דואה ליפה מנגבת את הדמעות ושרה על מיניות משוחררת

כשאלבומה השני והמצופה דלף לרשת בימי קורונה ויצא בלית ברירה מסלון ביתה, דואה ליפה התקשתה לעצור את הדמעות. מדירת הבידוד ששכרה בלונדון, אחרי ששירי הדאנס-פופ המשוחררים מינית שיצרה המריאו, היא מספרת על קידום להיטים בלי מאפרת ומלבישה, ועל המלחמה במנהלים שניסו לשנותה

דואה ליפה. הקסימה את המנהלים
דואה ליפה. הקסימה את המנהליםצילום: Charlie Gates / NYT
קארין גנץ, ניו יורק טיימס
קארין גנץ, ניו יורק טיימס

דואה ליפה הסיטה את מבטה מהמצלמה וכיסתה את פניה בכף ידה שעברה מניקור. "ממש לא רציתי לעשות את זה", אמרה כמעט בלחישה. היא לא הצליחה להסוות משיכה חזקה באפה.

זה היה קצת אחרי עשר בבוקר. יום שני בשבוע האחרון של חודש מארס, וכוכבת הפופ האנגלייה בת ה–24, הרגועה בדרך כלל, לא נסעה לניו יורק לחזרות לקראת ההופעה שתוכננה לה בסוף השבוע שלאחר מכן ב"סאטרדיי נייט לייב". היא גם לא נכחה בסט צילומים, באולפן ברדיו או בכל אחד מהמקומות האחרים שבהם בדרך כלל נמצא אמן שעומד להוציא אלבום שני המעורר ציפייה גדולה.

היא שהתה בבידוד בביתה בלונדון בשל הקורונה, ותיקשרה עם מעריציה בלייב באינסטגרם, בפעם השנייה בלבד. "התלבטתי אם בכלל להוציא מוזיקה ואם זה הדבר הנכון לעשות בזמן הזה, כי הרבה אנשים סובלים עכשיו", הסבירה כשדמעות בעיניה. האלבום היה אמור לצאת 11 ימים לאחר פגישתנו.

דואה ליפה בקליפ ל-Physical. מיניות משוחררת על רחבת הריקודים

ליפה התעשתה במהירות וסיפרה כיצד הצליחה להימנע מלעסוק בלחצים שמלווים יצירה של אלבום שני, בכך שיצרה אלבום קצבי המתאים לריקודים ומעורר בה עצמה הרגשה טובה. היא קיוותה שהאלבום, Future Nostalgia (נוסטלגיה עתידית), יביא למעריציה קצת שמחה בתקופה זו של אי ודאות גדולה.

בשביל זמרת צעירה ונמרצת כמו ליפה, הפקה מוקפדת של אלבום שני עשויה להכריע האם תבטיח לעצמה קריירה של כוכבת, כמו קייטי פרי או ליידי גאגא, או שגורלה יהיה דומה לזה של זמרים בעלי תהילה חד־פעמית. לאחר שעבדה במשך שנים על הכנת האלבום — אחרי הצלחת אלבום הבכורה שלה, שנמכר במיליוני עותקים והוביל למאות הופעות ברחבי העולם — ליפה והצוות הקרוב שלה הבינו פתאום שלא מדובר במצב שבו כמה מתותחי הספינה פיספסו את המטרה, אלא במצב חדש שבו הספינה כולה נמצאת בסכנת טביעה.

פסטיבל גלסטונברי הענק בוטל. סיבוב הופעות שלה נדחה. הם שקלו לדחות את הוצאת האלבום לקיץ, אבל אז, יומיים לפני השידור החי של ליפה, Future Nostalgia דלף. בשלב זה היה ברור שהזמרת והצוות המלווה יצטרכו להוציא את אחד מאלבומי הפופ הגדולים של השנה מסלון ביתם (יום לאחר מכן ליידי גאגא הודיעה שהיא דוחה את הוצאת האלבום החדש שלה וסם סמית פרסם הודעה דומה).

הדמעות של ליפה יבשו, אבל החששות נותרו. "אשקר אם אגיד שלא בכיתי עשר פעמים ביום רק בגלל מה שקורה", אמרה. מחשבותיה נסחפו "במערבולת של פחדים" גם בקשר למשפחתה בזמן הקורונה: האם סבא וסבתא שלה בטוחים, האם יש לכולם מספיק אוכל.

"אשקר אם אגיד שלא בכיתי עשר פעמים ביום רק בגלל מה שקורה", סיפרה ליפה על דליפת האלבום והוצאתו בטרם עת. מחשבותיה נסחפו "במערבולת של פחדים" גם בקשר למשפחתה בזמן הקורונה: האם סבא וסבתא שלה בטוחים, האם יש לכולם מספיק אוכל

דואה ליפהצילום: Charlie Gates / NYT

איש לא העלה בדעתו שהיא תנהל שיחה כזאת. ליפה ודאי לא צפתה שהמגפה תהפוך לחלק מהנרטיב של Future Nostalgia. אבל זה מה שקרה. מעריציה הפכו קטעים מתוך הסינגלים שלה ל"ממים": למשל את הפזמון I should’ve stayed at home מתוך השיר Break My Heart; או את הפזמון Don’t show up/Don’t come out, מתוך השיר Don’t Start Now.

את הממים היא אהבה. את ההופעות החיות ברשת לא כל כך. "ברור שעכשיו אצטרך לעשות עוד סרטוני לייב. זה עוד משהו שחורג מאזור הנוחות שלי, אבל אולי בסוף אהיה ממש טובה בו", היא אומרת בצחוק של השלמה.

נחת ככדור דיסקו

לפני שנגיף הקורונה בלע את חיי היומיום של רוב תושבי העולם, ההכנות להשקת Future Nostalgia התקדמו כמתוכנן. ליפה נהנתה ממומנטום גדול של אלבום הבכורה שהוציאה ב–2017 הנושא את שמה, שהתאפיין במיזוג של מקצבי רית'ם אנד בלוז עכשווי, וכלל את הלהיט הגדול New Rules, שיר שמתאר איך להימנע מלחזור לאקס שלך (הקליפ שלו ביוטיוב זכה לשני מיליארד צפיות). ליפה זכתה עליו בשני פרסי גראמי, אחד בקטגוריית פריצת השנה, היא הופיעה בטקס לצד סנט וינסנט, והקפידה לתת קרדיט למועמדות האחרות שהתמודדו לצידה, בנאום פמיניסטי חריף.

Don't Start Now. "אני זקוקה למסיבת ריקודים טובה
New Rules. הלהיט שהתחיל את הכל

הסינגל הראשון מהאלבום החדש, Don’t Start Now, נחת בסתיו 2019 כמו כדור דיסקו, עם מאפיינים של שנות ה–70, עם בס ליין שנשמע כמו כלי קשת אלגנטיים וגלים של סינתיסייזר, ומעליו השירה המהירה והחזקה של ליפה. אחריו בא Physical, והוסיף קצת פופ־אירובי בסגנון אוליביה ניוטון־ג'ון, ואז בא Break My Heart, עם עוד Fאנק נוצץ שמקפיץ את האצבעות, ופזמון שמזכיר את השיר Need You Tonight של להקת "אינקסס". ליפה רצתה שתהיה לאלבום אסתטיקה מגובשת של דאנס־פופ, וזה מורגש. פירוש הדבר שהיה עליה להתעלם מהדעות של אנשים אחרים, "כי ידעתי שאם לא אתעלם, אהיה תקועה באולפן ואנסה ליצור עוד שיר שדומה ל־New Rules. זה מעגל קסמים שבו אני לא אצמח ואף אחד אחר לא ייהנה מזה, כי מדובר בחזרה, ואני לא רוצה לעשות את זה".

ליפה אימצה אסטרטגיה שנועדה להבטיח שלא תשכח את המטרה שלה. היא חזרה לשתף פעולה עם אנשים שבטחה בהם — קלארנס קופי ג'וניור, שרה הדסון, דיג'יי קוז (סטיבן קוזמניוק) — בתקווה לעורר בעזרתם את הרוח הקלילה של יצירת אלבום חדש. תחילה הגתה את השם שמצאה לו, רמז למוזיקה ששמעה בבית בנעוריה: פרינס, בלונדי, להקת ג'מירוקוואי, צמד האלקטרופופ "מולוקו", וכמובן מדונה.

צילום: אנדרו דה גרוט
מדונה ומייקל האצ'נס מ"אינקסס". השפעות מוזיקליות עליהן גדלהצילום: Jeenah Moon/רויטרס

"לשתף פעולה עם אמן שיש לו חזון והוא עיקש לגבי מה שהוא שומע ומה שהוא רוצה — אי אפשר לבקש משהו יותר מזה", אומרת הדסון, כותבת שירים מלוס אנג'לס שעבדה על Physical, ו־Levitating, הקטע המגניב שעזר לליפה להתחבר לדנ"א של האלבום. בזמן הקלטת Levitating זללו אנשי הצוות דונטס שמילאו אותם באנרגיה והתלהבות; המלים כוללות את כינוי החיבה "מיי שוגארבו" (זיון מתוק שלי).

ליפה היתה אמנם מלכת שירי ה"לך תתחפף" — היא מעדיפה שירים כאלה על פני שירים של "ריקודי בכי" שחודרים לרגשות אפלים יותר — אך "נוסטלגיה עתידית" מלא בשירים על שמחה ויחסים מאושרים. היא יוצאת עם הדוגמן אנוואר חדיד (אחיהן של הדוגמניות ג'יג'י ובלה חדיד) מאז קיץ 2019, ויצירתה החדשה מקשרת בינה לבין צעירות אחרות שמדברות בשיריהן בגלוי על מיניותן. "זאת באמת הדרך שבה אני מביעה את עצמי ומשוחחת עם החברות שלי, זאת מי שאני", היא אומרת.

הדסון מדגישה שליפה היתה חלק בלתי נפרד מתהליך כתיבת השירים — עובדה שלפעמים נעלמת מעיני הציבור, שמתמקד במראה הדוגמנית שלה ובחייה האישיים. תכונה מוזיקלית נוספת של ליפה שאינה מוכרת במיוחד, היא יכולתה לתפוס סינקופות מורכבות ומעברים מילוליים בקצב ובסביבותיו. אולי זה קשור לאהבתה המוקדמת להיפ־הופ כשגדלה בלונדון ולאחר מכן בקוסובו.

"היא כל כך אמיתית וכנה ואפשר ליצור איתה קשר, אבל בה בעת היא כוכבת על", אומרת הדסון. "היא נכנסת לחדר ואת תיכף חושבת 'אלוהים...'"

מול מצלמה מצ'וקמקת

יש הבדל בין להרגיש נוח על הבמה לפני קהל או מול מצלמה של צלם אופנה, לבין לדעת להציג את עצמך בצורה המיטבית מול מצלמה מצ'וקמקת של מחשב נייד. בארבעת הימים שבין פרסום ההודעה על תאריך יציאת האלבום החדש לבין יציאתו ממש, ליפה הפכה להיות האחראית על הזוהר — היא היתה הסטייליסטית, הצלמת, המטפלת בטכנולוגיה ומרכז התקשורת של עצמה.

"ידענו שהפרסום יהיה קשה מאוד ואולי אפילו בלתי אפשרי", אומר המנהל שלה, בן מוסון, בטלפון מלונדון. לדבריו, לשלטי החוצות, שהם בדרך כלל מרכיב מרכזי בקמפיין שיווק, "אין כעת כל ערך כי אף אחד לא יוצא מהבית". לכן עלתה החשיבות של יוזמות דיגיטליות, כמו הוצאת כל שיר בנפרד ביוטיוב.

דואה ליפה בהופעה. עם האלבום הראשון הופיעה 245 פעםצילום: NICOLE FARA SILVER / NYT

דואה ליפה אוהבת לתכנן. בילדותה נהג אביה למצוא פתקים שבהם כתבה לעצמה מה עליה לעשות: להתעורר, לאכול ארוחת בוקר, לסיים את שיעורי הבית. היא היתה המארגנת של קבוצת החברות שלה, היא זו שדאגה להזמין מקומות לארוחת ערב ולגייס את כולם לקומדי קלאב.

כך שאחרי הכל, היא הסתגלה במהירות לעבודה ממשרדה בבית. "מעולם לא השתמשתי במחשב הנייד שלי כמו שאני משתמשת בו עכשיו", היא אומרת. "הורדתי המון אפליקציות כדי שאוכל לענות להרבה שיחות טלפון ולקיים פגישות שונות".

התעוררה גם שאלה בעניין תעשיית הטיפוח הענקית, זו שגורמת לכוכבת פופ להיראות כמו כוכבת פופ. "בדרך כלל כשאני עושה פרומו, מטפלים בשערות ובאיפור שלי אנשי מקצוע, אבל עכשיו יש לי רק את השפתון החום הנאמן שלי", אומרת ליפה. "אני מורחת קרם על הפנים, וזהו זה לאורך כל היום".

ליפה אפילו לא בביתה. היא חזרה זמן קצר לפני כן מסיור בחו"ל וגילתה שדירתה הוצפה, אבל מצאה במהירות דירת Airbnb קטנה ונכנסה בה לבידוד. היא וחדיד התארגנו במהירות, ייבשו בננות וצפו בדרמות פשע. היא העניקה שני ראיונות ברדיו, צילמה בזום את הביצוע של Don't Start Now בשביל ג'יימס קורדן — עם 11 נגנים ורקדנים שביצעו את תפקידם מבתיהם — והופיעה בסדרת הראיונות של מיילי סיירוס ששודרה בשידור חי בסטרימינג — והכל מזוויות שונות בדירתה השכורה.

הכי מואזנת בספוטיפיי

כששוחחנו שוב ביום שישי של אותו שבוע, אפשר היה לראות פתק בכתב יד תחוב באגרטל מאחורי כתפיה: "לא לעשן עד חמש בערב כדי לשמור על הבריאות!" כשהצבעתי על הפתק היא אמרה בצחוק: "החבר שלי כתב את זה לעצמו, לי יש כוח רצון חזק יותר".

מוסון, שמנהל גם את לנה דל ריי, מספר: "היא נכנסה למשרד שלנו והדבר הראשון שראיתי היה עד כמה היא כריזמטית. השאפתנות שלה אדירה והקול שלה היה מדהים". הוא שאל אותה איזו מין קריירה היא רוצה. כשליפה הזכירה את מדונה — היא קנתה אותו.

"בדרך כלל כשאני עושה פרומו, מטפלים בשערות ובאיפור שלי אנשי מקצוע, אבל עכשיו יש לי רק את השפתון החום הנאמן שלי. אני מורחת קרם על הפנים, וזהו זה לאורך כל היום"

דואה ליפה מופיעה מביתה בתוכניתו של ג'יימס קורדן. לא אזור הנוחות שלה

ליפה ומוסון חלמו, או יותר נכון תכננו, בגדול מאז היום הראשון ועיניהם נשואות מאז לפרס בינלאומי. "היא עשתה 245 הופעות חיות על האלבום הראשון", הוא אומר. "זה לא נורמלי בפופ. אבל היא הקדישה את הזמן הזה כי חשובות לה גם המדינות שבהן קשה להצליח". בהקשר זה הזכיר את סין שלדבריו "היתה מאתגרת".

האסטרטגיה הזאת עודדה את ליפה בשבוע הראשון של יציאת Future Nostalgia. היא ירדה מהמקום הראשון במצעדים בבריטניה, ובארה"ב הגיעה למקום הרביעי אחרי "ויקאנד", "5 דקות של קיץ" וליל אוזי ורט. אך בספוטיפיי היא היתה הזמרת המואזנת ביותר, ובכל העולם היא היתה במקום השלישי בסטרימינג.

"לדעתי, כדאי שתרגישי ביטחון מלא במה שאת מקליטה כי את מביאה הרבה אור", אמרה לה מיילי סיירוס בראיון בסטרימינג. "אני זקוקה למסיבת ריקודים טובה".

באותו שבוע ליפה חששה מעט מהוצאה של אלבום המעורר הרגשה הטובה בעיצומו של המשבר, אך כשאלבומה הופיע ב–27 במארס וקיבל ביקורות נהדרות והרבה הערות באינסטגרם מלוות באיורי לבבות ואש, החששות התפוגגו. "היום הוא יום טוב מאוד", היא אומרת בחיוך מאושר בדירתה השכורה. "אני כל כך מתרגשת מהתגובות. כולם פשוט מקסימים". כפי שקיוותה, המעריצים אמרו שהאווירה הקופצנית של האלבום דווקא סייעה להם להתמודד עם המציאות העגומה.

עם בן הזוג אנוואר חדיד. שרה על יחסים מאושרים

"שבוע לפני שעמדתי להוציא את Don't Start Now נתקפתי בבהלה", היא נזכרת, "כי לא שאלתי אף אחד ולא בדקתי אצל אף אחד אם מישהו בכלל רוצה משהו כזה". גם בסיבוב הקודם עם New Rules, מוסון ידע שליפה עשתה דבר שהוא "ייחודי לה", ואמר בחשש למנהל הפרסומות שלו ברדיו שהשיר, שהוא כמעט יורודיסקו, לא נשמע כמו השירים שמושמעים תדיר ברדיו האמריקאי. "הוא ענה, 'כן, זה לא מה שמשדרים, אבל אני מאמין שזה שיר מהסוג שעשוי לשנות את הרדיו'", מספר מוסון. הוא צדק.

וזהו לקח מועיל בשבוע שהיה מאוד לא רגיל אצל ליפה: יש דברים שפשוט אי אפשר לתכנן.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ