קלאודיו מונטוורדי, האיש שזיהה את הרגש במוזיקה

הוא הדמות הבולטת במעבר מהרנסנס לבארוק, ממבשרי האופרה ואחד המלחינים המשפיעים בהיסטוריה. יום הולדתו ה–450 הוא זמן מצוין להתוודע מחדש לקלאודיו מונטוורדי וליצירותיו

אמיר מנדל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אמיר מנדל

"האמצעים המוזיקליים המתקדמים שנקט, ובעיקר השימוש הניכר בדיסוננס ממושך, הם שעוררו מתקפות עליו מצד השמרנים". המשפט הזה לא נכתב על סטרווינסקי או בולז, אלא על קלאודיו מונטוורדי, שהיום מציינים 450 שנים להולדתו. זה יום הולדת חשוב — בזכות המספר העגול, ובזכות מעמדו של המלחין. אף שלא ראה את עצמו כמהפכן ולא פיתח צורות מוזיקליות חדשות, שיכלל מונטוורדי אמצעים שפותחו בתקופתו, ושילב אותם ביצירותיו. בהדרגה הוא קידם את השפה המוזיקלית, והוביל את המוזיקה מהרנסנס, ששאף בעיקר לשלמות צורנית ודיוק מתמטי, אל הבארוק, שבו הבעה ורגש עומדים במרכז היצירה המוזיקלית. מונטוורדי הצטיין בביטוי רגשי באמצעות הגוונים וההרמוניות שניתן להפיק מהקול האנושי. הדיסוננס, שמבקריו הסתייגו ממנו, משמש אצלו כדי ליצור תחושה של מתח או מועקה. את הכלים שפיתח במוזיקה חילונית, ייבא גם לעבודתו במוזיקה כנסייתית.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ