לא תוכלו להימלט מ"אפריקה" של להקת "טוטו" גם אם תנסו - מוזיקה - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא תוכלו להימלט מ"אפריקה" של להקת "טוטו" גם אם תנסו

לכתבה
להקת "טוטו" (מימין: פרגי פרדריקסן, סטיב לוקאתר, ג'ף פרוקארו, דיוויד פייץ', סטיב פורקארו ומייקל פורקארו), 1984. מעולם לא ביקרו באפריקהJim Shea / Michael Ochs Archives

הלהיט מהאייטיז חזר אלינו, ובגדול. הוא בכל מקום. איך זה קרה? נראה כי כשהחלטנו להפסיק ללעוג ולהתחיל להתגעגע לעשור ההוא, הלכנו אל המוצר המוזיקלי הכי מזוקק שלו

39תגובות

"אני שומע את התופים מהדהדים הלילה", מספרת השורה הראשונה של להיט האייטיז "אפריקה" של להקת "טוטו" האמריקאית מ-1982. כך גם מרגיש כל מי שנכנס לכל בר לכאורה־מודע־לעצמו־אך־לחלוטין־לא בתל אביב בשנה האחרונה. קשה לשים את האצבע על המועד המדויק, אך איפשהו בין 2016 ל-2017 נשללה מכולנו היכולת להימנע מהדהוד התופים הזה, שמלווה מיד בקולם האייקוני של הקלידים, ובשורה הראשונה בשיר שכתבו חברי הלהקה דייוויד פייץ' וג'ף פורקארו. פתאום אי אפשר לברוח מ"אפריקה", 35 שנה אחרי.

כדי לעשות קצת צדק היסטורי חייבים לומר ש"אפריקה" לא הופיע פתאום משום מקום. כשיצא במקור כסינגל לתחנות הרדיו הוא הגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי, וטיפס גם לצמרות המצעדים בבריטניה ובמדינות אחרות. האלבום שבו נכלל גם זכה בגראמי. אלא שבסופו של דבר הוא סיים רק במקום ה-24 במצעד השנתי של הבילבורד ב-1983, כשמעליו כמה וכמה שירים שלפחות בשלושת העשורים הראשונים שחלפו מאז נחשבו לקאנוניים בהרבה – "Billie Jean" ו-"Beat It" של מייקל ג'קסון, "Let's Dance" של דייוויד בואי ואפילו "Total Eclipse of the Heart" של בוני טיילר. לאורך השנים הוא זכה להערכה בקרב חובבי אייטיז והוכר במיינסטרים כלהיט פופ, אך במגבלות הז'אנר — קוריוזי־כמעט עם הסאונד שלו. היום, אפשר לקבוע בזהירות, מדובר בלהיט הגדול של כל הזמנים. לפחות אם שואלים את האינטרנט.

בטרם דוהרים בסוואנה להבין את עומקי השיגעון הנוכחי, יש להבהיר שלא היה חסר שהגשם הזה כלל לא יופיע – "אפריקה" הוא שיר שכמעט לא יצא לעולם. ב-1983 הייתה "טוטו" בנקודה בעייתית; אחרי אלבום בכורה מוצלח למדי, סבלה הלהקה משני אלבומים כושלים מסחרית, והנהלת הלייבל שלהם החלה לאבד סבלנות. "'TOTO VI' היה להיות או לחדול עבורנו", שיחזר בעבר גיטריסט הלהקה, סטיב לוקת'ר, ל"גרדיאן". "בלייבל אמרו לנו – 'אם אתם לא מצליחים גם באלבום הזה, זה הסוף. זה יהיה סוף החוזה שלכם".

בזמן אמת, לוקת'ר ממש לא האמין שמ"אפריקה" תבוא הישועה. דייוויד פייץ', קלידן הלהקה, ביקש לתאר בשיר שכתב את ההתפעלות שלו מהיבשת שבה מעולם לא ביקר, אלא רק שמע עליה בבית הספר וקרא עליה ב"נשיונל ג'יאוגרפיק". הוא שיבץ בפנים אינספור טעויות עובדתיות – את הקילימנג'רו הרי אי אפשר לראות מהסרנגטי, למשל – ובכל זאת הצליח להעביר בשיר רומנטיקה וכמיהה, לא רק למי שמתגעגע או חולם על אפריקה, אלא לכל מושא געגועים אחר, שבו אולי לא פגש מעולם, שרחוק ממנו כמרחק אפריקה מלוס אנג'לס. "חשבתי שהלחן מבריק, אבל אני זוכר שהקשבתי למילים ואמרתי, 'דייב, בנאדם, אפריקה?! אנחנו מצפון הוליווד. על מה לעזאזל אתה כותב? אתה מברך את הגשמים באפריקה? מי אתה, ישו?". ובכן, בדיעבד, ייתכן שכן.

אהבה בהפוך־על־הפוך

 

כעת דלגו בחזרה 35 שנה קדימה. בשנים האחרונות הפכה האהבה ל"אפריקה" לדבר שאנשים מבקשים להתגאות בו. הם נשבעים באהבתם לשיר, מצייצים עליה, מעלים תמונות של תחנות טוטו ששמן הוא "אפריקה" וזועמים על מי שמעיזים לחשוב אחרת. וזה ממש לא נעצר שם.

חשבון הטוויטר Africa By Toto, שמאז אוגוסט 2016 מצייץ כבר שנתיים ברציפות שורות בודדות מהשיר, צבר כבר 44 אלף עוקבים אחרי הדף, שמחכים למוצא פיו של הבוט (כאילו שהם לא יודעים מה בדיוק הוא הולך להגיד). האתר ibless.therains.downin.africa, שהדומיין שלו נושא את השורה הזכורה ביותר בשיר, מוקדש כולו ללופ אינסופי של הקליפ ההוא. ויש בחור נורווגי אחד שצילם את עצמו מבצע את השיר, העלה את הביצוע החורק ליוטיוב וזכה ל-22 מיליון צפיות. או שני גברים בגיל העמידה שביצעו את השיר בפיצרייה ביוטיוב והסתפקו בעשרה מיליון. ותרנגולת הגומי ששרה אותו וזכתה לחצי מיליון צפיות. ואפילו רשת ברגר קינג, שצייצה שאם אלף איש ירטווטו את הציוץ שלה, היא תשמיע במשך משמרת שלמה את השיר שלה בסניף לונדון. ההמונים נענו, הרשת עמדה בהתחייבות בהתאם.

טוויטר וויזר טוטו אפריקה
צילום מסך מתוך חש

ב-2018 האינטרנט הצליח להוציא את ההיסטריה גם אל העולם האמיתי, בפרשה שהוגדרה על ידי "הגרדיאן" כ"סיפור האהבה המוזיקלי של השנה". במשך חודשים ארוכים הטרילה מרי קלים, מתבגרת בת 15, את עמודי הסושיאל של להקת האינדי־רוק "וויזר", בדרישה שחבריה יחדשו את הלהיט. לבסוף "וויזר" השתכנעה, וכמה חודשים אחר כך, הקאבר היה לשיר הכי מחופש ביוטיוב של הלהקה הוותיקה, שפעילה כבר 26 שנה, זכתה בגראמי וכיכבה בבילבורד, אבל לא השכילה כנראה לגעת ב"אפריקה" קודם לכן. "טוטו", אגב ,ידעה להחזיר טובה, ובתמורה העניקה קאבר ל-"Hash Pipe" המוכר של "וויזר".

אם מישהו חשב שההייפ התקשורתי סביב טנגו הקאברים הזה יביא את הטרנד אל סופו, הוא התבדה כמעט כמו מי שמברך את הגשמים באפריקה באמצע אוגוסט. ב-30 בנובמבר השנה תיערך במועדון בבריסטול מסיבה שבה יושמע השיר 12 שעות ברציפות. "אני רוצה לראות כמה אנשים יכולים לסחוב. עוד נשבור את שיא העולם", אמר מארגן האירוע, הדי־ג'יי מייקל סבאג' ל־BBC. אירוע דומה התקיים השבוע גם במועדון כולי עלמא בתל אביב.

ההצלחה המחודשת מתבטאת לא רק בבדיחות ובממים, אלא גם במדדי הפופולריות המוזיקליים החשובים באמת. "השיר הזה בונה לעצמו מומנטום לאט־לאט אבל ביציבות, כבר שנתיים", אמר מנהל המצעדים של הבילבורד, קווין רת'רפורד, בראיון למגזין הבידור PageSix. מדדי חברת נילסן מספרים שהשיר נמכר דיגיטלית 6,000 פעמים בשבוע, ונשמע בסטרימינג מיליוני פעמים מדי שבוע. המספרים הללו העלו את השיר למקום ה-17 במדד שירי הפופ הפופולריים ביותר ברשת לפי נילסן – הישג בלתי נתפס לשיר בן 37 בתעשייה שכולה מוקדשת למוזיקה חדשה. גם הפוסטרים להופעות של "טוטו", עד לא מזמן להקת פופ מזדקנת, זוכים לפתע לבאנרים זועקים של "Sold Out!".

הניסיון להבין איך חשים חברי הלהקה עם תשומת הלב הרבה שלה זוכה השיר – אמנם לצד הרים של הומור, ואהבה בהפוך־על־הפוך – מגלה תמונה עצובה למדי. אף שלא הצליחה להגיע לגבהים של הקילימנג'רו, "טוטו" המשיכה להופיע, התפרקה והתאחדה, אך כיום היא מופיעה בהרכב שונה כמעט לחלוטין מזה שישב על הספרים והגלובוס בקליפ ההוא, ובעיקר בשל נסיבות מצערות. בובי קימבל, סולן הלהקה, עזב אותה ב-1984, חזר ב-1998 וכעבור עשור נטש שוב. מארק פורקרו סבל ממחלת ניוון שרירים, ומת ב-2015. אחיו ג'ף, מכותבי השיר, מת מהתקף לב ב-1992, והשנה גם שותפו למלאכת הקודש נאלץ לפרוש מהטור בשל בעיות בריאותיות. צליליהם מפכים להם בנילוס בלעדיהם.

לוקת'ר, מהבודדים שנותרו מההרכב המקורי, לוקח את הטרנד הזה באהבה. זה קל יותר כשאתה יכול לשחות בשטרות שהוא מנפק. "זה קורע מצחוק", הודה בראיון ל-PageSix. "תקשיבו, הקלטנו את השיר הזה ב-1981. תמיד אהבתי אותו, והוא היה להיט, אבל גם חשבתי שהמילים מטופשות. זה כבוד גדול. זה גורם לי לחייך. אני חושב לעצמי – זה נצחי. השיר הזה באמת יהיה חלק מהסיפור של המוזיקה ב-2018. זה די מגניב".

הבדיחה היא חצי הדרך

 

מה יש בה, באפריקה, שגרמה לעולם לחזור לחיקה שוב אחרי כל השנים הללו? "הסאונד פה פשוט מעולה", אומר המלחין והמפיק סתיו בגר – זה שחתום על כמה מהלהיטים הגדולים של התקופה, לרבות שיר השנה של גלגלצ, "שני משוגעים" של עומר אדם, וגם "TOY" של נטע ברזילי, שהצלחתו הסנסציונית עומדת לא מעט בזכות הצלחתו הוויראלית עוד בטרם האירוויזיון. "השיר הזה נשמע מאוד עדכני, ממש מקדים את זמנו. הסאונד מאוד 'פיין', מאוד נקי. הוא מצד אחד מרגיש מאוד 'אייטיזי', הכי שיכול להיות, אבל גם מאוד מדויק", הוא אומר. זה גם חלק מהסיבה, בעיני בגר, שהוא עובד כל כך טוב היום. החזרה הגדולה לאייטיז, שמורגשת בפריחת המסיבות שמקדשות את הז'אנר בשנים האחרונות, מורגשת לדבריו גם במוזיקה החדשה שמוקלטת היום. "אתה שומע את דואה ליפה, את אריאנה גרנדה – דברים שקורים עכשיו, גם בשירה וגם בעיבוד, יש בהם הרבה אלמנטים אייטיזיים. רטרו בפופ. שיר כזה, שהוא סופר־פופי, קולע לטעם של היום יותר משקלע אז".

לא צריך להיות מלחין־על כדי לזהות את הגאונות שבפשטות המלודית – הבסיס לכל שיר פופ מצליח. האקורדים הלא מורכבים, הבתים והפזמון מורכבים מתבניות מלודיות שחוזרות על עצמן שוב ושוב (ושוב), וישנה כמובן ההתפוצצות בפזמון. "זה שיר שנועד להצליח", קובע ברגר, "יש פה מעט מאוד תיבות, הרבה רפפטיביות ואקורדים פשוטים. זה פופ בשיאו".

"אפשר לנתח את זה ברצינות, להסתכל מלודית מה עבד שם, אבל זה באמת לא זה", טוען מנגד שדרן הרדיו והמוזיקאי נוי אלוש, שיודע דבר או שניים על מה גורם למוזיקה לעבוד, ואף יותר מכך על מה גורם למשהו להפוך ללהיט ויראלי באינטרנט. "בעיני זה לא בדיוק עניין מוזיקלי. דווקא בגלל שהוא במירכאות 'נוראי' מוזיקלית, מבחינת כל המעטפת שלו, זו הסיבה שהוא הפך למם בשנתיים האחרונות והתחבב על הדור הזה של המיליניאלז". לטענתו, הגיחוך בכל מה שקשור ב"אפריקה" – הכלים האעלק־אותנטיים, השגיאות בטקסט, הקליפ המגוחך – הם אלה שהפכו את השיר לבדיחה. ובימינו, אם אתה בדיחה, עשית את חצי הדרך להפוך לתופעה ויראלית, ומשם גם ללהיט מוזיקלי של ממש.

"הוא מייצג את האייטיז במלוא גיחוכו", אומר אלוש. "הסאונד המצועצע, הטקסט שלא קשור לכלום, הקליפ. יש לו גם את הפזמון ההימנוני הזה, ה"Power Chorus", שבמוזיקה של היום נשמע מגוחך, אבל עובדה שהוא מהנה. הוא כיף. הפופ של היום הוא מאוד שטוח, נוסחתי ומדויק, ואין בו את הטעויות האלה. ולכן פתאום שיר מגוחך עם טעויות כאלה, בולט באוזן ותופס אותה. אם היום מישהו היה עושה פזמון כזה, זה לא היה עובר בחיים".

ל"טוטו" עצמה – או מה שנשאר ממנה – אין תשובה ברורה לחידת ההצלחה המחודשת. "אין לי שמץ של מושג למה זה מצליח, ואתה יכול לצטט אותי על זה", אמר לוקת'ר ל-PageSix, "אבל יש לשיר גרוב טוב. הוא לא פוליטי, אין דיכאון, זה שיר פנטזיה. דיסינלנד למבוגרים". זה כמובן לא מפריע ללוקת'ר ולמי שמופיע איתו היום ליהנות. "זה בא משום מקום, ההופעות שלנו סולד אאוט, כיף. טוב להיות אנחנו עכשיו. מי ידע שזה יקרה לנו עכשיו. לא הייתי מהמר על זה בחיים".

אולי זה סתם מקרי, אולי אלה באמת הטיפשות והשטחיות של השיר שהפכו אותו לדחקה, ומשם ללהיט עולמי – הרי זה בדיוק המסלול שעשה דונלד טראמפ כל הדרך לבית הלבן. אולי בכלל מדובר ביד מכוונת של גורם מסחרי שעומד מאחורי הלהקה והצליח לעורר את הטרנד. אך נדמה, יותר מכל שזו הפשטות המלודית הגאונית. ב"אפריקה" היה משהו נמוך ונכון, מקדונלד'ס של המוזיקה הפופולרית, אם תרצו. רק טבעי לחזור אליו. כשהפסקנו לשנוא וללעוג לאייטיז, חיפשנו את האוכל המנחם הכי מובהק שיש. "אפריקה" הוא פופ אייטיז בלתי מתנצל בעליל. וכשהחלטנו להפסיק ללעוג ולהתחיל להתגעגע לעשור הזה, הלכנו אל המוצר המוזיקלי הכי מייצג ומדויק שלו, בלי להתנצל. אלוהים, ברך את אפריקה בגשמים. 

הרשמה לניוזלטר

מחוברים לעולם התרבות, הבידור והפנאי? הירשמו כעת לעדכון היומי

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות