רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"סצנת המוזיקה הקלאסית נמצאת בקיפאון"

הוא לא מפחד לחרוג מהנורמות של המוזיקה הקלאסית, מאוהב בישראל ורואה במוזיקה דרך לחבר בין מדינות - ראיון מיוחד עם המנצח והכנר אנדרס מוסטונן לקראת פסטיבל מוסטונן טאלין-תל אביב הרביעי

תגובות
דמות ייחודית. אנדרס מוסטונן
Mustonenfest

בזמן שבישראל תוכניות הריאליטי של המוזיקה עוסקות בעיקר בפופ להמונים וברוק אמצע הדרך, במרחק של שעות טיסה בודדות מתקיים מרחב תרבותי אחר לחלוטין בגזרה הטלוויזיונית. "באסטוניה יש לנו תכנית ריאליטי שנקראת 'קלאסיסטאר'", מספר המנצח והכנר אנדרס מוסטונן, "טובי הנגנים באסטוניה מגיעים להתמודד בה. אנחנו מעריכים את המוזיקה הקלאסית ומעניקים לה במה רחבה".

» פסטיבל טאלין תל אביב - לוח הופעות
» רדיוהד בישראל - כל הפרטים
» לכנסיית השכל נמאס. ראיון מיוחד
» הופעות החודש המומלצות
» מדור מוזיקה עכבר העיר

את הזוכים בתחרות הכשרונות האסטונית נזכה לראות בקרוב בארץ, בפסטיבל מוסטונן פסט טאלין תל אביב שיחל ב-13 בפברואר ויתקיים במקומות שונים ברחבי הארץ. מוסטונן הוא היוזם והמנהל המוזיקלי של האירוע, שחוגג השנה ארבע שנים להיווסדו ויימשך עד תחילת חודש מרץ. במהלך שלושה שבועות ייערכו עשרות קונצרטים שיציגו שיתוף פעולה בין קהילות המוזיקה הקלאסית מאסטוניה וישראל. "פסטיבל טאלין תל אביב הוא פסטיבל המוזיקה הקלאסית הגדול ביותר שקורה בישראל" מתגאה מוסטונן, "מארגני האירועים בארץ נוטים לחשוב יותר מדי על איך לעשות משהו מיוחד שאף אחד לא עשה לפני, ולכן הדגש הוא כבר לא על המוזיקה. הרעיון של הפסטיבל הזה הוא לערב תזמורות, הרכבים, מקהלות וסולנים מישראל, ולאחד אותם עם מקהלות אסטוניות והרכבים כדי ליצור מוזיקה ביחד". מוסטונן גם לא מפחד לפנטז על השלב הבא. "אולי בעתיד גם מדינות אחרות יהיו מעורבות", הוא מציין.

איך הקמת את הפסטיבל? מאיפה הגיע הרצון?
"כאשר אשתי ואני הגענו לישראל ו'נטענו' את עצמנו לתוך האדמה התרבותית הזאת, גיליתי שלא חוגגים מספיק את המוזיקה הקלאסית בישראל. בפסטיבל אני למעשה מנסה לתת לה דחיפה חדשה, והרעיון הוא לאחד את העמים, להפגיש מוזיקאים מאסטוניה וישראל כדי ליצור ולעשות מוזיקה יחד".

מה צפוי לנו בפסטיבל השנה?
"יש לנו יצירות אורטוריות קלאסיות חשובות, וציוני דרך של התרבות המערבית - התשיעית של בטהובן, מיסות של מוצרט והיידן, יוהנס פסיון ובאך".

איך מארגנים פסטיבל כל כך גדול?
"הכל מתחיל מרעיון. כל הרעיונות שלי הם בקנה מידה גדול, כך גם הפסטיבל. התחלנו מאירוע גדול, והתכנית של הפסטיבל של שנה הבאה כבר כמעט מוכנה".

ישתתפו בפסטיבל. אנסמבל פעמוני היד "ארסיס"
יח"צ

אם תצטרך לבחור שלוש הופעות מומלצות בפסטיבל, מה הן יהיו?
"אני נגד סוג כזה של שאלות, אני לא עושה פסטיבל שבו כמה קונצרטים יהיו אירועים ברמה ב'. אני מתנגד לחלוטין למגמה של לבנות פסטיבל סביב מוקד משיכה אייקוני או משהו כזה. הפסטיבל שלנו מאחד תחת קורת גג אחת סדרה שלמה של אירועים שלכל אחד מהם אנחנו מתייחסים באופן שווה. כל אחד יכול למצוא קונצרט בשבילו".

חיבור מימי אברהם אבינו

הקשר של מוסטונן עם ישראל התחיל עוד בשנות ה-80', כשהגיע להופיע בארץ עם ההרכב "הורטוס מוזיקוס". במהלך השנים האהבה לישראל התחזקה, ולפי מוסטונן היחסים שלו עם ישראל "התחילו עם אברהם אבינו". בחמש השנים האחרונות זה הפך לאינטנסיבי במיוחד, בעיקר תודות לבת זוגו שמונתה לשגרירת אסטוניה בישראל. "מצאתי כאן את המקום שבו הלב שלי רוצה להיות" הוא מספר.

מה הדברים שאתה הכי אוהב בישראל?
"מוזיקה, שמש, ים ואת האנשים".

אתה יכול לספר על ההבדלים בין המדינות?
"כל המדינות נבדלות אחת מהשנייה במידה מסוימת, אבל אני מעדיף לעסוק במה שדומה, בגשר. דרך חיזוק הגשר הזה, אני רואה שאנחנו קרובים להפליא זה לזה ושיתוף הפעולה בין המוזיקאים שלנו נושא פרי בצורה יוצאת דופן".

יש מקומות בישראל שאפשר לחוות בהם "בילוי אסטוני"?
"בראש ובראשונה אפשר לקבל את 'החוויה האסטונית' בהופעות, במיוחד כאשר מאזינים למקהלות שלנו. אם הכוונה היא למקום בישראל, אז אולי איפשהו ביער בגליל. אסטוניה סובבת בעיקר סביב טבע ומוזיקה טהורה".

אתה מקשיב למוזיקה ישראלית? יש אמן ישראלי שאתה אוהב?
"אני מקשיב למוזיקה ישראלית ועוסק בה. אני בעיקר מאזין למקהלות ישראליות, תזמורות ומלחינים. המוזיקה העכשווית חשובה מאוד וקרובה ללבי, ואני מבצע יצירות של מלחינים ישראליים ברחבי העולם, כמו יוסף ברדנשווילי ובטי אוליברו. חבל שאין מספיק עניין ואפשרויות לבצע יצירות עכשוויות בישראל".

יש הבדל בעבודה עם מוזיקאים ישראלים ואסטונים?
"לא ממש, ההבדל היחידי אולי הוא שעבודה עם מוזיקאים ישראלים היא יותר רגשית".

איך מתקשרים עם מוזיקאים בשפות שונות?
"אנחנו לא מדברים בשפה אחרת, יש לנו את המוזיקה. אם צריך, אני מנסה לדבר בכל שפה, וככל שאני יכול גם בעברית".

מוסטונן הוא לא דמות סטנדרטית במונחים של המוזיקה הקלאסית, שמתאפיינת בדרך כלל בפורמליות ובמראה מעונב יחסית. זה לא רק השיער הארוך והפנים הלא מגולחות, אלא בעיקר ההתנהלות הבימתית המוחצנת והמשוחררת שהוא מפגין כשהוא מנגן ומנצח. מוסטונן הוא הראשון ששמח להכיר בשונות הזאת. "אני ייחודי כי זאת הדרך היחידה להתמודד עם המוזיקה הקלאסית", הוא מודה. "אני ממליץ לכולם לחשוב ככה, אז סצנת המוזיקה הקלאסית תהיה שונה בהרבה ממה שהיא עכשיו. אני לא תקוע בקלישאות ובסטריאוטיפים - היום אני ככה ומחר אני כזה".

מי המלחין האהוב עליך?
"המלחין האהוב עליי הוא זה שאת המוזיקה שלו אני מנגן על הבמה באותו לילה, כי על הבמה אני עולה רק עם המלחינים האהובים עליי".

אם לא היית מוזיקאי, מה היית רוצה להיות?
"אין אפשרות כזאת, אני נולדתי להיות מוזיקאי".

איזו מוזיקה אתה שומע בנוסף למוזיקה קלאסית?
"אני מקשיב למוזיקה מגוונת ויותר מכך, אני עושה בעצמי מוזיקה בז'אנרים שונים. אני לא רק עושה מוזיקה קלאסית - אני מתמודד גם עם ג'אז, מוזיקה אתנית ומוזיקת עולם. אני לא שם את עצמי במסגרות או קופסאות".

מה אתה יותר אוהב - לנגן או לנצח?
"בשבילי אין הבדל. אני גם יכול פשוט לעמוד על הבמה, יש מוזיקה בכל מקרה".

כיוצר שלא פוחד להיות שונה ולחרוג מהמסגרת, לא מפתיע שלמוסטונן יש ביקורת רבה על העולם המוזיקלי בו הוא פועל. "אין הרבה קהל צעיר למוזיקה הקלאסית, ואלה שיוצרים אותה הם אשמים" הוא מצהיר, "סצנת המוזיקה הקלאסית נמצאת בקיפאון, היא מבוססת על 'ערכים בטוחים', בלי אווירה חדשה ורעננה. אנחנו, הנגנים, צריכים ליצור דברים חדשים ושונים, ולאחר מכן הקהל יצטרף".

איך מנגישים את המוזיקה הזאת לקהל צעיר יותר?
"זאת לא שאלה של גיל. בין אם הקהל צעיר ובין אם מבוגר, אנחנו צריכים לעשות מוזיקה, כך שיש מסר לקהל ולמוזיקאים של ימינו. אנחנו לא צריכים לשקוע בעבר, או להיות תקועים עם קלישאות. הדור הצעיר הוא שיוצר דברים חדשים, וההרגשה של להיות צעיר צריכה להימשך כל החיים".

פסטיבל טאלין תל אביב יתקיים מה-13 בפברואר ועד ה-1 במרץ באולמות שונים ברחבי הארץ

*#