חנן יובל
בניין רשות השידור עם סגירתו. השכחת אמנים ופגיעה בהכנסתם
בניין רשות השידור עם סגירתו. השכחת אמנים ופגיעה בהכנסתםצילום: אמיל סלמן
חנן יובל

בתוכנית התרבות של תאגיד "כאן" ששודרה ברשת ב’ ביום שישי שאחרי כיפור, הביא העורך והמגיש גואל פינטו סדרה של הצעות וראיונות לבקשות סליחה (מאוחרות) בשדה התרבות והאמנות בישראל. ניסיתי, בזמן השידור, להצטרף אליו ולהתריס שישנה סליחה אחת גדולה מכולן שצריכה להיאמר — אך לא עלה הדבר בידי וגם פנייה אישית שלי אליו לא נענתה. על כן אני מבקש להביא אותה כאן.

כמלחין, זמר, מנהל ויזם אמנותי, כמתנדב בגופי תרבות רבים — כל אלה לאורך יובל שנים — וכמי שראה ברשות השידור בית למוזיקה הישראלית, אני בא, בשם רבים רבים, אמנים וקהל, לדרוש את בקשת הסליחה של הגוף שקם על חורבות רשות השידור. הרשות, במהותה, היתה אמונה על קידום ושימור המוזיקה והיצירה הישראליות בכל גוניהן (חוק רשות השידור). היא גם שימשה גורם מפיק מרכזי במוזיקה. תוכניות רבות העשירו את צופיה ומאזיניה, וגם כשירדה כמות ההפקות שימרה הרשות את החומרים הללו על ידי שידורים חוזרים, במועדים שונים ולאורך הלילות. כך זכו חשובי היוצרים והמבצעים להמשך חשיפה בארכיון הרשות, שהוא הספרייה הלאומית שלנו למוזיקה ולתרבות.

לא עוד. תאגיד "כאן", עם הקמתו, החליט מיד להנהיג את שיטת הסלקציה (כן, כן) הקרויה "פלייליסט", שבמסגרתה אובדים חומרים יקרים לתהום הנשייה. שערי הספרייה הלאומית ננעלו ובמקום לשדר בלילות, כבעבר, זמר עברי ותוכניות תרבות מופלאות, מובאות בשידור חוזר כל מיני תוכניות שלא ברורה האקטואליות בשידורן.

הפגיעה של השינוי הזה באמנים רבים מכאיבה ביותר. הם גם נמחקים מהתודעה וגם נפגעים כלכלית, בתמלוגי יצירה וביצוע (אנו עוסקים בגוף ציבורי ובכספי ציבור). בערוצי הרדיו של "כאן" שולטת שיטת הפלייליסט המקפחת, ובטלוויזיה אין שום תוכנית מוזיקה אחת! פשוט אין!

על כל כאלה, מר פינטו היקר, רציתי שתביא את סליחת התאגיד שבו אתה מועסק, סליחה מאמני ישראל ומהיצירה הישראלית.

בברכת שנה טובה (יותר),

חנן יובל

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ