בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצות קלאסיות: 9.5-3.5

מבחר שידורים ברדיו ובטלוויזיה בשבוע הקרוב

תגובות

המלצת השבוע

ערב עם הבלט הרוסי

מצו, שישי, 21:30

בעשור הראשון של המאה ה-20 פנה 
הרוסי איש סנט פטרסבורג סרגיי דיאגילב 
(1872-1929), משפטן בהשכלתו, לתחום התיאטרון, ומיד התפרסם כאמרגן ממולח. אבל סתם הצלחה לא סיפקה אותו. כבעל חזון דיאגילב רצה להטביע את חותמו האמנותי ובהתאם הוא הקים תנועה אמנותית שברוח הזמן האוונגרדי דגלה בחופש האמנות, ונסע ללב הפועם של האמנות בתחילת המאה ה-20: פאריס. דיאגילב התפרסם כמעט מייד; ואחרי כמה קונצרטים ומופעים של מוסיקה רוסית שאירגן בפאריס ייסד שם להקת מחול, ב-1909 וקרא לה “הבלט הרוסי” - ולמעשה בלשון רבים, “המחולות הרוסיים” (Ballets Russes).

הפאריסאים היו סקרנים לכל דבר חדש, ובמיוחד אם הוא אקזוטי, ותחילה העלתה הלהקה מחולות למוסיקה רוסית ספק פולקלורית, כמו “ריקודים פולובציים” של בורודין ו”שחרדזה” של רימסקי־קורסקוב. אך לא עברו שנים רבות ו”הבלט הרוסי” נהפך לשם דבר בכל אירופה ומשך אליו את היוצרים הגדולים ביותר של התקופה. הם כמעט ניצבו בתור כדי לכתוב ללהקה: מלחינים וביניהם קלוד דביסי, מוריס ראוול, דה־פאליה ופרוקופייב; כוריאוגרפים כמו מיכאיל פוקין וז’ורז’ באלאנשין, ואמנים שעצבו תלבושות ותפאורה וביניהם מאטיס, פיקאסו, בראק ומירו. “הבלט הרוסי” היה כך לאבן שואבת וכוח מניע של פעילות האוונגרד בשנות העשרה והעשרים באירופה.ערב זה מעלה מחווה לבלט הרוסי ומציג את הכוריאוגרפיות המקוריות שלו, בשחזור בן 100 שנה, לכמה מיצירותיו ששינו את פני המוסיקה במאה ה-20. בראשן “פולחן אביב” של סטרווינסקי, שהשנה מלאו 100 להעלאתו השערורייתית, בכוריאוגרפיה המקורית של הרקדן הראשי בלהקה וסלב ניז’ינסקי; ובהמשך: “פרלוד למנוחת פאון” של דביסי, ושתי יצירות לפי מחולות של כוריאוגרף הבית מיכאיל פוקין: “ציפור האש” של סטרווינסקי, ו”שחרזדה”.

עוד המלצות

הכתרת פופיאה

מצו, שלישי 21:30

עמנואל היים מנצחת על "קונסר ד'אסטרה" בכלים אותנטיים באופרה של מונטוורדי, שהולחנה בוונציה לפני 350 שנה - בין האופרות הפומביות הראשונות בהיסטוריה. "פופיאה" נוצרה בזמנה כאופרה היסטורית, והגדירה כך את האידיאלים האסתטיים של הז'אנר למשך זמן רב; אבל למעשה כוונה לזמנה:  הקיסר הרומי נירון, אשתו הקיסרית אוקטביה אותה הוא מסלק מעל פניו, פילגשו פופאה אותה הוא רוצה להמליך לקיסרית תחת אשתו - אלה היו חצים פוליטיים דוקרניים שהופנו לשלטון בזמנו של מונטוורדי.

מוסיקה קאמרית משאמבור

מצו, רביעי, 21:30

אחד מפסטיבלי הקיץ בצרפת, פסטיבל שאמבור, מככב בערב זה - תחילה עם רסיטל שוברט לפסנתר וכינור עם סדריק טיברגיין ואלנה אברהימובה שינגנו את שלוש יצירותיו להרכב זה רונדו, סונטה וסונטינה. רסיטל לצ'לו ופסנתר ימשיך, ובו סונטות מהאהובות ברפרטואר: סול מינור של בטהובן, הראשונה של ברהמס, והסונטה של סזאר פרנק שנכתבה במקור לכינור. בריג'יט אנג'רר תחתום ברסיטל שכולו טעם אינטלקטואלי מעודן: מוסיקה שמערבת את בני תקופה אחת והם פרנץ ליסט, וקלרה ורוברט שומאן. היא תנגן עיבודי פסנתר של ליסט לשירים של בני הזוג שומאן, יצירות לפסנתר שלו עצמו המושפעות מחזרתו לדת, ואת "קרנבל" של שומאן.

פולחן של אביב

מצו, חמישי, 21:40

מי שרוצה לדעת מה משמעות המושג "פולחן" ביצירתו של סטרווינסקי "פולחן האביב" יכול לצפות בגירסה של להקת מוריס בז'אר ליצירה. הפגאניות, הקרבת הקורבן, הטקס הקמאי שחלם סטרווינסקי בשנת הלילה עם המוסיקה - אלה קמים לתחייה במחול מ-1970, יצירה עוצרת נשימה (עם מתגברים על מראה הסבנטיז של הרקדנים).

אפשר גם

ריגולטו. שני כוכבים אופראיים עכשוויים, הסופרן דיאנה מרו והטנור חואן דייגו פלורס, יהיו הסולנים ב"ריגלטו" של ורדי שהועלתה באופרה של דרזדן בניצוח פביו לואיזי (מצו, שבת, 21:30).

ברוקנר. הזדמנות לשמוע מוסיקה שלכאורה היא בשר מבשרו של הרפרטואר אבל נשמעת פחות ופחות: הסימפוניות של ברוקנר. דניאל בארנבוים ניצח על השביעית והשמינית, עם זתמורת האופרה ברלין (מצו, ראשון, 21:30).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו