בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמש

ארוכה הדרך לאופרה

הקהל היה דווקא בשיא הקשב שלו באופרה "הבריחה מן ההרמון" מאת מוצרט בחיפה. דווקא בגלל זה הצער על הביצוע הירוד של הזמרים היה גדול עוד יותר

תגובות

ברחבה שלפני האודיטוריום בחיפה אתמול בערב נדמה היה שיש טעות באירוע: האם יכול להיות שזה הקהל שמחכה לאופרה? בני נוער וילדים ואנשים צעירים התערבו בין זקני העיר - כולם מצטופפים לפני הכניסות כאילו מופע של מוזיקה קלה לפניהם; ובלטו בהיעדרם בגדי הערב המהודרים והאווירה המאופקת, האליטיסטית למראה, שהיא חלק הכרחי כביכול מהנוף בבתי אופרה בעולם.

אבל לא, לא היתה שום טעות: מנויי התזמורת הסימפונית חיפה, אורחים צעירים, ילדים, נגני תזמורות - כולם באו לראות ולשמוע את "החטיפה מן ההרמון" של מוצרט, אופרה שמועלית במסגרת המפעל למנויים, כחלק מסדרת הקונצרטים הרגילה. זו כבר האופרה ה-11 שמופקת במסגרת זו: המנהל המוזיקלי הקודם של התזמורת, נעם שריף, ביסס לאורך חמש השנים האחרונות מסורת אופראית חלופית לזו במרכז הארץ, חתרנית אפילו, ואת פרידתו מהתזמורת חגג בניצוח על "חליל הקסם".

נועם פופר

הקשב לאורך שלוש השעות היה בשיאו בהצגה אתמול. הקהל שמילא את האולם ישב על קצות המושבים שלו, טלפון לא צילצל וגרון לא כחכך, והמתח לא התרופף. דווקא בגלל זה הצער על הביצוע הירוד של הזמרים היה גדול עוד יותר. תזמורת חיפה הזמינה שלושה זמרים אורחים מארצות הברית לתפקידים הראשיים, ושניים מהם, מתיו גארט וג'ון שאפל, נכשלו בטכניקה קולית בסיסית, שלא לדבר על הבעה משכנעת ומשחק מינימלי. הכוחות הישראלים, בהם מקהלת בת שיר והזמר לירן קופל, היו אמיצים ונחמדים אמנם, אבל גם הם רחוקים עדיין מרחק רב מהבמה המקצועית. מי שהציל את ההפקה מקריסה היתה התזמורת בניצוח אריה ליפסקי, ששמר על הצורה והדרמה; ובמיוחד הסופרן האורחת ג'נט וקיונה-דונאטי, שזהרה ממש לעומת השאר - ועוד מילאה בספונטניות את מקומה של הישראלית ליליה גרצובה שאיבדה את קולה.

באודיטוריום חיפה אין אפשרות להשתמש בבור התזמורת, ולכן יושבים הנגנים על הבמה, מאחורי הזמרים ולצדם - מה שמשנה לגמרי את אופי הההצגה והופך את ההפקה לקונצרטית, ולכל היותר למבוימת למחצה, כפי שהיה כאן. אין בזה רע כמובן, ולסוג כזה של הפקה יש ערך רב כשלעצמו - על אף האמצעים הבסיסיים שננקטו כאן ובראשם התפאורה שדלותה זעקה ממש. אבל כל זאת, בנוסף למכת הגורל האקוסטית של האודיטוריום בו הבמה לא מרשה לצלילים לצאת ממנה לאולם, הראה שלפני האופרה החיפאית עוד כברת דרך לפני שתציע חלופה צפונית סבירה לאחותה התל-אביבית.

 

התזמורת הסימפונית חיפה מציגה: האופרה "הבריחה מן ההרמון", מאת מוצרט. עם מקהלת בת שיר, וסולנים. מנצח: אריה ליפסקי; בימאית: יוליה פבזנר. אודיטוריום חיפה, 29.12.13



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו