בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אם יופי הוא אמת המידה, בואו נדבר על הסאז

הסאז, כלי המיתר עם הצליל הייחודי שבולט בין איראן לבלקן, זכה במיני־פסטיבל ליד יודפת. ההרכב "דיוואן סאז", הפרקשניסטים זוהר פרסקו ואיתמר דוארי ואורח כבוד מטורקיה פרטו, והוכיחו שיש מתחרה לעוּד

2תגובות
מימין: יוחאי ברק ואמיר שהסר מלהקת "דיוואן סאז". הגוף המוזיקלי של ההרכב השתכפל לאורך המופע
אילן אסייג

לעוּד יש פסטיבל. שניים, ליתר דיוק: פסטיבל העוּד הירושלמי ופסטיבל העוּד התל אביבי. ואם כך, מדוע שלא יהיה גם פסטיבל שיוקדש לסאז, שהוא לא רק אחד מכלי הנגינה הבולטים במרחב שמשתרע מאיראן ועד הבלקן, אלא גם אחד מהכלים בעלי הצליל היפה ביותר במרחב הזה ובכלל?

מתברר שיש לסאז פסטיבל. באוהל יעל, ליד יודפת שבגליל, התקיים ביום חמישי שעבר פסטיבל הסאז החמישי. זה לא פסטיבל לפי ההגדרה המקובלת. יש בו רק ערב הופעות אחד, שהתקיים בבמה אחת בלבד. אבל אם מחשיבים גם את היומיים שקדמו ליום ההופעות, שבהם התקיימו סדנאות לנגני סאז, מקבלים שלושה ימים של פעילות מוזיקלית (פירות הסדנאות נשמעו בתחילת ערב ההופעות, בהופעה קצרה של כ–15 תלמידים בבית הספר "מקאמאת"), ואם אמת המידה המרכזית היא היופי המוזיקלי שנוצר ונצבר באירוע, הרי שממילא פסטיבל הסאז אינו נופל מרוב הפסטיבלים הארוכים ממנו.

"דיוואן סאז" מופיעים ביודפת - דלג
"דיוואן סאז" מופיעים ביודפת

אורח הכבוד של פסטיבל הסאז החמישי היה הנגן הטורקי המעולה אוקאן מוראט אוזטורק. הסט הקצר שבו מוראט ניגן לבד הדגים את העומק של הסאז ואת המנעד ההבעתי הרחב שלו. הסאז יכול להיות כלי מלודי סולני, אבל באותה מידה הוא גם כלי מלווה, שמייצר מניפה של צליל מתכתי מהדהד שבתוכה המלודיה נעה ונושמת. מוראט עשה את שני הדברים במקביל, וגם ביטא את יכולתו של הסאז להיות צלול ומחוספס, לפי בחירתו של הנגן. אם כל זה לא מספיק, מוראט גם שר נהדר.

אחרי קטעי הסולו הצטרפה אל מוראט להקת "דיוואן סאז", שכבר ניגנה סט קצר ויפה קודם לכן. הלב של "דיוואן סאז" הוא הסאז של מנהיג ההרכב יוחאי ברק, וממנו משתרגים, לפי סדר הישיבה, שאר האיברים של ההרכב. תחילה האיברים המלודיים — הניי והקלרינט של אמיר שהסר מצד אחד, השירה של ציפורה אל רעי מצד שני — ואחר כך האיברים המלווים: הלירה (כלי יווני דמוי כינור) של אודי בן כנען מצד אחד, הבס של רני לורנץ וכלי ההקשה של אייל לומן מצד שני.

הגוף המוזיקלי הזה הועשר ולמעשה הוכפל ככל שההופעה התמשכה. תחילה נוסף הלב השני, של מוראט, שהתמקם ליד הלב הראשון, של ברק. אחר כך הצטרפו לאגף ימין שניים מהפרקשניסטים הטובים ביותר בארץ: זוהר פרסקו ואיתמר דוארי. ובשלב הבא הצטרפו לאגף שמאל שני נגני קופוז (בן משפחה של הסאז): אביב בכר וגלעד וייס. כשהרכב אורגני מצרף אליו בצורה חד־פעמית חמישה נגנים נוספים, התוצאה היא לפעמים ג'מג'ום לא מחייב שפוגם באסתטיקה המקורית. בפסטיבל הסאז התממש התסריט ההפוך: ההצטרפות העשירה את הצליל, את האסתטיקה וגם את הקרינה הרגשית של המוזיקה.

להקת "דיוואן סאז" על הבמה
אילן אסייג

ההדרן היה שייך לשני הפרקשניסטים, פרסקו ודוארי. כשהם הופיעו לבדם שעתיים קודם לכן, הסט שלהם היה נאה אבל לא נוגע. הם שילבו בין תבנית עדינה של מחיאות כפיים לבין נגינה אקספרסיבית בכלי ההקשה, אבל לא נוצר דיאלוג אמיתי בין שני אופני התיפוף. הם שידרו בגלים שונים. ההדרן היה סיפור שונה לגמרי. הקטע המאולתר של פרסקו (בתוף מסגרת) ודוארי (בדרבוקה וכלי הקשה נוספים) היה נהר פרקשן מרהיב ואחדותי שהשתנה, התפתח, כמעט נולד מחדש, בכל עיקול, בכל פיתול. קטעי תיפוף שגדלים וגדלים מבחינה אנרגטית הם מחזה נפוץ, אבל קטעי תיפוף שבהם האנרגיה המתעצמת היא רק מסד למוזיקה נפלאה הם מחזה נדיר, וכזה היה ההדרן של פסטיבל הסאז החמישי.

אוקן מוראט אוזטורק - דלג

פסטיבל הסאז. אוהל יעל, ליד יודפת. 21.6



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו