בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החן של מוצרט

האזנה לאריות של מוצרט על רקע יצירות של בני תקופתו, בדיסק שמככבת בו הסופרן הישראלית הבינלאומית חן רייס, חושפת זווית נוספת בגאונותו. וגם: מה קורה כשלתזמורת אין כימיה עם מנצח

3תגובות

איך אריות לסופרן מאת מוצרט מתקבלות כאשר שומעים אותן בצמוד לאריות של היידן, של צ'ימרוזה, של סליירי? ניחוש: שומעים מיד את היוצר המיוחד, הנצחי - לעומת מתחריו הבינוניים. האמת היא שזה רק חלק מההתרשמות – למרות שהאריות של מוצרט רובן ידועות ונערצות ואילו האחרות רובן עלומות.

חלק אחר בהתרשמות הוא הדמיון בשפה המוסיקלית, שעל רקעה פחות בולט לכאורה השוני בין היצירות. אבל ההיסטוריה, כידוע, אמרה את דברה הצודק: חמש מתוך האופרות של מוצרט הן פסגת עולם האופרה, ואילו סליירי וצ'ימרוזה (וגם היידן, כשמדובר באופרה) שייכים למדף אחר.

מיכאל קנפל

את ההתנסות בהאזנה למוצרט בקונטקסט שונה מספק לקט אריות בביצוע הסופרן הישראלית הבינלאומית חן רייס, עם תזמורת "ל'ארטה דל מונדו" בניצוח ורנר ארהרדט (הקלטה: "אוניקסקלאסיקס", בתמיכת חברת התרופות "באייר"). רייס מדגימה בדיסק גם את יכולתה לגלם דמויות וגם את כושרה הווקאלי הווירטואוזי.

13 היצירות בלקט חוברו כולן בסוף המאה ה-18 - הולידו אותן קומפוזיטורים שפעלו באותו רקע חברתי-תרבותי-וינאי, אף כי בתנאים שונים מבחינה תעסוקתית כלכלית (סליירי היה מועסק בחצר הקיסר, מוצרט כתב לקהל האריסטוקרטי הרחב). הלקט אינו יכול להסביר את הבחירה של ההיסטוריה במוצרט על פני מתחריו - לשם כך צריך כמובן להכיר את היצירות בשלמותן - אבל שיחה עם חן רייס, המובאת בחוברת הנלווית לאלבום, מציגה תובנות מעניינות בקשר לעליונותו. הנה אחדות מהן:

המוסיקה של היידן משקפת הומור נפלא, אומרת רייס בין השאר, ואילו מוצרט היה רב-אמן בהעמקה בנפש. "לדעתי, הוא מן הקומפוזיטורים הבודדים שהבינו איך פסיכולוגיה של נשים עובדת, וזה הרי עניין מסובך... כאשה, אני מוקסמת לשמע דרכו להביע במוסיקה, בדיוק, רגשות שהייתי חווה בעצמי אילו הייתי נקלעת לסיטואציות ששרויות בהן דמויות נשים באופרות שלו.

"'כך עושות כולן' היא הדוגמה: לכאורה, עלילה פשוטה וטיפשית (מבחן לבדיקת נאמנות), נושא שמלחינים רבים באותה תקופה טיפלו בו. אבל מוצרט היה היחיד שהצליח, במסגרת הנושא, להביא תמונה מעמיקה של הקיום האנושי". הוא הראה, ממשיכה חן רייס, כיצד שוכנים יחד קנאת אמת, נאמנות אמת, עם אהבה שהיא בעצם חלולה לחלוטין. הכל – עם לא כלום. עד היום מצליחה המוסיקה הזאת - כולה תקווה, כולה נטולת אילוזיות לגבי הטבע האנושי - לזעזע אותנו ממש.

ללא קרדיט

זהירות, תולדות חיים

במוצאי שבת שעברה התקיים בהיכל האמנויות בהרצליה, לפני קהל רב, קונצרט במסגרת "הסדרה הסימפונית הגדולה": השתתפו בו התזמורת הסימפונית ראשון לציון, המנצח האורח משווייץ מיכאל צוקרניק (מוצאו מרוסיה) והפסנתרן הישראלי הצעיר המבטיח רפאל סקורקה. מזה שנים מפיק ומארגן את הסדרה הזאת עמוס טלמון, מוסיקאי ישראלי, שגם מנצח בעצמו באחדים מהקונצרטים. טלמון הוא איש עסקים אמיד שלמד גם ניצוח, בהיותו כבר מבוגר, ובעל קשרים בינלאומיים. הסדרה נוסדה ביוזמתו והוא מפיק אותה בהתנדבות.

האטרקציה של התוכנית היתה אמורה להיות ביצוע בכורה ישראלי לסימפוניה "לוס אנג'לס" מאת ארבו פרת, מלחין אסטוני ותיק בן זמננו. עם זאת, בהרצאה המקדימה לקונצרט הודיע טלמון כי הסימפוניה לא תנוגן במלואה, כדי לא להעמיס, וציין בדרך אגב בעיה שהיתה לקהל עם יצירה מודרנית בקונצרט אחר; לפני שנים אחדות, הזכיר טלמון, בפסטיבל למוסיקה קאמרית בירושלים, בוצעה יצירה של המלחין בן זמננו פייר בולז והקהל שם – לדבריו (הוא עצמו נכח באירוע) – התקשה לעמוד בכך. חובה להעיר, בקשר לכך, כי ההבדל בין המוסיקה של בולז למוסיקה של פרת הוא עצום: האתגר למאזינים שמעמיד בולז אכן קשה מאוד, ולעומתו המוסיקה של פרת היא טונאלית, רפטטיבית (יש המכנים אותה "מדיטטיווית", כך למשל טלמון עצמו) ומתקבלת למדי על כל אוזן - לפחות מבחינת ה"הבנה".

עתה נודע כי האתגר הכרוך בהבאת מוסיקה מודרנית לקהל שמרן הוא חלק מהסיפור. בקונצרט עצמו ניכר היה שהתזמורת מנגנת מתחת לרמתה הגבוהה הרגילה (אף כי היתה זו נגינה מקצועית). לדברי טלמון, התברר עוד בחזרות כי התזמורת מתקשה מאוד, בלשון המעטה, לתפקד תחת ידו של המנצח צוקרניק, ובעיקר בביצוע הסימפוניה של פרת. “אני מודה שלא הצלחתי בהבאת המנצח הזה, פירוט הקריירה שלו בקוריקולום הרשמי ממש הטעה אותי”, אמר טלמון, והוסיף, כי הוא מלא הערכה לדרך שבה תיפקדה התזמורת הסימפונית ראשון לציון במצב הקשה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו