בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצות השבוע

נעם בן זאב על תוכניות המוסיקה הקלאסית בטלוויזיה וברדיו

תגובות

סטרווינסקי הניאו קלאסי

מצו, ראשון, 21:30

בתוך ההתרחשות האוונגרדית של של העשור השני במאה ה-20, בין כל האיזמים - האקספרסיוניזם, הקוביזם, הפוטוריזם והדאדאיזם, פרחה גם תנועה ששיקפה התנגדות אליה ואכזבה ממנה. במוסיקה הביטוי המובהק לכך הוא הופעתה של היצירה “פולצ’ינלה”.

בתוך כל המודרניזם האוונגרדי: במקום לחתור קדימה, אל שפות ביטוי חדשות ונועזות תוך הפניית העורף לעבר - וברוח הפוטוריזם התשוקה להרוס אותו - הלחין איגור סטרווינסקי את היצירה הזאת מתוך אהבה לעבר, חזרה אליו - וזאת מנקודת מבט עכשווית, אירונית.

“פולצ’ינלה” היא בלט עם שירים, במערכה אחת, שאותו הלחין סטרווינסקי לביצוע “הבלט הרוסי” ב-1920. אותו צוות שהדהים את העולם המוסיקלי עם “פולחן האביב” שבע שנים קודם לכן, עשה זאת שוב - הפעם בסגנון מנוגד לחדשנות הנועזת שהנחיל הוא עצמו.

סטרווינסקי פנה אל המאה ה-18 כדי להלחין בלט זה. הוא נטל אוסף קטעים שיוחסו למלחין האיטלקי פרגולזי והביא אותם כמעט כלשונם - רק עם המרכיבים הריתמיים והתזמוריים המודרניסטים של סגנונו החדשני. הסגנון ששיקף את המתח הזה בין החדש לישן, חיפוש הלשון החדשנית דווקא על פי מודלים עתיקים, נקרא “ניאו קלאסיקה”.

עשור אחרי “פולצ’ינלה” הלחין סטרווינסקי את “סימפוניית תהלים” - יצירה שהשפה ההרמונית המודרניסטית שלה, בשילוב הצורה והמחוות הבארוקיות והרנסאנסיות בצורה ובמיצלול, הופכים אותה לביטוי מובהק עוד יותר של ניאו קלאסיקה - ולכן לאידיאל מודרניסטי מסוג חדש. את שתי היצירות, בתוספת הבלט “כלולות” המוקדם מהן שבו בזמן ספוג ברוח פולחן האביב ומבשר את הנסיגה ממנה, תנגן תזמורת טולוז בשיתוף זמרים סולנים. מנצח: טוגאן סוחלב.


ספיישל קרלוס קלייבר

מצו, שני, 21:30

ערב שלם עם המנצח שהמעיט בהקלטות, ובכלל בהופעות בקונצרטים, קרלוס קלייבר (1930-2004). במרכזו סרט תיעודי עליו, ושמו "אני אבוד לעולם" - רמז לניכור שחש כלפי הנוף המוסיקלי בימיו; לפתיחה: קלייבר מנצח על סימפוניה מס' 36, "לינץ" של מוצרט בהקלטה מהמוזיקפריין וינה ב-1991; ולבסוף (23:05): הזדמנות לצפות בחזרה עם קלייבר, כאן על הפתיחה "הקלע החופשי" של ובר, ואחריה היצירה בקונצרט.

פרגולזי בברלין

מצו, רביעי, 21:30

רק 26 שנה חי ג'ובאני בטיסטה פרגולזי (1710-1736), ולמרות זאת הספיק להותיר את חותמו - בכמה יצירות מלאות יופי שסגנונו טבוע בהן וניכר מיד. מהאקדמיה למוסיקה עתיקה ברלין ישודר הקונצרט הזה, שבו ינצח רנה יקובס על פרגולזי בשתי יצירות: "שבע המלים האחרונות של ישוע", ואורטוריה על פי הבשורות. בהשתתפות הזמרת סופי קרטהויזר.

אנדריאס שול

מצו, רביעי, 23:35

ערב עם הנרי פרסל מופקד בידיו המקצועיות של הקונטרטנור אנדריאס שול, ובמרכזו קינת דידו הנודעת מהאופרה "דידו ואניאס" קינה שמושרת בדרך כלל על ידי אשה וכאן ייתן לה הזמר בעל הקול הגבוה את פרשנותו הייחודית. עוד מאת פרסל בערב זה, מיצירות לבמה כמו "מלכת הפיות", "המלך ארתור", וכן שירים וביניהם "מיוזיק פור א וייל".

אפשר גם:

"שלישיית ירושלים". ירון רוזנטל בפסנתר, רועי שילוח בכינור, ואריאל טושינסקי בצ'לו - יצירות לשלישיית פסנתר מאת היידן, בטהובן, ועודד זהבי, ינגן הטריו הנהדר הזה לשעת הצהריים (קול המוסיקה, חמישי, 14:00).

התזמורת הסימפונית ירושלים. שידור ישיר לקונצרט התזמורת ובו הסימפוניה
מס' 13 של שוסטקוביץ, "באבי יאר", על פי קובץ שירים של יבגני יבטושנקו בשם זה. פרדריק שאזלן ינצח, עם מקהלת הקיבוץ הארצי, יוסיף גם את הרקוויאם של כרוביני (קול המוסיקה, חמישי, 20:05).

הבלטים הגדולים. "ציפור האש" ו"פולחן האביב", מתחילת העשור השני של המאה ה-20, הם מהבלטים הפורצי דרך של סטרווינסקי. תזמורת העיר טולוז עם המנצח טוגאן סוחלב תנגן אותם, וביניהם תוסיף את הקונצ'רטו לפסנתר של חצ'טוריאן (מצו, ראשון, 23:05).
בשידור חי. קפיצה אל תיאטרון שאנז אליזה בפאריס, היכן שמעלים בערב זה את "דון ג'ובאני" של מוצרט. עם מייה פרסון כדונה אלווירה (מצו, שלישי, 20:30).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו