עתיד המוזיקאים ואמני הבמה לא ברור. בינתיים הם אופטימיים, וזמינים אונליין

"כבני אדם, לחלוק את החלל זה מה שאנחנו צריכים", אומר עברי לידר לקראת הופעה שיקיים מחר באולם ריק ותשודר בחינם ברשת — והוא לא היחיד. בעולם המוזיקה והבמה מנסים להסתגל למציאות הקורונה, חוששים לכיס וממשיכים ליצור מרחוק כדי להעלות את המורל

עברי לידר. "מדהים מה שאפשר לעשות מבחינה טכנולוגית"
עברי לידר. "מדהים מה שאפשר לעשות מבחינה טכנולוגית"צילום: שלומי פינטו
איה חיות
איה חיות
איה חיות
איה חיות

הגבלות ההתקהלות ההולכות ומחריפות מדי יום בעקבות משבר הקורונה נישלו את שלל אמני הבמה מעבודתם. לשחקנים אין בימת תיאטרון להופיע עליה, מוזיקאים לא יכולים לנגן ולשיר בפני קהל וכך גם אמני פרופרמנס אחרים. הערכות מטה המאבק לתרבות אירועים והופעות שקם לפני שבועיים גורסות שאם ההגבלות יימשכו בחודשים הקרובים, עולם התרבות והאירועים עלול להפסיד מיליארדים.

היום הודיע משרד התרבות כי יקצה שמונה מיליון שקלים לטובת הקמת פלטפורמה דיגיטלית, בה ישודרו הופעות מוזיקה, מחול ותיאטרון ברשת, וקרא לאמנים המעוניינים להשתתף לפנות למשרד. "כך ימשיך הציבור הספון בביתו לצרוך תרבות, התורמת לחוסן החברתי", נכתב בהודעה. בעוד שיש בקרב האמנים כבר מי שפונה למקצועות נוספים, כמו מיי פיינגולד שלמדה הוראת פילאטיס או דניאל סאן קריאף שהציעה שיעורי יוגה באינסטגרם, אחרים מוצאים דרכים אלטרנטיביות להמשיך לפעול בתחומם בימי הקורונה.

המופע של ישי ריבו ונתן גושן, ששודר תחילה בלייב בפייסבוק

נתן גושן וישי ריבו היו הראשונים שבעקבות ביטול הופעתם המשותפת, החליטו להעלות לפני כשלושה שבועות מופע קטן בפייסבוק. אחריהם עוד ועוד אמנים החליטו על מהלכים דומים, כמו שירי מימון או רן דנקר ואניה בוקשטיין, שביצעו בשבוע שעבר מופעי לייב ברשתות החברתיות. גם דורית ראובני הפגינה יצירתיות רבה כאשר החליטה לקיים מופע בלתי שגרתי ויצאה לרחוב לשיר בפני דיירי השכונה. "לחבריי היקרים באשר אתם, בעקבות הימים הלא קלים אשר כולנו עוברים אני מחפשת דרכים כדי לעשות משהו לא רגיל בימים לא רגילים", כתבה הזמרת בדף הפייסבוק שלה, "מחר אצא לרחוב יחד עם משפחתי ופשוט נעמוד ונשיר מול המרפסות והחלונות של הבניינים במטרה להגיע לאנשים הספונים בבתים ולשמח ולרומם את מצב הרוח של כולנו".

עברי לידר יבצע מחר מופע של ממש, שיצולם ברידינג 3 בתל אביב, ויועבר בחינם ובשידור חי בערוץ ייעודי בפרטנר tv ובעמוד הפייסבוק שלו. "אני ותומר מייזנר הולכים לעשות את ההופעה ברידינג 3 עם כל הבמה, התאורה, הווידאו וכל העניין", סיפר לידר ל"הארץ". "הקהל יוכל לשבת בבית, לעשות מסיבה ולראות את ההופעה. אני גם עובד על דרך בה תהיה לי אופציה על הבמה לראות את התגובות של הקהל שאוכל להגיב בחי".

לידר, שמתרגש מאוד לקראת האירוע, גם מודע לחסרונותיו. "מעניין איך ירגיש לעשות ההופעה ככה, בידיעה שבפוטנציאל רואים אותה הרבה מאוד אנשים, אבל אתה לא מרגיש את האנרגיה שלהם ולא רואה אותם. זו תחושה אחרת לגמרי. מעניין אותי איך אנשים יגיבו אונליין, כי הם יכולים לכתוב או לשלוח צילומים וזה מגניב. לעת עתה זה סוג של פיתרון, אין לנו ברירה. להגיד שזה דבר שיכול להחליף הופעות חיות בעתיד ובאופן כללי — ברור שלא. בסופו של דבר לחלוק את החלל זה דבר שאנשים צריכים. כולנו, מעצם היותנו בני אדם. זה כמו ההבדל בין לדבר עם המשפחה שלך בסקייפ או בארוחת ערב. זה מדהים שאפשר היום לעשות את זה מבחינה טכנולוגית".

עברי לידר: "אני חושב ששוק המוזיקה והאירועים חטף את העניין מאוד קשה ומיד. אני מאוד חרד ליום יום של הצוות שלי ושל האנשים שאני עובד איתם, אבל המטרה קודם כל היא לשפר את מצב הרוח"

עברי לידר בהופעהצילום: ליאור כתר

גם הדאגה הכלכלית לא פוסחת על לידר. "אני מאוד חושש. אני חושב שהשוק של המוזיקה והאירועים חטף את העניין הזה מאוד קשה ומיד. אני מאוד חרד ליום יום של הצוות שלי ושל האנשים שאני עובד איתם". בתשובה לשאלה האם אירוע כזה יכול לספק מרווח נשימה כלכלי הוא אומר: "זה מגניב, אבל מבחינה כלכלית זה לא פיתרון. לא אני ולא פרטנר חשבנו על זה מבחינה כלכלית, זה גם חינם לקהל. לא היה בכלל דיון על אם זה צריך להיות בתשלום. המטרה היא קודם כל לשפר את מצב הרוח". לידר מוסיף כי לדעתו הדרך היחידה של שוק התרבות וההופעות לשרוד את המשבר הזה היא באמצעות תמיכה של המדינה.

דניאל סאן קריאף. משלימה הכנסה כמדריכת יוגה אונלייןצילום: תומר אפלבאום

ישיבת חירום

מי שהרימה את הכפפה באופן רוחבי היא קבוצת זאפה שהחלה לשדר מהאולם שלה בהרצליה הופעות לכל מי שבבית. האולפן הוקם בשיתוף שורת חברות מסחריות, וההופעות משודרות בערוצי הדיגיטל השונים של קבוצת זאפה, כמו גם בערוץ קשת 12 ובערוציו הדיגיטליים. עידן רייכל פתח את סדרת ההופעות, ואחריו עלו נתן גושן, הראל סקעת, "כנסיית השכל", להקת "שלווה", עידן עמדי וחנן בן ארי. גם אביתר בנאי, אליעד, מארינה מקסימיליאן ונטע ברזילי צפויים להתארח שם.

"התכנסנו לישיבת חירום בזאפה ברגע שקיבלנו את ההגבלה על מאה איש (מאז כבר שונו ההנחיות ל–10 אנשים, א"ח), ועלה הרעיון איך כבית לאמנים ממשיכים להנגיש את המוזיקה", אמר ל"הארץ" סמנכ"ל קבוצת זאפה, אביב בן ישי. "בישיבה נולד הרעיון לשדר מהרצליה מופעים לבתים, זה היה ממש מדהים איך כל האמנים ישר התגייסו".
בן ישי אומר כי לנגד עיניהם עמדו שתי מטרות: "הראשונה היא להעלות את המורל לאנשים בבית שרואים כל היום חדשות ודברים פחות נחמדים, אז אנחנו משדרים להם מוזיקה, משהו שנוגע בנפש ובכך מעלים את המורל. השנייה היא להמשיך לתת לתעשייה, לנגנים ולטכנאים לעבוד ולא להיות מושבתים. יש תשלום מאוד סמלי לאמנים עצמם. האמנים הם למעשה השותפים שלנו לדבר הזה — גם הם וגם אנחנו רוצים שעיקר הכסף יגיע לטכנאים, לנגנים ולשאר העוסקים במלאכה".

ההצגה נמשכת

גם התיאטראות בישראל נאלצו בשבוע שעבר לסגור שערים ולעבור גם כן לרשתות החברתיות. בבית ליסין, באר שבע והקאמרי העלו הצגות נבחרות לרשתות החברתיות וליוטיוב. גם בצוותא תל אביב העלו לרשת מאות שעות של אירועים ומופעים שהתקיימו במקום בשנים האחרונות.

אביתר בנאי ומרינה מקסימילאן. יופיע מרחוק בזאפה הרצליהצילום: תומר אפלבאום ואילנית כהן

"הכל מבוטל, גם תיאטרון הקאמרי וגם הופעות מוזיקליות אישיות שלי ואירועים שאני מנחה. למעשה אני כעת מובטל, יש לי שני ילדים קטנים וזה לא פשוט", מספר השחקן דן שפירא. "קיבלנו מכתב משח"ם (ארגון שחקני ישראל, א"ח) שמאפשר לנו לחתום אבטלה בלשכה כרגע. אולי נעשה הצגה בלשכה כי נראה לי שהרבה שחקנים ואמנים עומדים להיפגש שם. נקרא לזה 'החותמים' על משקל 'החולמים' של ברטולוצ'י", הוא מתלוצץ ומשתדל לשמור על מידה של אופטימיות. "הכתובת היתה על הקיר, אבל זה היופי בתיאטרון. הקירות מתחלפים, תפאורות קמות ונופלות, וגם הכתובת הזו תימחק. בוודאי שקיבלנו בהבנה, יש כרגע מצב מסוים שמצריך היערכות וזהירות על מנת לשמור על האנשים. צריך לראות כמה זמן זה יימשך, אמנים מאוד נפגעים כעת כלכלית כי הם תלויים בהתקהלות קהל. אני מאוד מאמין בכוח התודעה והדרך היחידה כעת היא לחשוב חיובי".

סמנכ"ל קבוצה זאפה: "אנחנו משדרים מוזיקה לאנשים בבתים כדי להעלות את המורל. המטרה השנייה היא לתת לתעשייה, לנגנים ולטכנאים לעבוד ולא להיות מושבתים"

שפירא, כרבים, מנסה לחשוב איך לשמור על התרבות בימים אלו. "לתיאטרון, לתרבות וליצירה יש ערך עליון גם ברמה שלנו כחברה וכאומה. אולי זה זמן לעשות תיאטרון מצולם ולשדר חי. האמת שזה רעיון שעלה לי לפני התפרצות הנגיף. לא מזמן כתבתי עיבוד למחזה 'דון ז'ואן' שעלה במסגרת פסטיבל בקאמרי, העוסק בתוכנית ריאליטי שמשודרת חי ברשת. תיכננו בעתיד לשדר לייב באינטרנט בזמן הצגות בנוכחות קהל מתוך מחשבה שזה יכול לגרום לתיאטרון להגיע גם לקהל אחר. אולי היום זה נהיה מציאותי לכל הצגה, ואם צופים יתגייסו ויהיו מוכנים לשלם על צפייה כזו, אפילו סכום סמלי שיכסה עלויות, זה יכול להיות מאוד חיובי ברמה הקהילתית, חיובי לתיאטרון שיהיה בו המשך חיות, וגם חשיבה מחוץ לקופסה שעשויה להוליד דברים טובים. אנשים ניצחו הרבה בעיות באמצעות יצירתיות".

גם במרכז ענב בתל אביב התבטלו הופעות עתידיות רבות, והוא מעיד כי הפסדיו כבר הגיעו למאות אלפי שקלים. בהיותו נתמך על ידי עיריית תל אביב־יפו, הוא עוד מסוגל להרשות לעצמו את ההפסדים הללו, ועל כן ניסה השבוע לסייע לאמנים אחרים, והחליט לפתוח את חלליו לאמנים שיבקשו להתאמן ולעבוד שם, והעלה לרשת צילומים של הופעות או הצגות. מהיום, עקב הנחיות משרד הבריאות, המרכז סגור - אך בעמוד הפייסבוק שלו כבר זמינים כמה אירועי תרבות שצולמו מראש, בהם הקלטות של הפרויקט של אמיר אשר, "קצר וקולח", ובו שחקנים ואמנים מקריאים סיפורים קצרים.

ההצגה "תמונות מחיי נישואין" של הקאמרי שהועלתה לרשת במלואה

"מאחר שהגב שלנו הוא עיריית תל אביב־יפו אנחנו יכולים לנשוך שיניים ולראות עד כמה יהיה אפשר להחזיק את המרכז פועל", מסביר מנהל המרכז, תומר כהן. "המטרה היא שאנשים לא יצטרכו להוציא כסף ויוכלו להמשיך לעשות חזרות ולפעול מבלי לפשוט רגל. זה לא יהפוך אותם למאוזנים או יציל אותם כלכלית אבל זה בעיקר מאפשר לאמנים קצת לשמור על שגרת היצירה. חלק מהיכולת להישאר חד זה המשכיות העבודה. קצת כמו חדר כושר לאתלטים, אחרת הם יהיו חלודים וייקח זמן עד שיגיעו שוב למלוא הפוטנציאל".

כהן מדגיש שלא הם ולא האמנים צפויים לראות מפרויקטים אלו הכנסות רבות. "אני מניח שכמודל בר־קיימא, לו היה זה נעשה בימים רגילים, הופעות אונליין היו יכולות לעבוד. אבל כיום אני לא רואה איזה מפרסם או גוף עסקי גדול נמצא במצב בו הוא יכול להרים איזשהי כפפה ולהיכנס להתחייבות כלכלית. זה בעיקר נותן פתרון מסוים לקהל ונותן לאמנים להישאר בתודעה אבל זה לא יהיה פתרון כלכלי".

אך יש מי שכן ינסה להפוך את זה למודל כלכלי — פואטרי סלאם ישראל בהפקת תיאטרון האינקובטור גם עושה כעת צעדים בדרך לרשת. "אנחנו עובדים על איזשהו פורמט אונליין לייב", מספר המנהל האמנותי של פואטרי סלאם ישראל, אריק אבר. "נביא את המשוררים, נתכנס במקום אחד ונעביר סוג של תוכנית רשת שתתקיים בלייב עם צופים וזו תהיה מעין תחרות בה הקהל יוכל להצביע".

אבר לא מנסה לייפות את המצב ומודה כי כעת הם עומדים בפני סכנה ממשית עם הפסדים של מאות אלפי שקלים. "אם המצב הזה יימשך יותר מכמה חודשים זו תהיה קריסה טוטאלית. בינתיים ננצל את כל המשאבים שהושארו לשעת חירום. נעשה את הפיילוט בסוף החודש, אולי הראשונים יהיו חופשיים לצפייה, ואם אנשים יאהבו נמכור כרטיסים. אני לא סומך על זה שזה מה שיחזיק אותנו באוויר, אבל אם נעשה כל שבוע ויהיה לזה ביקוש אולי נוכל לכסות את ההוצאות או לא נצטרך לפטר את כולם". במקביל הם גם מנסים לשכלל את המודלים של הסדנאות שהם מעבירים. "חשבנו על פורמט של סדנאות אונליין בצורת ועידה, בדקנו כל מיני תוכנות כמו ZOOM, יש כל מיני אפליקציות או פתרונות לדבר הזה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ