בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דימיון מחשיד בין קליפ של "ג'יין בורדו" לפרסומת למקדונלדס בקוריאה

יוצר הקליפ לשיר "מעגלים" של ג'יין בורדו הראה את הדמיון הרב בינו לבין פרסומת של ענקית המזון המהיר, שעלתה שמונה חודשים אחריו. חברי הלהקה מסרו כי החליטו שלא לתבוע

24תגובות
חברי להקת ג'יין בורדו
חן תמרי

יוצר קליפ האנימציה לשיר "מעגלים" של להקת "ג'יין בורדו" הישראלית הצביע על קווי דמיון חריגים בינו ובין פרסומת למקדונלדס בקוריאה, שעלתה לאוויר שמונה חודשים אחרי הקליפ. בפוסט שהעלה לפייסבוק, העמיד יואב שטיבלמן תמונות מתוך הקליפ, שפורסם בפברואר 2016, לצד תמונות מהפרסומת, שפורסמה רק באוקטובר.

התמונות מעידות על דימיון ניכר. בובת עץ שהופיעה בקליפ הוחלפה בבובת חסילון עבור הפרסומת, וסירת משוטים קטנה מעץ הוחלפה בפרה, אך מלבד זאת השפה הוויזואלית כמעט זהה. "הסוד ליצירתיות טמון בהסוואת מקורות ההשראה שלך", פתח שטיבלמן את הפוסט שלו בציטוט של אלברט איינשטיין. "כאמן, אני מבין את המשפט הזה היטב", כתב. "לא פעם אמנים משתמשים בעבודות של אחרים כהשראה או כרפרנס (ולפעמים אפילו שלא במודע). אבל יש הבדל בין קבלת השראה לגניבה ברורה וברוטלית... לאחרונה קיבלתי לינק לפרסומת של מקדונלנדס והייתי בשוק לאחר שהבנתי שהם העתיקו את העבודה שלנו, אחד לאחד. לצערנו, אין לנו את כוח האדם או הכסף כדי לתבוע את התאגיד הזה אבל רציתי בכל זאת לעורר מודעות לעניין. לגנוב יצירה של מישהו הוא עניין לא סביר. צריך להעלות את המודעות לנושא". הפוסט של שטיבלמן זכה עד כה לכמעט אלפיים שיתופים.

מ"ג'יין בורדו" נמסר היום כי "לפני כמה חודשים מעריץ מקוריאה שלח לנו את הפרסומת של מקדולנדס, היה לנו ברור מהרגע הראשון שיש פה העתקה של האנימציה מהקליפ לשיר 'מעגלים'. התחלנו לבדוק מה אפשר לעשות משפטית בעניין, גם כי הטרידה אותנו העובדה שאנחנו צמחונים והחיבור לחברה שכזאת זה לא הדבר שהיינו רוצים לעמוד מאחוריו. קיבלנו ייעוץ משפטי והבנו שהחוקים משתנים ממדינה למדינה ונצטרך לקחת עורך דין מקומי מקוריאה, הסבירו לנו שזה תהליך ארוך ויקר והסיכוי שלנו מול חברת ענק כמו מקדולדס הוא אפסי. אז החלטנו להשקיע את הזמן והמשאבים שלנו במוסיקה".

אין זו הפעם הראשונה שחברות פרסום שיוצרות קמפיינים עבור מקדונלדס עושות שימוש בוטה בהעתקה. כך קרה גם בעבר עם פרסומת למקדונלדס שנוצרה עבור פלח השוק שלה בדרום אמריקה. במקרה, שפורסם לפני שנה, העתיקה חברת הפרסום DPZ&T קמפיין שנלקח מעבודת עיצוב של גרפיקאי בריטי בשם סיריאק האריס בו נראות פרות על אחו כשהן רוקדות וזזות באופן משעשע. האריס חשף את ההעתקה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מעניין כמה מקדונלדס שילמה לקופירייטר שלה כדי להעתיק את העבודה שלי". לאחר שהפוסט של האריס הפך ויראלי, הורדה הפרסומת של מקדונלדס ונעלמה מן האוויר. במקרה של "ג'יין בורדו", הפרסומת המועתקת עדיין נמצאת ביוטיוב ונגישה לכלל הגולשים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו