכתב כי דרישותיי התקבלו וכי גם שמו של יאיר הוסר" (השם יאיר עדיין מופיע בסרט מ.ק).  

איתמר, עסקת בכלל בביוגרפיה כשהתכוננת לתפקיד? הרי אי אפשר להתעלם מההקשר ההיסטורי בנושא, גם אם הסרט עלילתי.  "נעמי לבוב שמגלמת את יונה עשתה תחקיר מאוד מעמיק. היא הפכה כל אבן כדי להכיר אותה מכל כיוון אפשרי. אין פיסת מידע על יונה שהיא לא בדקה. אצלי ספיציפית לא הייתה מחויבות להיצמד לביוגרפיה. לא הייתה לי דמות ממשית שקיימת במציאות, כי הרי הדמות שונתה והפכה לבדיונית. הרגשתי שמספיק לי לעבוד עם התסריט ומה שיש, ועם ניר ברגמן כמובן". איך התנהלה העבודה שלך עם ברגמן על הדמות?"הוא ראה את סרט הסטודנטים שעשיתי וחשב שאני יכול להתאים לתפקיד. אני מכיר אותו עוד מלפני, אשתי היא תסריטאית, ועובדת איתו על סרט. אחרי שעברתי את האודישנים ונמצאתי מתאים, כיוון שאני לא שחקן מקצועי, הייתה לנו עבודה רבה. למרות שאני ביישן ועמוס ממש לא, מצאתי בתוכי כוחות ותכונות שמתחברות אליו. התחלתי לעבוד על הדמות מהכיוון הפיזי וזה מה שהכי עזר לי - איך הוא מתלבש, איך הוא מדבר, איך הוא הולך. ניסיתי להבין מניר מה הוא מחפש אבל אחר כך בניתי לי דמות והוא אהב את התוצאה". "הדמות השתנתה והפכה לכללית". איתמר רוטשילד בסרט "יונה" (צילום: ירדן תבורי)נדמה שהיוצרים הישראלים לא שבעים מדמותה של וולך. רק בשנתיים האחרונות נעשו עליה שתי הצגות ("כשתבוא לשכב איתי", "ציפור אש") סרט דוקומנטרי ("שבעת הסלילים של יונה וולך"), היא זכתה לפרק בסדרת המופת של חגי לוי ("המקוללים") וגם לתערוכת צילומים בנושא ("הברכה והקללה")  ובנוסף לסרט "יונה" נמצא כעת פרויקט של התסריטאי עמית גור בפיתוח, הפעם על התקופה בה גססה מסרטן. העיסוק התרבותי הבלתי פוסק בוולך ובדמותה נמשך גם אחרי כמעט 30 שנים ממותה. רוטשילד סבור שמדובר בדמות גדולה מהחיים."זו לא ממש דרישה של הקהל", הוא קובע. "אלה היוצרים הישראלים עצמם שהיא מאוד דיברה אליהם, הושפעו מכתיבתה ולא יכלו שלא להצמד לביוגרפיה והאישיות המרתקת שהייתה לה. כנראה שזה עדיין לא הפך מאוס". אתה מחובר לוולך או לטקסטים שלה?"אני מכיר חלק לא קטן מהשירים שלה ואוהב את הכתיבה שלה. עם זאת אני לא רואה את עצמי כמעריץ ולא מעורה בכל פרט ופרט בחיים שלה. אין ספק שהיא הייתה משהו מיוחד". העירום בסרט עורר סערה לא קטנה. לצד עירום גרפי שתופס חלקים נכבדים בו, לבוב התקוממה על העיסוק האובססיבי בעניין ועל פרסום צילום מסך של שדיה, עוד בטרם עלה הסרט לאקרנים. "הדמות המרכזית בסרט היא יונה. היא המרכז והיא מתפשטת לא רק במובן הפיזי אלא גם המטאפורי. יש תמיד את הדיון הזה האם העירום מוצדק מבחינה אמנותית או שזה עירום לשם עירום, אני לא בטוח עד כמה ניתן לענות על השאלה הזו עד הסוף, זה עניין של דעה. אצלנו זו לא הייתה פורנוגרפיה לשמה, וזו דעתי". זה היה אצלה בידיים. הטריילר ל"יונה":אתה לא חושב שממהרים להפשיט שחקניות? לא היה עירום גברי בסרט כלל. הדמויות הגבריות היו מכוסות בסדין בעוד הנשים חשופות לגמרי ובמידה רבה."לא חושב שזה עניין של איזון או שוויוניות. מה, בגלל שהפשיטו אישה צריך להפשיט גם גבר? יש סרטים שמראים בהם גברים בעירום".

הם די נדירים למען האמת."גברים מביימים את רוב הסרטים. זה לא משהו שמעסיק אותי כל כך. אני לא מקל בזה ראש אבל זה לא נוגע אליי. זה ברור שעירום נשי בסרטים זה דבר מוכר. אני לא חושב שזה מיוחד לקולנוע בארץ. זה לא התחיל פה, זה חלק מהעולם שאנחנו חיים בו. יכול להיות שבגלל שגברים יותר דומיננטיים בשדה הזה. אני חייב להודות שלא חשבתי על זה לעומק. אין לי על זה תשובה חד משמעית. בסרט על יונה וולך היה ברור שיהיה עירום. היא הייתה מאוד מינית". לא הפריע לך שזה הפך לעיסוק המרכזי בסרט?"זה סרט יפהפה. השחזור של התקופה מדהים. מי שילך אליו לא יתעסק רק בעירום אלא יצליח, לפחות לדעתי, להשאב גם לסיפור. זאת יונה. בפרסונה שלה היה משהו יוצא דופן שלא מפסיק לגרות את החברה שלנו, גם כיום".איתמר רוטשילד יופיע עם אלבומו החדש ב-7 בינואר באוזן בר תל אביב. הסרט "יונה" יעלה לאקרנים ב-18 בדצמבר. לכל הפרטים ומועדי ההקרנה.

כתבות שאולי פספסתם

*#