ערב בהיר שקוף: הפילהרמונית עם הקלרניתן המוביל בעולם פרסט והמנצח ונסקה - מוזיקה קלאסית - הארץ

ערב בהיר שקוף: הפילהרמונית עם הקלרניתן המוביל בעולם פרסט והמנצח ונסקה

הווירטואוזיות של מרטין פרסט הלהיבה גם ביצירות שאינן ממרכז הרפרטואר, והתזמורת דייקה תחת ניצוחו של אוסמו ונסקה. ואיך זה שבאו הרבה צעירים?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אמיר מנדל

בתחילת הקונצרט של התזמורת הפילהרמונית הישראלית אמש, נוגנה הפתיחה ל"קנדיד" מאת ליאונרד ברנשטיין. התזמורת, עם המנצח אוסמו ונסקה, הדגימו כבר בה את הצליל שיאפיין את כל הערב: בהיר, שקוף ומדויק; מיתרים נקיים ואיזון יפה עם כלי הנשיפה, כשאלה ניגנו.

המחצית הראשונה עמדה בסימן מרטין פרסט; בלי להסתבך בדירוגים, כנראה הנגן המוביל בעולם בקלרינט. הוא הצליח להלהיב גם כשניגן יצירות שהן לא ממרכז הרפרטואר. היצירה העיקרית בחלק הראשון היתה הקונצ'רטו של קופלנד לקלרינט ולתזמורת כלי קשת, עם נבל ופסנתר. הוא נכתב ב–1948 ונמנה עם קבוצת יצירות שהוקדשו לקלרניתן בני גודמן. בפרק הראשון, שהוא לירי ורך, ניגן פרסט בצליל עדין, חרישי ומלטף. בסוף הפרק יש קדנצה משוכללת שהיתה קלילה, נוצצת ועשירה בגוונים ודקויות. היא מכילה אלמנטים ג'זיים שמתרבים בפרק השני. שם, פרסט, ונסקה והתזמורת היו קפיציים וריקודיים, המקצב הג'זי נוכח, לא בגסות או בהפגנתיות, אלא בשילוב מעודן ואלגנטי. את פרסט כיף גם לראות על במה. הוא מעורב, וכמעט רוקד תוך כדי נגינה.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ