איך ניכסו המלחינים היהודים האירופים את המוזיקה היהודית הערבית

אילו ניגודים מסתתרים מאחורי הצירוף "מלחין יהודי", ואיך התאימו המלחינים היהודים האירופים את המוזיקה היהודית ערבית לתפישתם: בספר חדש עוקב המוזיקולוג אסף שלג אחרי המקורות של המוזיקה האמנותית הישראלית

נעם בן זאב
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נעם בן זאב

״הספר הפוסט־קולוניאלי הראשון שמנתח את המוזיקה האמנותית הישראלית... בדרכו המהפכנית הוא ממפה באופן מפתיע את מסעה של המוזיקה היהודית מאירופה לפלשתינה המנדטורית ולבסוף לישראל. כשהוא זונח קלישאות על אודות מזרח ומערב, יהודי וערבי, הספר מגלה בצורה נועזת כי המורשות האנטישמיות האירופיות, בצד היהדות עצמה, מזינות את המוזיקה האמנותית הישראלית... (וחושף) דילמות כמו אקזוטיקה עצמית... והתמודדות המלחינים עם זהות מודרנית יהודית וציונית. בניגוד לכל מה שנעשה קודם לכן בתחום, המחבר מגלה את המכניזם של מה שהוא מכנה ׳אונומטופיאות מוזיקליות ציוניות׳, ויותר מכך: את דילולן על ידי המסורות שבעל־פה מעדות היהודים המזרחים, מסורות שהתרבות העברית ניסתה להפוך למערביות וחילוניות״... כך, במלים אלו, מתגאה הוצאת אוניברסיטת אוקספורד בספר חדש שהוציאה זה עתה, ״סמיכויות יהודיות: הפסקול של ההיסטוריה הישראלית״, מאת המוזיקולוג החוקר הישראלי הצעיר אסף שלג.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ