בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ריקודי הגאוצ'וס ופואטיקה וירטואוזית

התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של כריסטיאן ואסקז מנגנת חינסטרה, מנדלסון ופרוקופייב - מהנה ורב קסם

תגובות

מנוחת הצהריים המנומנמת בין שתיים לארבע ביום שישי סגרירי מצאה את אולם סמולרש שבאוניברסיטת תל אביב הומה ומלא כמעט כולו - וזוכה לזריקת אנרגיה בדמות "אסטנסיה", יצירה של אלברטו חינסטרה שפתחה את הקונצרט. תמיד כיף לשמוע את חינסטרה הארגנטינאי עם הפילהרמונית: זו מוזיקה שופעת צבעוניות תיזמורית ומקצבים סוערים, שפונה אל המורשת הארגנטינאית כמו שמלחיני "הזרם הים תיכוני" פנו בערך באותן שנים (סביב 1940) למורשת העממית הארץ-ישראלית. רק שאיכשהו חינסטרה עושה זאת בקסם ורלוונטיות גדולה יותר מבוסקוביץ ופרטוש, לפחות לאוזניים זרות - אולי ארגנטינאים היו חושבים ש"אסטנסיה", סוויטת מחולות מחיי הגאוצ'וס, היא קיטש סנטימנטלי, ודווקא מתלהבים מפרטוש.

שני צעירים נמרצים היו כוכבי הקונצרט הזה, המנצח כריסטיאן ואסקז הוונצואלי והפסנתרן דוד קדוש הצרפתי, שניהם ילידי אמצע שנות ה-80. גם הם היו שותפים להזרקת האנרגיה, אם כי לא בשלמות: ואסקז, לאורך כל הקונצרט, מעד באחת המשימות הבסיסיות - להביא את כל קבוצות התזמורת לנגן ביחד. הוא עבד קשה רק בשביל זה, אבל הפיספוסים חזרו ונישנו: פיציקטו אחיד שנשמע כמו פריטה על נבל, או יציאה מסינכרוניזציה של כלי נשיפה, שבו והטרידו. הן, והחמצותיו שאמנם היו מעטות ואקראיות, של הפסנתרן דוד קדוש בקונצ'רטו הראשון של מנדלסון, הגבירו את תחושת הרישול. ולסיום: הסימפוניה החמישית של פרוקופייב, בה קימץ המלחין במה שהוא יודע לעשות הכי טוב: חינניות מוזיקלית, מלודיה רבת קסם, הומור, אירוניה מושחזת, וריתמוס ריקודי מקפיץ, לטובת חדשנות-לזמנו, משמע פוסט-רומנטיקה אטומה ומעיקה. הרגעים היפים של הסימפוניה, כמו גם רגעי הדמיון של ואסקז, והפואטיקה הווירטואוזית של קדוש, הם בסופו של דבר שקבעו את הטון החיובי של הקונצרט ואת תחושת החגיגיות וההנאה של באיו.

התזמורת הפילהרמונית הישראלית, מנצח: כריסטיאן ואסקז; סולן: דוד קדוש, פסנתר. מיצירות חינסטרה, מנדלסון ופרוקופייב. אולם סמולרש, רמת אביב, 18.11



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו