בעולם המוזיקה הקלאסית מורידים את הכפפות: פריחת הקונצרטים-הרצאות מחוללת מלחמה - מוזיקה קלאסית - הארץ

בעולם המוזיקה הקלאסית מורידים את הכפפות: פריחת הקונצרטים-הרצאות מחוללת מלחמה

הצלחתו הגוברת של ז'אנר הקונצרט־הרצאה מעמידה אותו כעת במרכז פולמוס סוער: האם המופעים האלה מקרבים קהל חדש למוזיקה הקלאסית, או מעידים בעיקר על דעיכתה? שלושת המוזיקאים־מרצים המובילים של התחום, אסתרית בלצן, אורית וולף וגיל שוחט, משיבים מלחמה לעולם הקלאסי הסנובי (ועל הדרך גם מתגוששים זה עם זה)

אמיר מנדל
קלידי פסנתר
צילום: איור: Thinkstock
אמיר מנדל

המבקרים בקונצרטים של אורית וולף מוזמנים לסמס, לצייץ ולצלם תוך כדי המופע. כך מצהירה המוזיקאית, שהיא אחת הדמויות הבולטות כיום בתחום הפורח של קונצרטי־הרצאה.

הכרזה זו של וולף (43), השוברת בעליל את המוסכמות של עולם המוזיקה הקלאסית, נדמית כעליית מדרגה באחד הפולמוסים עזי־היצרים המתחוללים בעולם הזה, בעל הדימוי המעודן והמנומס. כי בזמן שמספר הקונצרטים המסורתיים במגמת ירידה, ותזמורות נסגרות, מתאחדות או מתקשות לשרוד – הז'אנר של קונצרט־הרצאה דווקא פורח והפופולריות שלו גוברת. האם המופעים מהסוג הזה, המשלבים מוזיקה עם הסברים על אודותיה, אנקדוטות מחיי המלחינים ועוד, הם עדכון הכרחי של הקונצרט המסורתי, או שמא מדובר בזילות של האמנות הזאת? האם מי שמנגישים את המוזיקה הקלאסית לקהל מסמנים בשורה חדשה, או אולי ממחישים את מעמדה העגום בקרב הקהל העכשווי? ואם בעבר הגבולות בין עולם המוזיקה הקלאסית המסורתי לבין הקונצרטים המוסברים היו ברורים ומובהקים – האם כיום הם הולכים ומיטשטשים?

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ