בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טור אישי

אדל צדקה: ביונסה היתה צריכה לזכות ביותר פרסי גראמי

ההפסד של ביונסה בקטגוריות המרכזיות הוא פספוס גדול של האקדמיה האמריקאית. כי ביונסה הוציאה אלבום אמיץ ומשובח, המשקף את היותה סמל אמיתי לפמיניזם שחור. הופעתה בטקס רק הדגישה זאת

9תגובות
ביונסה בהופעתה בטקס הגראמי, אתמול
VALERIE MACON/אי־אף־פי

לכאורה, ביונסה היא המפסידה הגדולה של טקס פרסי הגראמי שנערך הלילה. ההפסד המשולש שלה לאדל בפרסים המובילים היה יכול להיסלח לולא "למונייד", האלבום שהוציאה בשנה שעברה ושעליו היתה מועמדת, היה הטוב שבאלבומיה עד כה וזה שאמור היה להפוך אותה לזמרת עם הכי הרבה פרסי גראמי בהיסטוריה (היא זכתה ב–22 פרסים, כולל השניים בהם זכתה אתמול). מעבר להפקה המלוטשת, היציאה משורות המיינסטרים והמסרים הפוליטיים החתרניים, "למונייד" היה אלבום שבו ביונסה נחשפה כפי שלא נחשפה מעולם. היא העזה לספר על בגידת בעלה, על הרצון העז בנקמה ועל החמלה שנבטה שם, למרות הכל. ומכיוון שביונסה אף פעם לא ידעה, או לא רצתה, להישבר בפומבי, היה בכך מעין איתות להתבגרות מנומקת, מרגשת ויוצאת דופן.

ואז הגיע הגראמי. לא פחות מתשע מועמדויות רשמה האמזונה מבית נואלס, במה שהסתמן כחגיגה הולמת לאירוע המוזיקלי של השנה. בישורת האחרונה, האקדמיה למוזיקה של ארה"ב פחות התרשמה מאלבום המופת של ביונסה ומהסרט הפיוטי שליווה אותו, והעדיפה את שירי הפסנתר של אדל. זו אינה בחירה מקרית כלל: בעוד שביונסה הניפה ב"למונייד" אצבע משולשת למיינסטרים, אדל היתה ממושמעת הרבה יותר ושיגרה לעולם סט בלדות שהפך לממתק הנמכר בעולם. למעשה, "25" של אדל היה האלבום הנמכר ביותר בארה"ב מאז שנת 2011 — אז הוציאה אדל את אלבומה הקודם, "21".

והנה, דווקא אדל, דיווה בריטית צעירה ופרפקציוניסטית, הזכירה לעולם ברגע של אצילות והומור (שהולכים איתה תמיד) כי את הפרסים בהם זכתה הלילה, היא דווקא היתה רוצה להעניק לביונסה. בנאום הזכייה האחרון שלה, כשהיא מתייפחת מהתרגשות, ביקשה אדל להעביר את הפרס לביונסה, שישבה בקהל והזילה דמעה בעצמה. "אני פשוט לא יכולה לקבל את הפרס הזה. 'למונייד' היה פשוט מונומנטלי... כל האמנים כאן באולם מעריצים אותך. את האור שלנו", אמרה לביונסה בכנות גדולה. ואז, במה שנראה כמו מחווה לסצנת הסיום של "ילדות רעות", שברה את קצה הגרמופון המוזהב, החזיקה בו והעניקה אותו לביונסה. ולמרות שיש הטוענים שהפסלון נשבר בטעות — האפקט של הסצינה הזו נותר דומה.

היופי בה נרקם בשל הפרגון אמיתי ביו שתי ענקיות הקול הללו, שבחרו ללכת הכי רחוק מאזורי הקאטפייט של טיילור סוויפט וקניה ווסט לפני מספר שנים. ווסט אומנם החרים השנה את הטקס, אבל ניכר שאיש לא חש בהיעדרו. לא באגף הנאומים וגם לא באגף ההופעות, שם הנחילה ביונסה את התבוסה האמיתית לכל מי שאי פעם הטיל ספק בהיותה המלכה של כל הדיוות בעולם. השילוב בין השמלה המוזהבת, הילת המדונה, שולחן הסעודה האחרונה והבטן ההריונית היו מפגן כוח חריג, גם ביחס למי שיודעת לשבור את שיאיה שלה באופן שיטתי. העובדה שלתוך החגיגה הזו הושתלו הולוגרמות של אמה ובתה רק המשיכה את הרצף הגיניאולוגי שכמו בא לומר: אני בונה כאן בית מלוכה שכולו נשים, מכל צבעי הקשת, וכל מי שלא טוב לו מוזמן להתפנות בשקט מהזירה.

אדל עם הפסלון השבור
LUCY NICHOLSON/רויטרס

ביונסה היא אשה שחורה פמיניסטית. היא הצהירה על עצמה ככזו לא פעם ולא פעמיים. והפעם, כשהיא עושה שימוש בגופה שלה, מבליטה את שני הצאצאים הממתינים בתוכה, היא בחרה להזכיר לכל מליוני הצופים שבבית שהיא ושכמותה לא מתכוונות ללכת לשום מקום, אלא להפך: לגדול, להתרחב ולתקוע עמוק יותר את היתד בתרבות האמריקאית. המסר הזה עבר חזק במיוחד בשל הטון השקט בו נמסר, בשירה שכמעט נלחשה למיקרופון, כמו מתוך איזה זעם כבוש. אותו זעם, שהיה לסימן ההיכר של ביונסה, קיבל תפנית מרתקת והתחלף בביטחון עצמי גמור. ביטחון שנובע מעמידה של אמזונה השומרת על ביתה. אחת שבאמת לא כדאי להתעסק איתה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו