היצירה שאין דומה לה - מוזיקה קלאסית - הארץ

היצירה שאין דומה לה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

באך לא כתב אופרות, שילוב מוזיקה עם עלילה לא היה לחם חוקו. בקנטטות הרבות שחיבר הלחין בדרך כלל טקסטים דתיים מופשטים פיוטיים על אהבה לישו, חטא, חרטה, גאולה. ה"מתיאוס פסיון" הוא אחר: כאן יש עלילה ממש, המון פעילות והתפתחויות מהירות - פרשת הסגרתו, משפטו וצליבתו של ישו כפי שהם מסופרים בברית החדשה.

כאשר פנה לטפל בסיפור בסיסי זה של הנצרות ניצתה השראתו של באך במידה חריגה והניבה אורטוריה ששום דראמת אופרה - מאז ועד היום - אינה שקולה לסערתה. יש ב"מתיאוס פסיון" גם תיאורים פלסטיים של מעשי אנוש ושל איתני טבע, גם אפיון דמויות, גם ביטויים ליריים של יגון. הכל במוזיקה שאין דומה לה.

הגשמה קונצרטית מצטיינת של הפסיון היא משימת ענק, והמנצח אבנר בירון הפיק את המקסימום מהכוחות שעמדו לרשותו והגיש ביצוע שאינני זוכר מרשים ממנו על הבמות בארץ. מרשים מאיזה בחינות? בעיקר הצמדת המוזיקה למלים, וגם עיצוב ליווי כלי מתוחכם למקצת האריות (האריה הארוכה לאלט שמלותיה הן "אם דמעותי לא יועילו" זכורה כדוגמה מובהקת). כל פרקי המקהלה, יש לומר, היו מצמררים. הסולנים? עיסוק נפרד ברמתו של כל אחד נראה מיותר, אגיד רק שמדובר בצעירים בעלי קולות מבורכים, רובם חזקים, שעדיין אינם מנוצלים ברמה מיטבית; מקהלה? טובה מאוד, אם כי אינה רכה וענוגה כמקהלות צמרת אירופיות "יבשתיות" שהופיעו בעבר עם קאמרטה. עוד יש להזכיר כי בעמדה מכרעת, עמדת הטנור המספר (ה"אוונגליסט") ניצב תומס ווקר, בעל קול מיוחד מבחינת היכולת הדינמית. פה ושם הוא הפריז בעוצמה - אילו היה ממנן אותה בחסכנות היו קטעי השיא בסיפור מטלטלים עוד יותר.

ה"מתיאוס פסיון" של באך: אבנר בירון ניצח על זמרים סולנים מאנגליה ומקהלה משם ("אנסמבל אקדמיית הקולות האנגליים" בניהולו של טים בראון) ועל תזמורת קאמרטה. מוזיאון תל אביב , יום ו' 23.3

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ