בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

30 אלף כרטיסים בשעה: עומר אדם והאהבה שהקהל מרעיף עליו הפכו לתופעה

עומר אדם, האיש והתופעה, הוא החבילה כולה. עם פופ נעורים ונגיעות שלמה ארצי, הוא קורץ לילדים וגם להורים שמרפדים את כיסם, וירכשו במהרה כרטיסים להופעת הסולד-אאוט הבאה

43תגובות
עומר אדם. עתידות: בקרוב יעשה סולד-אאוט נוסף
דודו בכר

30 אלף הכרטיסים להופעתו של עומר אדם באיצטדיון העירוני בחיפה שנחטפו ביום ראשון בתוך שעה, שווים פחות או יותר לכמות הכרטיסים שמכר הזמר לשלוש הופעותיו שקיים בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב בינואר האחרון, ונחטפו גם הם בתוך זמן קצר מאוד. אז ההתנפלות היתה מפתיעה במיוחד וסימנה את אדם ככוכב הפופ הישראלי הגדול ביותר של הרגע. אחרי ההפתעה ההיא, לא היינו אמורים להיות באמת מופתעים מההתנפלות העכשווית על ההופעה באיצטדיון. אבל 30 אלף במכה אחת זה סיפור אחר משלוש פעמים עשרת אלפים, גם אם מתמטית זה אותו סכום. טריפל אימפקט. היסטריית האיצטדיון של השבוע לא רק מאששת את מעמדו של אדם בראש פירמידת הפופ שלנו, אלא הופכת אותו ואת האהבה שהקהל הישראלי מרעיף עליו לתופעה.

התופעה הזאת, ובראש ובראשונה העובדה שהיא מקושרת בעיקר להופעותיו של אדם, לא מתחוללת בחלל ריק. בעידן הזה, זירת ההופעות היא המקום בו נשמע צליל הקופה הנשברת. במקרה של אדם — מתרסקת. מדובר בתופעה חדשה. במשך עשרות שנים, בעידן האלבום, הקופות היו נשברות בחנויות התקליטים. הסטטיסטיקות עסקו בעיקר במכירות אלבומים. מהמספר הלא ידוע של מאות אלפי תקליטים וקלטות שמכרו "צלילי העוד" באמצע שנות השבעים וזוהר ארגוב בתחילת שנות השמונים, עד ל–300 אלף העותקים שאייל גולן מכר משני אלבומי הפריצה שלו בסוף שנות התשעים ול–200 אלף העותקים ששרית חדד מכרה זמן קצר לאחר מכן.

"שיר ישן" בהיכל מנורה מבטחים - דלג
"שיר ישן" בהיכל מנורה מבטחים

בשנים האחרונות, עם גסיסתו של האלבום כמוצר בעל משמעות כלכלית, מרכז הכובד של תעשיית המוזיקה הוסט אל זירת ההופעות. שם נמצא הכסף, לשם מכוונים כל תותחי השיווק. נדמה שעונת ההופעות המתקרבת עומדת להיות שיאו של המהלך הזה עד כה בשוק המקומי. אמנים שמופיעים בדרך כלל באולמות בינוניים או גדולים יעלו מדרגה ויופיעו בקיסריה, בהם עברי לידר, אברהם טל וישי ריבו שיגיעו לשם במאי. אמנים שכבר נמצאים בליגה של קיסריה יטפסו אל חללים גדולים יותר, עידן רייכל לדוגמה, שיקיים בתחילת יוני שש הופעות, כמעט יום אחרי יום, באמפי לייב פארק בראשון לציון — מול קהל פוטנציאלי של יותר מ–50 אלף איש במצטבר. ועומר אדם ישבור את איצטדיון החיפאי, אולי יותר מפעם אחת.

לרשתות החברתיות יש תפקיד חשוב במעבר מכלכלת האלבומים לכלכלת ההופעות, אבל נדמה שהוא הובן בצורה לא מדויקת. ההסבר הרווח היה שהחיים ברשת, שהם בודדים ומנוכרים במהותם, יוצרים אצל אנשים צורך בחוויה ההפוכה, התכנסות קולקטיבית מוחשית, ולכן הם מסתערים על ההופעות. אבל האם שתי החוויות האלה אכן מנוגדות במהותן? לא בטוח. בעיקר לא בשביל הקהל הצעיר.

עומר אדם בהופעה. כולם הרוסים עליו
דודו בכר

הרושם העכשווי הוא שהליכה להופעה היא לא ניגודו של קיום ברשתות החברתיות, אלא שהן שתי ישויות משלימות. החוויה מתחילה ברשת, עוברת להיכל או לאיצטדיון, שם היא מתרחשת במקביל בטלפון ובחיים עצמם. אחר כך, עם תום ההדרן, היא ממשיכה ברשתות. עלייתן של הרשתות גם תרמה לפופולריות של ההופעות מבחינה טכנית. ההודעה על הופעות מגיעה בתוך דקות למאות אלפי אנשים וגורמת להסתערות על הכרטיסים להיות בהולה יותר מבעבר.

כל הרקע הזה לא מסביר באופן פרטני את ההיסטריה סביב ההופעות של עומר אדם. למה דווקא הוא? בלי להתיימר לספק הסבר מלא, נדמה שאדם הוא הזמר העכשווי שמדבר בצורה הטוטאלית ביותר אל שני הקהלים המשמעותיים ביותר בשוק הפופ המקומי העכשווי – קהל הילדים/בני הנוער וקהל המבוגרים. עליית קהל הילדים ככוח המניע של התעשייה היא תופעה של השנתיים–שלוש האחרונות, והיא התגלמה בסנסציית הפופ הקודמת שלנו – סטטיק ובן אל. הילדים, שעד כה לא היו צרכני פופ ופתאום הם המשתמשים הפעילים ביותר, הרוסים על עומר אדם. גם האחים הגדולים שלהם, בני העשרה. גם ההורים שלהם, כמעט באותה מידה של להט. ברפרטואר של אדם יש חזיזי קצב שמתאימים לקהל הצעיר והצעיר מאוד, אבל יש בו גם בלדות בוגרות שמדברות אל קהל בני השלושים פלוס ואף כוללות במערכת ההפעלה שלהן אלמנטים שלקוחים מהספר של שלמה ארצי. הרצף הרב–גילאי והרב–סגנוני הזה, שמתחיל בילדים ונגמר בהורים, שמתחיל בפופ הנעורים ונגמר בשלמה ארצי, מתקיים כיום בצורה אורגנית והמונית רק אצל עומר אדם. ההודעה על הופעה שנייה באיצטדיון היא ככל נראה רק שאלה של זמן, וההודעה על כך שגם היא סולד–אאוט היא שאלה של אותו זמן, פלוס–מינוס כמה דקות.

עומר אדם. הופעה מלאה בהאנגר 11 - דלג
עומר אדם. הופעה מלאה בהאנגר 11


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו