רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צלילי צנזורה צורמים באופרה הישראלית

הדרישה להחליף קטע קצר של ואגנר ביצירת המחול של יסמין ורדימון, ומחאתה הרפה של היוצרת, היא דוגמה לגילוי ההרסני והקשה ביותר של צנזורה

45תגובות

"צנזורה מטבעה נועדה למנוע ממישהו לקרוא תיגר על תפישות מקובלות ועל ממסדים קיימים; הקידמה מצדה מונעת על ידי איתגור התפישות הקיימות, ומיושמת על ידי חתירה תחת ממסדים קיימים והחלפתם; לפיכך, התנאי הראשון לקיומה של קידמה הוא מיגור הצנזורה" (המחזאי האירי ג'ורג' ברנרד שואו). "הצנזורה מבוססת על פחד" (הזמר הדרום-אפריקאי ג'וני קלג).

שני הציטוטים לעיל, שמתנוססים בדף הבית של אגודת "פרימיוז" (Freemuse) העולמית הנלחמת בצנזורה על המוסיקה ומקדמת חופש ביטוי מוסיקלי, נהפכו לאקטואליים בזמן האחרון - בהקשר הצנזורה שהטילה האופרה הישראלית על יצירת מחול הכוללת קטע מיצירה של המלחין הגרמני ריכרד ואגנר. לכאורה, אירוע זה הוא עוד ספיח לפרשת ואגנר בישראל והדיון על אודות העלאת יצירותיו כאן. למעשה, הקשר רופף ביותר.

טריסטרם קנטון

בישראל אין חרם על העלאת אופרות של ואגנר; יש התנגדות מצד הקהל להעלאתן. וכמו שסיפרה מנכ"לית האופרה הישראלית, חנה מוניץ, ל"הארץ" בשבוע שעבר, ברב-שיח שהתקיים ב‑1998 בשאלה אם הגיעה השעה לבצע בישראל אופרות של ואגנר, "היו באולם צרחות וזעקות שבר". כבר אז החליטה מוניץ להוריד את הנושא מסדר היום. ובהתאם, כשהודיעה לה הכוריאוגרפית יסמין ורדימון כי יצירת מחול שלה, שתועלה בחודש הבא בבית האופרה, תתחיל בקטע מהפתיחה לאופרה "טנהויזר" מאת ואגנר, דרשה מוניץ להחליף פתיחה זו במוסיקה אחרת. אחרי מחאות רפות ורדימון נענתה לתביעה.

אבל אין דומה הפקה חיה של אופרה שלמה מאת ואגנר, שאורכה ארבע שעות, על כל ההיבטים ההיסטוריים, התרבותיים והאידיאולוגיים המשתמעים מכך, להשמעת קטע מוקלט בן כמה דקות מפתיחה אינסטרומנטאלית שלו; ואין דומה הצבת ואגנר במרכז הבמה, כגיבור הערב, עם זמרים ונגנים בשר ודם, להשמעה מרמקולים של צלילים ספורים פרי עטו, כמו כאן. במיוחד כשכאן הצלילים הם ממילא רק ליווי המשרת את יצירת האמנות המרכזית בערב, שאינה אופרה כלל, ובוודאי לא של ואגנר, אלא מחול, ושבמסגרתה ­ אורכה יותר משעתיים מושמעים עוד צלילים רבים אחרים. זו פרשנות מרחיקה לכת מצדה של מוניץ למחאות על השמעת ואגנר בישראל, פרשנות שמרדדת את הדיון בלגיטימיות של המלחין כאן.

Tristram Kenton \ jasmin vardimon company

שתי גיבורות הסיפור הזה הפגינו פחדנות: חנה מוניץ, מנהלת האופרה, צוטטה אמנם בידיעה כמצדיקה את הצנזורה שנקטה "בגלל מחויבות לקהל ואי רצון לגרום סבל למישהו". אבל כשהיא אומרת "זאת מחויבות שלי כלפי עצמי ולא כלפי אף אחד אחר... שמישהו יבוא אחרי ויעשה מה שהוא רוצה", משקפים הדברים רצון לשמור על שקט תעשייתי ולחזור הביתה בשלום, על חשבון היצירה.

הסוג הכי מסוכן

ורדימון מצדה ויתרה על עקרונותיה האמנותיים, ועוד מצאה בפסילה הזאת יתרון: "החלטתי שזה בעצם ממשיך את הדיון ואפילו מראה יותר בחריפות את הבעייתיות שביחסים בין פוליטיקה לאמנות", צוטטה בידיעה, כשהיא מציגה עמדה חדשה -­ שעוצבה בכורח הנסיבות, מתברר -­ ולפיה היא דווקא שמחה על שנפסל חלק מיצירתה. הדבר מעציב, כי כפי שהעידה ורדימון בראיונות לאמצעי תקשורת אחרים, יצירתה ­ "7734" שמה ­ נובעת מזיכרון השואה ומסבל משפחתה-שלה בשואה; ולפי סקירות בעיתונות העולמית וקטעי וידיאו באינטרנט, צלילי ואגנר מהותיים לוורדימון, בין השאר בעקבות מפגש שלה עם יצירת ואגנר כשיצרה לאחרונה את הכוריאוגרפיה ל"טנהויזר" בבית האופרה המלכותי קובנט גארדן.

דודו בכר

היצירה "7734" משרטטת מציאות של מחנה ריכוז, וכוללת דמויות של אסירים וקטעי מלל מפי חיילים גרמנים ומפי קצין האס-אס גיבור הספר "נוטות החסד" מאת ג'ונתן ליטל, וכן התייחסות מהותית למוסיקה של ואגנר הנשמעת בה. נגד הטקסט החריף איש לא בא בטענות; המוסיקה, לעומת זאת, על אף היותה כלית ובלי מלים, נפסלה.

כך נגדע באבו כל דיון שעלול היה לצמוח בעקבות ההכרזה על העלאת היצירה, וכל קריאת תיגר ­- בלשונו של ברנרד שואו -­ על תפישות מקובלות. התביעה לפסול מראש חלק מיצירה על ידי האולם שהיא מועלית בו, שנועדה למנוע כל דיון או ביקורת, והכניעה המיידית לה ואף הצדקתה על ידי האמנית -­ שמוכנה להקריב חלק מהותי מיצירתה כדי להופיע על בימה חשובה ולא להרגיז קהל פוטנציאלי -­ הן תקדים של צנזורה עצמית. זה הגילוי ההרסני ביותר של צנזורה, והקשה ביותר למיגור.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
tm_tools.isArticleType(article) : true