בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרט

האורך כן משפיע, על הסבלנות

הביצוע של החמישייה לכלי מיתר של שוברט, בפסטיבל המוסיקה הקאמרית בי-ם, היה מצוין. חבל שקדמו לו יצירות מלהיבות פחות בקונצרט ארוך מדי

2תגובות

כל היצירות הקאמריות של המלחינים מהשורה הראשונה הן יצירות שוות, במובן הסלנגי של "שוות", אבל יש שוות יותר. למשל: החמישייה לכלי מיתר של שוברט "שווה" יותר מהקונצ'רטו לפסנתר ק' 415 של מוצרט (שקיים גם בעיבוד קאמרי) וגם שוווה יותר מהרונדו לפסנתר בארבע ידיים דויטש 951 של שוברט. כללית, הנ"ל הוא לכאורה קביעה בנאלית, אך לא בהקשר של הקונצרט המסוים שבו עוסק דיווח זה. השאלה הלא־בנאלית (ותשובתי עליה סובייקטיבית), היא: איך כדאי להגיע אל החמישייה לכלי מיתר של שוברט? האם מאזינים ששמעו קודם, באותו קונצרט - את הקונצ'רטו של מוצרט, את הרונדו של שוברט, את הסימפוניה הקאמרית מס' 1 של שנברג, ולאחר הפסקה גם את הסונטה לצ'לו ופסנתר אופוס 65 של בריטן – מגיעים אל החמישייה של שוברט עם כושר קליטה במצב שיא? ספק. תוכנית של קונצרט אינה מצייתת לצרכנות רציונלית, שמעדיפה קבלת עוד סחורה באותו כסף. בקליטת מוצרי אמנות, אורך מופרז של קונצרט עלול לקלקל.

קצת חבל, כי ביצוע החמישייה האלמותית של שוברט בידי אורחי הפסטיבל - הכנר ריינר הונק (אוסטריה), הכנרת קתרין רבוס (גרמניה), הוויולנית מדלן קרוצו (שווייץ, גרמניה), הצ'לן פראנס הלמרסון (שוודיה) והצ'לן אנדראס ברנטליד (שוודיה-דנמרק), היה מצוין. הנגינה היתה מיזוג של צליל נפלא שהפיק תלכיד הנגנים (בדגש על הכנר ריינר הונק) עם אנינות פרשנית. גם בשאר חלקי האירוע הביצועים היו טובים מאוד, למשל הקונצ'רטו של מוצרט עם הפסנתרן היהודי צרפתי דוד קדוש. עם זאת, תפיסת הקונצ'רטו הזה של מוצרט כיצירה רומנטית גררה מידה של מתקתקות שלא הלמה את ציפיותי.

מוניקה ריטרהאוס

מה עוד? במוצאי שבת האזנתי ב"קול המוסיקה" (באמצעות ערוץ אודיו של הטלוויזיה בלוויין) לשידור חי של החמישייה בסול־מינור של מוצרט, אף זאת בקונצרט של הפסטיבל. ככל שהיה אפשר לשער, מיצוב המיקרופונים לא היה הכי מוצלח: הכינור הראשון הובלט ונשמע ברור, שאר הכלים יצאו עמומים יחסית.

עוד יש לספר, בימים הרי חששות אלה, כי חנה מנש, מנהלת ההפקה של הפסטיבל, אמרה לי בשבת בצהריים כי כל הנגנים אורחי הפסטיבל, בני אירופה השאננה, חיים את הימים האלה בירושלים כמי שמצויים בתוך בועה: אין הם מתעניינים בחדשות מסוריה ומארה"ב, לא שואלים אם הכינו להם ערכות מגן, רק מנגנים ומנגנים. לקנא בהם.

הפסטיבל הבינלאומי ה-16 למוסיקה קאמרית בירושלים. הנהלה אמנותית: אלנה בשקירובה. יו”ר ההנהלה: יחזקאל בייניש. ניהול ההפקה: חנה מנש. אולם ימק”א בירושלים, שבת בבוקר, 31.8



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו