בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"חוק איה כורם" למניעת חוזים משעבדים למוזיקאים עבר בקריאה ראשונה

לפי הצעת החוק, חוזים בלעדיים בין אמנים לחברות תקליטים יוגבלו לשבע שנים, וחוזים היקפיים יותר לחמש בלבד. גם הזמרים מירי מסיקה, ירדנה ארזי ונצ'י נצ' הגיעו לדיון בוועדת החינוך לתמוך בחוק

7תגובות
ירדנה ארזי, איה כורם ומירי מסיקה בכנסת, היום
איציק הררי

"חוק איה כורם", שמונע שיעבוד של אמנים לטובת חברות תקליטים, אושר היום (שני) בוועדת החינוך בכנסת לקריאה שניה ושלישית. במהלך מושב הכנסת הקרוב יעלה החוק להצבעה והוא צפוי לעבור, לאחר שזכה גם לתמיכת יו"ר הוועדה, יעקב מרגי מש"ס. מרגי אמר כי מדובר בהצעת חוק חשובה שתפקידה למנוע מצבים של עבדות מודרנית. "ניסחנו הצעת חוק מאוזנת ואני שמח שחברי הכנסת מכל סיעות הבית תמכו בה" אמר מרגי.

הצעת החוק קובעת כי לא תערך התקשרות בלעדית עם אמן לתקופה שעולה על שבע שנים. כאשר מדובר בחוזה היקפי, או "חוזה 360" כפי שהוא מכונה בתעשייה, בו חותם האמן על ניהול, הוצאה לאור והפקת האלבומים בפועל, יוגבל החוזה לעד חמש שנים. סעיף נוסף בחוק קובע כי אם ירצו אמן ומפיק מחברת תקליטים להאריך את החוזה ביניהם עם פקיעתו יוכלו לעשות זאת.

בדיון השתתפו היוצרות והזמרות איה כורם, מירי מסיקה וירדנה ארזי וכן הראפר רביד פלוטניק המוכר בשם הבמה שלו, נצ'י נצ'. את חברות התקליטים ייצג רוני בראון, מנכ"ל הליקון, שאמר בדיון: "אני לא מתנגד לחוק. החוק לא מפריע לי כי מעולם לא החתמתי אמנים על חוזים כאלה. איה נאלצת למצוא אויב דמיוני בשם חברות התקליטים, אבל אנחנו לא האויב. אין לי שום כוונה לפגוע באף אחד". מירי מסיקה השיבה לו: "אני חתמתי בתחילה בחברת הד ארצי שלא עשתה למעני כלום והיא הסכימה לשחרר אותי רק ליניב דוידסון. היום אני חתומה אצל רוני בראון והוא טוב, אבל אם יש רק אנס אחד זה לא אומר שלא נחוקק חוקים נגד אנסים".

מסיקה סיפרה בדיון כי לפני הישיבה התקשרו אליה כל "האנשים הגדולים בתעשייה" ושכנעו אותה לא לתמוך בהצעת החוק. "אחרי שקיבלתי את כל הטלפונים אמרתי לעצמי שעכשיו אני ממש רוצה לבוא. מה כואב להם? האמן הוא לנצח החלש מבין השניים, וידפקו אותו לנצח".

ירדנה ארזי הוסיפה כי הגיעה לדיון כדי לחזק את כל האמנים שאין להם קול ושמרגישים מנוצלים ומוחלשים. איה כורם אמרה לוועדה: "נמאס לי שקוראים לי שקרנית ואינטרסנטית. כשאני הלכתי לבית משפט וביקשתי לבטל חוזה כי נעשה לי עוול, שלחו אותי הביתה ואף אחד לא העיד לטובתי. אני עומדת על כך שחשוב שבחוק תהיה הגבלה של חמש ושבע שנים".

כורם אמרה היום ל"הארץ" כי היא מסרבת לפתוח את בקבוקי השמפניות עד שהחוק לא יעבור את הקריאה השנייה והשלישית. "לא צועקים 'יש!' לפני הגול". זה השלב הכי קשה והכי מכריע". כורם, שמובילה את המאבק בחברות התקליטים משנת 2014, עברה דרך פתלתלה עד שהגיעה למעמד הנוכחי. היום, היא אומרת "אני רוצה להריע למירי מסיקה, שהיה לה את האומץ להגיד את מה שלרבים אין את היכולת והאומץ לומר. על מירי ועל אמנים אחרים הופעלו לחצים אדירים על ידי הפדרציה לתקליטים שלא להופיע לדיון. הלחצים האלו הופעלו גם כל שרת התרבות ומנכ"ל משרדה, שרק חיזקו אותנו במאבק ותמכו בנו לאורך כל הדרך. אני מאד מודה להם על כך. מגיע להם כבוד גדול. נוסח החוק כפי שעבר היום, התקדם בגלל נוסח שהשרה ואנשיה דחפו".

חבר הכנסת דב חנין מ"הרשימה המשותפת", שהיה יוזם החוק בכנסת ומי שליווה אותו בשנים האחרונות, מסר ל"הארץ" אמש (שני) כי אישור החוק הינו "ניצחון חשוב בכנסת. ההצעה מגינה על האמנים והאמניות במוזיקה מפני חוזי שיעבוד וניצול. כל הכבוד לאמניות ולאמנים שהתייצבו למאבק הקשה והארוך הזה, שאינו רק מאבק לא רק על זכויות האמנים אלא גם על האמנות". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו