רק אחרי מותה של מארי פרדריקסון הבנתי שזו יצירת מופת קטנה

סולנית "רוקסט" שמתה השבוע, מארי פרדריקסון, ושותפה לצמד פר גסל ידעו לתפור להיטי פופ בלתי ניתנים לעצירה. It Must Have Been Love רק חף מחסרונות

בן שלו
בן שלו
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
גיף עשור מוזיקה
בן שלו
בן שלו

זמר פופ שלא מעורר בנו רגש בחייו לא יעורר בנו רגש גם במותו. זה היה הדבר הראשון שעלה במחשבה כשנודע אתמול על מותה של מארי פרדריקסון, סולנית "רוקסט", בגיל 61. אם התעורר בי בכל זאת רגש מיידי כלשהו לנוכח מותה של פרדריקסון, הוא נבע מזיכרון הטעות המצערת שעשיתי כשסיקרתי את ההופעה של הצמד השוודי בגני התערוכה בתל אביב לפני שמונה שנים. ביקרתי אז בחריפות את השירה של פרדריקסון בלי לדעת שכמה שנים לפני ההופעה הזאת היא חלתה בסרטן. אילו ידעתי על ההתמודדות שלה עם המחלה, הטון הלא־בלתי־מרושע של הביקורת היה משתנה מן הסתם.

אי אפשר להתכחש לכך שפרדריקסון וחברה לצמד פר גסל, שכתב את רוב השירים של "רוקסט", ידעו לתפור להיטי פופ בלתי ניתנים לעצירה. המומחיות הזאת היא דבר שיש להעריך, אבל האריג שממנו נתפרו השירים חורכי הרדיו של "רוקסט" נראה לי תמיד גס מדי. שירים שגזורים בקווים ישרים ובצורות מרובעות ונעים בצורה עצית משהו, חסרת חן. שירים ששוברים קופות בחבטה יעילה וכוחנית. לא היתה שם עדינות, לא היה רוך, וכשאין עדינות ורוך לא מתעורר שום רגש.

כששמעתי אתמול את הלהיטים של "רוקסט", עלתה בי המחשבה שהתכונה הזאת, אותה מרובעות עצית חסרת חן, קיימת לא רק בשירי הצמד, אלא בחלק ניכר מהתוצרת של הפופ השוודי. את "אבבא" אפשר להוציא מהכלל, אבל כך נשמעים רוב שיריו של מקס מרטין, מהנדס הפופ המצליח ביותר בעולם בעשרים השנים האחרונות, וכך נשמעו גם הלהיטים של להקת "אייס אוף בייס". שוודיה נחשבת בצדק ליצרנית פופ פנומנלית, אבל אולי לצד ההתפעלות מהעובדה הזאת צריך להוסיף גם הסתייגות כללית בנוגע לטיב הסחורה?

אולי, אבל לא עכשיו. כי לצד המגבלות של רוב להיטיה של "רוקסט" בלט והזדהר אתמול שיר אחד שחף מהחסרונות האלה, והדבר שראוי לעשות עם מותה של מארי פרדריקסון הוא למקד את הקשב ואת תשומת הלב בשיר הזה. It Must Have Been Love, גדול להיטיה של "רוקסט" ואחת הבלדות המצליחות ביותר שיצאו על התפר שבין שנות ה–80 וה–90. הנוכחות האינסופית של השלאגר הזה ברדיו, וגם מקדם הקיטש הלא נמוך שיש בו, גרמו לו תמיד להיתפש כשיר יפה, דביק ומאוד מובן אליו. כשהקשבתי לו עכשיו, עם מותה של פרדריקסון, הבנתי שיש בו יותר מכפי שחשבתי. זה שיר נפלא, יצירת מופת קטנה.

"רוקסט" בהופעה בתל אביב ב-2011צילום: דניאל צ'צ'יק

אחת הדרכים למדוד את ערכם ואיכותם של שירי פופ היא לחשוב עליהם כתהליך, כעלילה מתפתחת, ולבדוק איך הם משתנים ומסתעפים תוך כדי תנועה. בשיר פופ מעולה יש בדרך כלל איזון בין מהלכים צפויים, שחוזרים על עצמם ומקנים לשיר את מקדם הקליטות הגבוה שלו, לבין מהלכים מפתיעים, שמעניקים למאזין את העונג שבהפתעה. It Must Have Been Love הוא מאסטר קלאס באמנות הזאת, וגם באיכויות פופ אחרות, הן מצד ההלחנה של פר גסל והן מצד השירה של פרדריקסון. בואו נלך צעד צעד ונראה איך זה קורה.

It Must Have Been Love מתחיל עם תיפוף מהדהד וכבד למדי, שמעורר (לפחות אצל מי שלא נמנה עם חסידי "רוקסט") את החשש מפני אותו מחסור בעדינות שקיים ברוב שירי הצמד. אבל אז נכנסת הגיטרה ומנגנת ליין רך וענוג (שלושה צלילים ואז עוד שניים), שמבהיר שהפעם אנחנו בסיפור שונה, יפה יותר. יפה וענוג הוא גם המופע הראשון של המשפט , שמושר במקהלה, כמעין הרהור, בלחן שונה מזה שיופיע בהמשך בפזמון של השיר.

את הסיבוב הראשון של השיר – בית, מעבר שמוביל לפזמון ואז הפזמון – אין צורך למפות מדעית. כולנו שרים אותו מתוך שינה. אבל צריך להצביע על מה שקורה בסוף הסיבוב השני של השיר, כשפרדריקסון נכנסת שוב אל הפזמון. האוזן מצפה שהיא תשחזר את התצורה של הפזמון הראשון (שבנוי ממשפט מוזיקלי שחוזר על עצמו פעמיים), אבל זה לא מה שקורה. "רוקסט" לא חוזרים פעמיים על אותה פראזה, אלא זורמים בפעם השנייה למקום אחר, הרמונית ומלודית. מקום יותר מינורי, שקט ומכונס. יפה.

אחר כך מגיע תורו של מעבר אינסטרומנטלי (שגונב קצת את הצליל שלו מ־Live To Tell של מדונה, אבל נניח לזה), וכשהוא מסתיים פרדריקסון פורצת שוב אל הפזמון. תחילה היא חוזרת אל התצורה של הפזמון הראשון, רק ברגיסטר גבוה יותר. צפוי. אבל היא לא מסתפקת בשירה אחת של הפזמון, כפי שהיה בפעמיים הקודמות, אלא יוצאת, ממש לקראת סוף השיר, למקצה נוסף, דו־שלבי, שבו קורים שני דברים נהדרים. בשלב הראשון פרדריקסון יוצאת מהמתווה המלודי של הפזמון. היא מאלתרת, כמעט מועדת, מכניסה ממד של כאב נסער לתוך החריגה מהמסלול. בשלב השני היא ו"רוקסט" משחזרים את התצורה ההרמונית של הפזמון השני, זאת עם הסיום המכונס, אבל פרדריקסון מגוונת את הממד המלודי ובמקום לרדת נמוך כמו בפעם הקודמת היא עולה לחצי גובה במרווח לא שגרתי. בראבו.

חפרתי, אני יודע, אבל המהלכים האלה הם הדבר שמבדיל בין שיר סטנדרטי לבין שיר נהדר, ולא רק במישור המוזיקלי. לא התעמקתי אף פעם בטקסט של It Must Have Been Love, אבל העלילה המוזיקלית המסועפת של השיר, עם השינויים הבלתי פוסקים והמשחק העדין בין הצפוי למפתיע, גורמת לכך שהוא נטען גם בכוח רגשי. I close my eyes and dream away, שרה פרדריקסון. עם השיר הזה היא ושותפה לצמד חרצו את החריץ הקטן שלהם על לוח הבלדות הנפלאות של הפופ.

"רוקסט" בהופעה בהמבורג בגרמניה ב-2006צילום: Christian Charisius/רויטר

כתבות מומלצות

נעה ודוד שיסל. בזכות הסרט צבי בהחלט מאוד נוכח

"שואלים אם יש קשר לשיסל. אני אומר שאני הבן שלו, וישר עולה חיוך"

ויטמינים ותוספים בחנות פארם

כן, מדובר בסוג של אובססיה. זו רשימת תוספי המזון שאני לוקחת

אלן קאמינג ב"החבר הגאון שלי מהתיכון". כל זיכרון ילדות מחייב בדיקת עובדות

מרענן לראות טאץ' קומי בז'אנר שלא מצטיין בחוש הומור

סופה בחצי הכדור הדרומי

מחקר: התחזקות סופות שמדענים חזו ל-2080 מתממשת כעת

מארק צוקרברג

בין פייסבוק למדינה, אני מעדיף לחיות במדינה ושיסגרו את פייסבוק

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"