המנהל המוזיקלי של תזמורת רשות השידור: "אני לא רוצה להיות תזמורת שואה"

רשות השידור כבר נסגרה, אבל התזמורת הסימפונית ירושלים הנושאת את שמה ממשיכה לנגן. לקראת פתיחת העונה ה–80 שלה מספר המנהל המוזיקלי שלה, פרדריק שאזלן, מדוע אינו מוכן לנגן יצירות על אושוויץ ועל טרבלינקה

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר מנדל

תזמורת הרדיו של בווריה; תזמורת הבי־בי־סי ותזמורת רדיו צרפת — אלה רק שלוש דוגמאות לתזמורות שיש להן שפע של הופעות והקלטות ושייכות, תקציבית ומינהלית, לרשויות שידור ממלכתיות או ציבוריות.

בישראל מוכרת היטב התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור — ששמה נותר גם לאחר סגירת הרשות. התזמורת נוסדה ב–1938, ופותחת בימים אלה את עונתה ה–80. בעקיפין היא חייבת את הקמתה לפטרון ולמייסד של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, הכנר ברוניסלב הוברמן. שירות השידור המנדטורי של אז, שידר משך תקופה קצרה את הקונצרטים של הפילהרמונית בשידורים חיים ושילם סכום גבוה תמורת זכויות השידור. בביקורו השני בארץ ישראל הטיל הוברמן וטו על ההסכם, מחשש שחובבי המוזיקה יישארו בבית ויאזינו לרדיו במקום לבוא לקונצרטים. "קול ירושלים" נותר עם תקציב שידורים לא מנוצל שהספיק כדי לייסד תזמורת קטנה לעצמו. המנהל המוזיקלי הראשון היה קארל סלומון, שעברת את שמו לכראל שלמון. ב–1948 שונה השם ל"תזמורת קול ישראל". בשנות ה–70 התזמורת הורחבה, ונקראה "התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ