אשה מנגנת אשה

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים3
חגי חיטרון

מתנצל על שלא בדקתי זאת, אבל איני זוכר אם הקונצ'רטו לפסנתר של קלרה שומאן כבר בוצע בארץ. אם לא, ראוי להצמיד לקונצרט שהיה אמש בהרצליה תווית של חשיבות "היסטורית". היצירה של קלרה שומאן היתה גולת הכותרת בו - הפסנתרנית רויטל חכמוב ניגנה אותה (לראשונה בתולדות חכמוב) עם התזמורת הקאמרית הרצליה תחת שרביטו של מרק לייקוק, מנצח אורח אמריקאי.

חיפוש וגילוי יצירות נעלמות מתקופות שסגנונן נוח לאוזנו של המאזין ה"ממוצע" או השמרן, כלומר מהמאות ה-18 ובעיקר ה-19 הם פעילות רווחת בשנים האחרונות - זכורה בין השאר סדרה של התזמורת הסימפונית ירושלים בניצוחו של ליאון בוטסטיין שעסקה בכך. הקונצ'רטו המקסים לפסנתר שקלרה שומאן חיברה בעודה נערה (היא החלה במלאכה בגיל 13) הוא דוגמה טובה, שלא לומר מוחצת, ליצירה שמתאימה ל"גילוי". הסגנון הרומנטי שלה מובהק אך לא זול סנטימנטלי משתפך, הכללתה בתוכניות קונצרטים היא אפשרות מתבקשת לרענן רפרטואר לעוס. רויטל חכמוב ביצעה את היצירה בתנופה, במזיגה של צליל בריא, בהירות טכנית וקשב לפוטנציאל הלירי.

מה עוד היה? הפתיחה לאופרה "ג'נובבה" של רוברט שומאן, אף זו לא שכיחה על במותינו, ושלא בצדק האידיום השומאני בולט בה מיד, לוקח לב. שתי היצירות האחרות בתוכנית שייכות לרפרטואר המקובל והן "ואריאציות היידן" של ברהמס והסימפוניה ה"רהיינית" של שומאן. נגינתה של התזמורת הקאמרית הרצליה (למעשה זו תזמורת שמורכבת ברובה מנגני תזמורות אחרות) הציבה פעמים אחדות מקומות שזקוקים לטיפול, לעבודה נוספת, ועם זאת הפיקה צליל ערב ושיקפה לאורך כל הערב את רוב התכנים המוסיקליים החשובים בצורה מהנה למדי.

לסיכום ייאמר כי מומלץ לנצל את האפשרות הנוספת להאזין לקונצ'רטו של קלרה שומאן; חכמוב והתזמורת חוזרים על אותה תוכנית במוצאי שבת, באותו מקום.

התזמורת הקאמרית הרצליה. מנצח: מרק לייקוק. סולנית: הפסנתרנית רויטל חכמוב. היכל אמנויות הבמה בהרצליה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ