קונצרט

האנסמבל הקולי הישראלי שר תהילים

הקונצרט של "האנסמבל הקולי הישראלי" היה אירוע מיוחד במינו, ולו בזכות "שירת אסון הים" המצמררת

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
חגי חיטרון

הקונצרט של "האנסמבל הקולי הישראלי", 18 זמרות וזמרים - כולם בעלי הכשרה מקצועית וקצתם בעלי איכות סולנית בולטת, בניצוחו של מנהל האנסמבל, יובל בן־עוזר - הורכב מהלחנות של פרקי תהלים, מהמאה ה–16 עד ימינו. זה היה אירוע מיוחד במינו, שהייתי שמח להיות נוכח בו שוב, ולו בזכות "שירת אסון הים" המצמררת מאת המלחין הפיני יאקו מנטיירבי (יליד 1963), המקוננת על טביעתה של הספינה "אסטוניה" ומותם של מאות נוסעיה, ב-1994. הרי לכם יצירה שהתרשמות ראויה מעוצמתה וספיגת מלוא רושמה מושגים, כך נראה, רק בנוכחות בביצוע חי ולא בהאזנה להקלטות.

פתיחת הקונצרט ב"הללויה" של אריק ויטקר, יצירה טרחנית קצרה שנשמעת כמו נצח, לא סימנה את המשכו, המעבר מוויטקר (מלחין לא־אוונגרדיסטי בן זמננו) אל מוטט של מונטוורדי, התקבל כפריצה של זרם אוויר רענן. בהמשך היה אפשר ליהנות בין השאר מהיצירה הוותיקה "מזמורי תהלים" (1955) של צבי אבני, ישראלית ים תיכונית בנימתה, להתרפק על מנדלסון - שהמיסטיות הדתית של המוטט שלו "שפטני אלוהים" מתקבלת (לפחות אצלי) כשיבה "הביתה", ולהשתאות על המוטט הקצר המדהים "הזורעים בדמעה" של שיץ - עם אקזוטיקה של בארוק מוקדם. כל זה היה מספיק כקונצרט שלם מושלם אבל התקבל, מותר לומר, כמין הכשרת לבבות ואוזניים אל השיא: "שירו לה' שיר חדש" של באך, יצירה שמבוצעת בארץ לעתים לא רחוקות ופוערת את האוזניים מתדהמה מחודשת, מדי הישמעה.

צילום: חנוך גריזינצקיצילום: חנוך גריזינצקי

בכך נפתחה העונה החדשה של האנסמבל, שנוסד לפני 20 שנה ונודע עד לא מזמן בשם "האנסמבל הקולי החדש". מקהלה קאמרית זו היא גוף שעצם התמדתו בשטח גורמת לפעמים לראות את קיומו ואת הקונצרטים הנפלאים שהוא מקיים כתופעה מובנת מאליה. בהמשך העונה יופיע האנסמבל הקולי הישראלי עוד 13 פעמים, בחמש תוכניות שונות, לרבות האורטוריה "ישראל במצרים" של הנדל בניצוח אנדרו פארוט, בחודש מאי. יש למה לצפות.

"האנסמבל הקולי הישראלי" בניצוח יובל בן-עוזר. עוגב: אביעד שטיר; קונטרבס: חגי זהבי. מוזיאון תל אביב, 1.12

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ