נמצאה האלטרנטיבה החדשה לטראפ, והיא ממגנטת

עם גרוב מדבק ולא שגרתי, ויזקיד מניגריה מסתמן כאחד ממובילי הגל החדש בפופ המערב־אפריקאי. לצד אלבומי "אפרוביטס" חדשים נוספים, הוא מהדהד את המשכה של מסורת מפוארת, שנטענה במשהו חדש ובועט לגמרי

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ויזקיד. התנגשות מתיזת ניצוצות בין ניגריה לאמריקה
ויזקיד. התנגשות מתיזת ניצוצות בין ניגריה לאמריקה
בן שלו
בן שלו
בן שלו
בן שלו

בחודש הקרוב, כשרשימות סיכום השנה במוזיקה יצוצו בהמוניהן, שום רשימה של עשרת שירי הפופ הטובים של 2020 לא תהיה שלמה בלי Reckless של הזמר הניגרי WizKid. הוא אמנם לא יצא כסינגל, אבל הוא פותח את אלבומו החדש של ויזקיד, Made in Lagos, ומרגע שלחצתי פליי, רק כדי לבדוק מה הסיפור של ויזקיד, אין לי סבלנות לשירי פופ אחרים. הם נשמעים מדוללים ומסורבלים ליד Reckless. חד ועגול בעת בעונה אחת, השיר הזה מהלך קסם על האוזן. בראש ובראשונה הגרוב המדבק והלא שגרתי שלו, עם בס ממגנט וכלי הקשה מרשרשים, אבל גם השירה של ויזקיד, שבנינוחות מלאת ביטחון מתחיל רגוע וחושף בהדרגה את ה־flow המהיר והממזרי שלו. הוא שר באנגלית ובשפה אפריקאית: אחד המשפטים היחידים שאפשר להבין בנקל הוא "אני לא נותן להם לנגן בבנג'ו שלי" — ואין בשיר הזה בנג'ו. גם המוזיקה עצמה היא התנגשות מתיזת ניצוצות בין ניגריה, ארצו של ויזקיד, לבין אמריקה, ואף שהביט מבוסס במידה לא מבוטלת על ההפקות החדישות ביותר בפופ האמריקאי, העוקץ הניגרי (שהושחז ביד אמן על ידי המפיק P2J) גורם לרוב ההפקות האלה להישמע חיוורות ומשעממות בהשוואה ל־Reckless.

Reckless של ויזקיד. שום רשימה של עשרת שירי הפופ הטובים של 2020 לא תהיה שלמה בלעדיו

ויזקיד הוא אחד מראשי החץ של הגל החדש בפופ המערב־אפריקאי, שקיבל את השם הכולל "אפרוביטס". זה שם כולל מדי, ובעייתי גם מבחינות אחרות, אבל התופעה שהוא מגלם היא תופעה מבורכת — לא רק התגבשותה של תעשיית פופ שוקקת במערב אפריקה, שמרכזה בניגריה, אלא גם הנוכחות ההולכת וגוברת של הפופ המערב־אפריקאי בתמונת הצליל והקצב של הפופ האמריקאי. זה תהליך שנמשך כבר כמה שנים. עכשיו, עם האלבום החדש והמצוין של ויזקיד, ולצדו אלבומים חדשים גם לזמרים בורנה בוי, דווידו וטיווה סאבאג', הוא מגיע לשיאו.

עם קצת עזרה מדרייק

פריחת הפופ המערב־אפריקאי החדש התחילה בעשור הראשון של המאה ה–21, במידה רבה בזכות האפשרויות שפתח האינטרנט בעבור מפיקים צעירים וחסרי אמצעים. עד מהרה שירים של כוכבי הפופ בניגריה ובגאנה התחילו להתנגן במסיבות ואירועים של קהילות המהגרים המערב־אפריקאיות בארה"ב ובאנגליה, וכעבור זמן מה חילחלו לאגפים העירניים ביותר בסצינת המועדונים הלונדונית, ששמו לב לפוטנציאל של הסאונד החדש והרענן. זה היה הרגע שבו הומצא השם "אפרוביטס", על ידי מארגני הליינים האפריקאיים במועדונים האנגליים.

FEM של דווידו. המנון המחאה באלימות המשטרתית בניגריה

זה שם טעון במשמעות, שנשען על אפרוביט, המוזיקה בעלת הגרוב האטומי שהומצאה בסוף שנות ה–60 על ידי המוזיקאי הניגרי האדיר פלה קוטי. קוטי והמתופף שלו, טוני אלן (שמת לפני כמה חודשים), הושפעו מהפאנק של ג'יימס בראון ויצרו מקבילה אפריקאית מזהירה שלו, שהשפיעה בתורה כמעט על כל המוזיקה מבוססת הקצב של ארבעים השנים האחרונות. התוספת של האות S למושג האיקוני אפרוביט אותתה שמצד אחד האפרוביטס הוא המשכה של מסורת מפוארת ומצד אחר זהו סגנון עצמאי, מובחן, חדש.

כשהמוזיקאים הניגרים והגנאים שמעו שמישהו באנגליה החליט להדביק למוזיקה שלהם את התווית "אפרוביטס", הם התרעמו על המושג. ליזמים מחוץ לאפריקה אין זכות לכנות בשם את המוזיקה שלנו, הם טענו. צרמה להם גם ההכללה הגלומה בשם אפרוביטס, שכורך יחד מקצבים וצלילים שבאים ממקומות רבים. אבל בתוך זמן המוזיקאים המערב־אפריקאים הבינו שאין טעם להיאבק במושג החדש, שהלך וקנה אחיזה באנגליה ובארה"ב. בלית ברירה גם הם התחילו לקרוא למוזיקה שלהם אפרוביטס, לפחות כלפי חוץ. בניגריה ובגאנה השם הזה חסר משמעות.

דרייק וויזקיד ב-One Dance. הביאו את המושג "אפרוביטס" לתודעתם של מיליונים
ביונסה, בשירה מפסקול "מלך האריות". המשיכה להוביל את אפריקה למיינסטרים

דרייק, שאפשר להסתייג מכל מיני היבטים ביצירתו אבל אי אפשר לקחת ממנו את החושים החדים שלו, היה הסופרסטאר האמריקאי הראשון שקלט את הפוטנציאל של האפרוביטס. ב–2016 הוא שיתף פעולה עם ויזקיד בשיר One Dance, שהוא לא בהכרח שיר אפרוביטס אבל הוא הביא את המושג לתודעתם של מיליוני אנשים שלא יודעים דבר על מוזיקה אפריקאית. זמן קצר לאחר מכן חברת סוני החתימה את ויזקיד ואת דווידו, אף הוא כוכב ניגרי עולה, ובשנה–שנתיים הבאות כמה סינגלים של דווידו נהפכו ללהיטים ברדיו האמריקאי — התרחשות נדירה בשביל אמן אפריקאי. הנוכחות של האפרוביטס במיינסטרים האמריקאי הוסיפה להעמיק ב–2019 כשביונסה עשתה שימוש באלמנטים של פופ מערב־אפריקאי בפסקול הסרט "מלך האריות". כמה מכוכבי האפרוביטס השתתפו באלבום הזה, שחלק ניכר משיריו הופקו על ידי P2J, המפיק הנהדר של ויזקיד.

פלה קוטי. ממציא ז'אנר האב, האפרוביטצילום: Laurent Rebours / AP

כשהמוזיקאים הניגרים והגנאים שמעו שמישהו באנגליה החליט להדביק למוזיקה שלהם את התווית "אפרוביטס", הם התרעמו. צרמה להם גם ההכללה הגלומה בשם אפרוביטס, שכורך יחד מקצבים וצלילים שבאים ממקומות רבים

גאווה אפריקאית

לקהילת המהגרים האפריקאית בארה"ב, שגדלה פי ארבעה בין 1990 ל–2015, יש חלק בכך שהאפרוביטס מחלחל בשנים האחרונות לתוך השוק האמריקאי, אבל התהליך הזה נובע במידה רבה מכך שהאפרוביטס משתלב עם רוח הזמן הנושבת בארה"ב ועם האינטרסים של תעשיית הפופ האמריקאית. הקהילה השחורה בארה"ב, עם ובלי קשר לתנועת Black Lives Matter, מדגישה מאוד בשנים האחרונות את השורשים האפריקאיים שלה, ומתגאה בהם. הנוכחות של האפרוביטס במוזיקה של כוכבי הפופ השחורים מהדהדת את הסנטימנט הזה. בו בזמן האפרוביטס מרענן את הפופ וההיפ־הופ האמריקאיים, שהתקבעו בצורה מוגזמת על הסאונד של סגנון הטראפ ומחפשים אלטרנטיבה טרייה יותר.

האם היבול הנוכחי של אלבומי האפרוביטס הוא שיאו של הגל האפריקאי בפופ העולמי? או שאולי המוזיקה הזאת תצבור עוד עוד פופולריות, באופן שיזכיר (גם אם לא באותם ממדים) את ההצלחה הפנומנלית של הרגאטון? התשובות יתבררו בעתיד הקרוב. בינתיים, בתוך ניגריה עצמה, לכוכבי הפופ יש תפקיד חשוב במאבק הפוליטי שמתקיים במדינה. אחד המאבקים החשובים שמנהלים אזרחים נגד השלטון בניגריה מתמקד באלימות המשטרתית, ובאופן מיוחד באלימות שמפעילים שוטרי היחידה המיוחדת נגד מעשי שוד (SARS, ראשי תיבות של Special anti Robbery Squad).

אחד ההימנונים של המאבק נגד SARS הוא FEM, השיר שפותח את אלבומו החדש של דווידו. הוא לא נכתב כשיר פוליטי. Fem זה "תשתוק". השיר מתריס באופן כללי נגד אנשים שמדברים יותר מדי, וספציפית נגד מי שלא רואה בעין יפה את הצלחתו של דווידו. אבל המפגינים נגד האלימות המשטרתית אימצו את השיר כהתרסה נגד השלטון הניגרי. דווידו הצטרף אליהם, אף על פי שכאמן הוא מתמקד בשירי אהבה. הוא לא חשש למתוח ביקורת חריפה על הממשלה ולפני חודש וחצי הצטרף להפגנה בבירה אבוג'ה. נראה שהנוכחות שלו באירוע מנעה מהמשטרה לפגוע במפגינים.

טיווה סאבאג' Koroba. חלק משיאו של הגל האפריקאי בפופ העולמי
בורנה בוי עם 20 10 20 מאלבומו החדש. מוחה נגד "מעשה הזוועה" של נשיא ניגריה

כשבוע לאחר מכן חיילים הרגו 12 אנשים שהשתתפו בהפגנה שקטה בלאגוס. כוכב פופ אחר, בורנה בוי, שזוכה אף הוא להצלחה בארה"ב, מיהר להקליט ולשחרר את שיר המחאה "20 10 20", שבו הוא פונה אל נשיא ניגריה, מוחמדו בוהארי, ואל מושל המדינה, בבג'ידה סאנוו אולו, מוחה נגד "מעשה הזוועה" שלהם ושר: "הלוואי שכל הגופות יפריעו לחלומות שלכם". לקראת סוף השיר נשמעים צלילי היריות שקטלו את 12 המפגינים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ