רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איש חולם אני: הקול המיוחד של מאיר בנאי

בין סמטה אפלה אליה ברח לבין אינטימיות עמוקה אותה ביקש, מאיר בנאי תמיד ידע איך לזעוק את הכאב והפחד האישי ולהפוך אותם לנגישים לכולם. חוזרים אל הדרך המוזיקלית שהרכיבה את דמותו

תגובות
קול גדול. מאיר בנאי
דודו בכר

הידיעה על מותו של מאיר בנאי החזירה אותי אחורה בזמן אל בסיס תותחנים מצפון לחברון. הבת של אהוד בנאי שירתה איתי, בחורה חמודה עם עיניים שחורות גדולות ויפות. שבוע לפני פסח היא הסתובבה בכעס בבסיס. הסיבה לכך הייתה שלא אישרו לה לצאת הביתה בערב החג, דווקא בשנה בה כל שבט בנאי לדורותיו מתכנס באופן נדיר לשולחן אחד. שם, במקום הנידח בעולם, ישבתי ודמיינתי, כמו לא מעט ישראלים חובבי מוזיקה אחרים, איך זה מרגיש לעשות סדר פסח עם משפחת בנאי.

» מאיר בנאי - לכל הכתבות
» נפרדים מהמוזיקאים שאיבדנו ב-2016
» אהובה עוזרי: מהקולות הגדולים שידענו
» לאונרד כהן: האדם ששר את התשוקה

בין חברי המשפחה, בין הפילוסופיה באלבומים של אהוד, השנסונים המתורגמים של יוסי או להיטי הפופ של יובל והלהקה, ליד המלנכוליה הנוגה של  האח הצעיר אביתר האח, ניצב מאיר שהיה אחראי על הטון הקודר. לא היה לו צורך בפאסון של יוסי או בחרוזים מהשירים של משינה, כי אצלו הספיקה אותה זעקה מהדהדת, שאמנם לא הייתה גרנדיוזית אבל הצליחה לבטא כאב פנימי שחיפש לצאת. קולו הייחודי ומילותיו המינימליסטיות הצליחו להעביר מנעד רגשות מכוון פנימה - כאב הרבה יותר אישי. בשיריו היה מרבה לנדוד בין רחובות בלילה, תמיד בלילה, בורח או מחפש, ולפעמים ירד גם גשם.

קודר, כואב, זועק. מאיר בנאי בשירו "גשם":

המוטיבים האלו חזרו באלבומים של בנאי בתחילת דרכו. הוא היה ללא ספק אחד מסמליה של המדינה בשנות ה-80', איפשהו בין מק-דיוויד ומלחמת לבנון הראשונה, כשעוד קראנו לה "שלום הגליל", שם הוא נמצא עם אותו קול קודר שליווה אותנו בין סמטאות באפלה, שהכיל שילוב נדיר של פיכחון מהול בפחד. בהתאמה עלילות שיריו לרוב מתרחשות בלילה - החושך הקר והסטרילי ב"גשם", או זה שעוטף ומלטף בשירים כמו "אצלך בעולם" שמתחבר עמוק לאינטימיות - מתחנן שתעשי לו מקום להיות ביחד ולא לבד.

מאיר בנאי ידע להשתמש במילים, ולא נתן להן להתבזבז אף פעם. הוא הקפיד תמיד לכתוב באופן ישיר וגלוי, חשוף אפילו, כדי לתת למאזין להבין את סערת הרגשות במלוא מובנה. גם בשנות ה-90', כשפנה לשירים יותר 'נוחים לרדיו' באלבומו המצליח ביותר "וביניהם" ידע להיות מדויק במילותיו. בחצי השני של שנות ה-90' ירדה קרנו של מאיר בנאי במקביל לנסיקתו של אחיו הקטן אביתר בקריירה מוזיקלית משלו, שהמריאה בזכות תעוזה פרובוקטיבית וים של כריזמה. שנים אחר כך שניהם כבר יתופפו לפי אותו מקצב מוזיקלי.

ביצוע מקסים של האחים אביתר ומאיר בנאי ל"אצלך בעולם":

מוטיב החיפוש ליווה את בנאי לאורך כל הקריירה שלו. הוא הופיע לראשונה כבר באלבום הבכורה מ-84' עם שירים כמו "אל המנוחה" ו"מחפש את הכיוון" ובאלבומו השני "גשם" מ-87' שכלל מעבר לשיר הנושא גם את הלהיטים "אצלך בעולם" ו"הלילה של אתי". המוטיב המשיך גם באלבום "מנגינת הנדודים" מ-96' וחצה איתו גם לצד הזה של המילניום, בו התחיל להתקרב לדת כמו לא מעט מקרובי משפחתו. לא ברור אם בנבכי היהדות בנאי מצא לבסוף את מה שחיפש, אבל בהחלט ניתן היה לראות שקיבל רוח חדשה במפרשים.כשהוציא ב-2007 את אלבומו "שמע קולי", שהורכב משירים שנכתבו על ידי משוררים יהודים דוגמת אבן גבירול ושלום שבזי, ולמעשה 'יצא מארון הברית' כשחשף בפומבי את נושא חזרתו בתשובה, היו מי ממעריציו שעיקמו את האף לנוכח הכיוון החדש. זה לא מנע מהאלבום להפוך לרב מכר, בו בנאי הוכיח כי הוא עדיין יודע איך לרגש עם אותו קול ייחודי. מספיקה האזנה לביצוע המתקתק של בנאי לשיר "לך אלי" בו הוא נותן למילותיו של הרב אברהם בן עזרא משמעות הרבה יותר אינטימית מאשר דתית. נראה שבנאי בישר על הכיוון אליו הלכה המוזיקה העברית, עם קבלת הפיוטים למיינסטרים.

מאיר בנאי נותן את קולו למילותיו של רבי אברהם בן עזרא, ב"לך אלי":

יש את העניין הזה עם מוזיקאים או יוצרים שאנחנו מעריצים - לפעמים אנחנו שוכחים שגם הם אנשים רגילים. שגם שבט בנאי לדורותיו למשל, מורכב מאנשים כמוכם וכמוני, שכואבים, מחפשים, כותבים, וגם עושים מדי פעם ליל סדר ביחד. הרחקתם מהנורמליות האנושית הזאת עוזרת לנו לדמיין שהם פשוט יהיו פה לנצח. אבל מותו אמש (יום חמישי, 12 בינואר) של מאיר בנאי נותן מחדש תזכורת מצמררת שלכל אחד מאיתנו יש מועד ומקום.

*#