זהו, עומר אדם ו"תיסלם" איבדו את זה

אחרי שהפך את המדינה עם "שני משוגעים", עומר אדם משיב למלה "משוגע" את משמעותה האבודה בחסות נגיף הקורונה, הפרויקט המוזיקלי "המחברת של אליה" והשקיעות של חדרה. מנגד, חברי "תיסלם" משתגעים בשיר שמזכיר את "כוורת" ונותן מפלט לימים חמימים יותר

בן שלו
בן שלו
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עומר אדם ולהקת "תיסלם". מחזירים את ה"משוגע" לשורשים
עומר אדם ולהקת "תיסלם". מחזירים את ה"משוגע" לשורשיםצילום: יהודה דרי ודודי חסון
בן שלו
בן שלו

המלה "משוגע" איבדה את משמעותה בפופ הישראלי של השנים האחרונות. היא עברה תהליך נמרץ של שחיקה והשטחה. כשכולם משוגעים, כל הזמן, השיגעון כהיפוכה של השפיות מתבטל. וכולם נוטים להיות "משוגעים" בפופ של הזמן האחרון, בעיקר מאז ש"שני משוגעים" של עומר אדם הפך את המדינה ב–2018. להיות משוגע, לימד אותנו "שני משוגעים", זה לשתות ת'נוף ולרצות לקטוף בחורה יפה כמו פרח. להיות משוגע זה בעצם להיות מאוהב, או להתלהב ממשהו.

אבל לא עכשיו. נגיף הקורונה, שהפך את המדינה בעוצמה חזקה יותר אפילו מ"שני משוגעים", החזיר למלה "משוגע" את המשמעות האבודה שלה, או לפחות החריג אותה מתחומיה של שגרה כלשהי. הוא גם הפקיע אותה מבני האדם. האדם המצוי בבידוד ובהסגר יכול למרוט את שערותיו מרוב שעמום או חרדה, אבל מי שמשוגע בתקופה הזאת הוא העולם.

"המחברת של אליה" עם עומר אדם - "השתגע העולם". שלמה ארצי הוא הרפרנס העיקרי

ולראיה, השיר החדש של אליה רוסיליו, מחבר "שני משוגעים" (ביחד עם סתיו בגר), שפועל עכשיו תחת השם "המחברת של אליה". השיר החדש של רוסיליו, שגם אותו מבצע עומר אדם, נקרא "השתגע העולם". "ונלחמים על היומיום אחרי שנלחמו על הדרום / תביני, העולם הזה משוגע נקודה קום", חורז רוסיליו בצורה מסורבלת ומיליטריסטית. יש גם משפטים יותר מוצלחים, כמו זה שבו רוסיליו מהלל (ברצינות או באירוניה, זה לא ברור) את "השקיעות של חדרה".

אבל מה שמעניין בסינגל הזה הוא העיבוד וההפקה, שנעשו על ידי רובי פאייר. פאייר, שאולפנו הביתי ממוקם מול השקיעות של נתניה, הוא אחד המפיקים המוכשרים בפופ המקומי של השנים האחרונות. בדרך כלל יש להפקות שלו טאץ' עכשווי של גרוב ואר־אנ'־בי, אבל בשיר החדש של רוסיליו ועומר אדם הוא הולך לאחור, אל סאונד שמזכיר את הפקות הרוק/אמצע הדרך של סוף שנות השמונים במוזיקה הישראלית. נדמה ש"ארץ חדשה" של שלמה ארצי הוא הרפרנס העיקרי. כשהעולם משתגע, המוזיקאים הצעירים שלנו מבקשים להימלט מההווה המעורער ולהתחמם בחיקו של מי שמסמל בעבורם יותר מכל אדם אחר את הישראליות הבטוחה, הבריאה, המגוננת.

"תיסלם" - "איזה עולם משוגע". מצולמים, וגם קצת נשמעים, כמו "כוורת"

אינסטינקט דומה, עם סאונד אחר, משתקף בשיר הקורונה החדש והמקסים של "תיסלם", שמאמץ אף הוא את שיח "העולם השתגע" ונקרא "איזה עולם משוגע" (הרפרנס ל־What a Wonderful World כבר בפנים). השיר נפתח בנגינת פסנתר של יזהר אשדות. יד ימין של אשדות מנגנת אקורדים מהירים שמעלים במחשבה את "עוד פגישה", אבל יד שמאל שלו מנגנת מהלך בס בלתי תיסלמי בעליל. זה נשמע כמו שיר ילדים של יוני רכטר, וכשדני בסן מצטרף אל אשדות בבית השני, בקול סמכותי ומגורען, זה מזכיר שיר ילדים של יוני רכטר בביצועו של אריק איינשטיין. גם חברי "תיסלם" נמלטים מההווה המאיים אל זמנים נעימים וחמימים יותר, אל מי שאולי מסמל בשבילם את הישראליות הבריאה והמגוננת. וזה לא נעצר בבית ובפזמון. יש ל"איזה עולם משוגע" גם סי־פארט, שאותו שר יושי שדה. הקול וההגשה של שדה מזכירים מאוד את אלה של אלון אולארצ'יק. זה שיר חדש של "תיסלם", אבל באותו כרטיס זה גם "כוורת" חוזרת.

"המחברת של אליה" עם עומר אדם – "השתגע העולם"
"תיסלם" – "איזה עולם משוגע"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ