בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית

"רד פריסט" וסולנים מובילים בפסטיבל באילת

הפסטיבל התשיעי למוזיקה קאמרית ייפתח ביום שלישי

תגובות

להקת "הכומר האדום" (Red Priest) מאנגליה במופע בארוקי נטול עכבות, רביעיית המיתרים ברודסקי מאנגליה בתוכנית מושכת מסקרנת, רביעיית ג'ז אסטונית ובראשה אנדרס מוסטונן, הפסנתרן אמיר כץ, שורת קשתנים מזהירים ובהם הכנרים אנטון ברכובסקי וקלואי הנסליפ, הוויולנית ליז ברטו והצ'לנים פרנסואה סאלק והלל צרי, "הפסנתר המושווה" של באך בביצוע דניאל-בן פיינאר - כל אלה יישמעו וייראו השבוע בפסטיבל החורפי השנתי למוזיקה קאמרית באילת; אירוע שמציב תחרות שקולה לפחות, מבחינה הרמה האמנותית ומגוון האטרקציות, לפסטיבל "קלאסי בים האדום" של גרגייב.

כמו אשתקד, הפסטיבל למוזיקה קאמרית מתקיים בשני אולמות של מלון "דן" - 470 מקומות באולם הגדול של המלון, 370 באולם הקטן (בשניהם הותקנו במיוחד שורות כיסאות מוצבות בשיפוע). כמו תמיד, שוקד המנהל המייסד - המוזיקאי והמחנך ליאוניד רוזנברג (המכהן בכל ימות השנה כמנהל קונסרבטוריון אילת) - לזמן אל חוף ים סוף אמנים בעלי מוניטין שרובם עוד לא הופיעו בארץ מעולם. "רד פריסט", שהוזכרה לעיל, היא חריג: קבוצה מיוחדת זו כבר הרשימה את הקהל באילת לפני שש שנים. את כל המופיעים ינחה יוסי שיפמן. רוזנברג אומר שהתקציב הפסטיבל השנה יהיה פחות מ-2 מיליון שקל (לעומת כ-2.5 שקל לפני שנתיים): להערכתו, הקצבת משרד התיירות תהיה הפעם נמוכה יותר והשנה גם לא תתקבל הקצבה מהקרן ההולנדית "ארניקה", התומכת בפסטיבל מאז ייסודו, בראשות אנייס ברווט (הולנדית שמתגוררת באילת זה שנים). "ארניקה" הבטיחה, מעיר רוזנברג, לעזור לאירועי הפסטיבל בשנה הבאה, שבה יציין עשר שנים לקיומו.

השיחה עם ליאוניד רוזנברג התקיימה בסוף השבוע שעבר, והוא שידר בה אופטימיות זהירה ביחס למידת ההצלחה הרייטינגית החזויה. "כרגע אנחנו נושקים ל-2,000 כרטיסים, בסך הכל אנחנו מקווים שיימכרו עוד כמה מאות".

לצד המופעים יהיו גם שיעורים פומביים – לפסנתרנים, כנרים וצ'לנים - בהדרכת הסולנים האורחים. המודרכים, ברובם, הם תלמידי הקונסרבטוריון באילת, השיעורים יהיו בחדרים במלון, והנוכחות בהם תהיה תמורת תשלום סמלי.

בסיום "פסטיבל גרגייב" לפני שבועות אחדים אמרה שרת התרבות לימור לבנת שדרושה "חשיבה אסטרטגית" על הפסטיבלים למוזיקה באילת. זה מדאיג אותך, מבחינת הערכת התמיכה הממשלתית בעתיד?

רוזנברג, בדיפלומטיות: "תמיד כדאי לחשוב איך לייעל ומה באמת מתאים לעיר לאילת.

"בקשר לכך חשוב לזכור שגם לתושבי אילת יש צרכים תרבותיים, ואין ספק ש-300 תלמידי הקונסרבטוריון שלנו – שהוא לא רק לדעתי מן המובילים בארץ – מקבלים אפשרות להיחשף לנגינתם של אמנים מעולים. ובכלל, הקהל האילתי (בניגוד לאורחים) מעדיף את הפסטיבל שלנו" (יש להזכיר שחבילת כרטיסים לשמונה אירועים של פסטיבל זה עולה 800 שקל, מחיר נמוך מאוד יחסית למחירי הכרטיסים ב"פסטיבל גרגייב").

אחד המופעים המיועדים ל"מיטיבי שמוע", הפעם, הוא ביצוע כל הספר הראשון של "הפסנתר המושווה" מאת באך. איזה פסנתר יעמוד לרשותו של דניאל-בן פיינאר?

"פאציולי, אחד הכי טובים בארץ, ששייך לקונסרבטוריון".

בכל שמונה הפעמים הקודמות, אומר עוד רוזנברג, הפסטיבל למוזיקה קאמרית היה הצלחה – מבחינת התוכן. "לא שמענו אפילו תלונה אחת על הרמה האמנותית, וכך יהיה גם הפעם. אני יכול להגיד, בעקבות תגובות שקיבלתי בפעמים הקודמות, שלחובבי מוזיקה שלא יבואו השבוע לאילת תהיה סיבה להתחרט".

 

מי ומה באילת

להלן אחדים מתוך מופעי הפסטיבל למוזיקה קאמרית שמתקיים השבוע באילת, מיום שלישי עד מוצאי שבת:

להקת "רד פריסט" תגיש שני מופעים: אחד הוא מופע של מוזיקה-מחול-מולטימדיה המבוסס על "ארבע העונות" של ויוואלדי בשיתוף שני רקדנים חברי אנסמבל בת שבע (וגם חברי "רד פריסט" עצמם אינם יושבים ומנגנים במסורת הקונצרט המכופתר). שני מוקדש למוזיקה של הנדל (אף הוא במתכונת מיוחדת).

רביעיית המיתרים "ברודסקי" תבצע יצירה מסקרנת מאוד, שהיא בעצם פרויקט: "עצים, חומות, ערים" הוא מחזור שירים, על ערים אירופיות אחדות ועל ירושלים, פרי רוחם של שמונה מלחינים, לרבות חביב האנה שחאדה ( חיבר את המוסיקה לסרט "ביקור התזמורת"). מלחין נוסף, נייג'ל אוסבורן, חיבר מנגינות קישור בין השירים. תשיר אותן, בליווי הקשתנים, הזמרת הבריטית היהודייה לורה ליקסנברג. עוד באותו קונצרט: פרסל, שוברט (הרבעייה המכונה "רוזמונדה") – וגם ביורק.

עוד ברשימת המומלצים העיקריים: קונצרט שכולו שומאן, ובו יבצע בין השאר הפסנתרן אמיר כץ (ישראלי שבסיסו כיום במינכן) את "מחולות בני ברית דוד"; קונצרט עם תזמורת – אנסמבל המיתרים "לרמן", מרוסיה, בניצוחו של המוזיקאי הרוסי-היהודי איגור לרמן, ובמרכזו הסימפוניה הקונצרטית של מוצרט בכיכובם של שני סולנים שמעוררים ציפיות גבוהות במיוחד - הכנר הרוסי אנטון ברכובסקי והוויולנית הצרפתייה ליז ברטו. ברטו ועמיתה, הצ'לן פרנסואה סאלק (שיבוא גם הוא לאילת), מוכרים לשוחרי מוזיקה ישראלים מקונצרטים קאמריים נפלאים שלהם ששודרו בערוץ הטלוויזיה מצו. ברכובסקי שייך למורשת של הכנרים שצמחו בנובוסיבירסק, לצד ואדים רפין ומקסים ונגרוב.

ויכוח על "הכומר"

לפני שנים אחדות דיווחנו כאן, לאחר קונצרט של להקת "רד פריסט" בארץ, על תגובה חריגה של אחד המאזינים: הצ'מבלן והעיתונאי הגרמני מיכאל בורגשטדה, שנכח באירוע, חרג מנורמה מקובלת של מוזיקאים ("אל תבקר את עמיתיך בפומבי") ופירסם תגובה זועמת על דרכה של "רד פריסט", בויוואלדי ובכלל, במכתב ששלח לעיתונים. בין השאר כתב בורגשטדה כי המופע של להקת "הכומר" הוא "יותר שואו מאשר קונצרט", הזכיר את בגדי הפיראטים שהנגנים לבשו, את הראוותנות הווירטואוזית, את התנועה הבלתי פוסקת על הבמה, לרבות מחוות גופניות כמעט עגבניות של החלילן פירס אדאמס, את העובדה שהצ'לנית לפעמים מרימה את הצ'לו שלא לצורך ופורטת עליו כמו על גיטרה, ושהצ'מבלן "חובט בקלידים". הארבעה, צלף בורגשטדה, חושבים איך לגרום ש"האדונים באך, ויוואלדי וטלמן לא ישעממו".

עוד כתב כי חברי "הכומר" (בלשונו, "פירס אדאמס וכנופייתו") לא מנגנים כמעט שום יצירה כנתינתה; באמצע הם משלבים "אלתור אלגארי" קטן (כלומר עוברים לסגנון זר לגמרי), שמגיע לשיא בגליסנדו חסר היגיון, ומוסיפים קריאות "הו". מבחינה מוזיקולוגית, קבע בורגשטד, ההצגה הזאת היא בולשיט. ל"כומר האדום" יש קשר לביצוע בעל ידע סגנוני של מוסיקה מוקדמת כמו של"מלחמת הכוכבים" יש קשר לאסטרופיזיקה.

כפי שכתבתי אז, איני מסכים עם בורגשטדה, שהמופע של "הכומר האדום" הוא בידור שחומר הבסיס שלו הוא מוזיקה בארוקית, שבהאזנה לדיסקים של "הכומר" מתברר שהלהקה מצליחה ליצור עניין מחודש אפילו ב"ארבע העונות" השחוקה ושההבלטה הגרוטסקית לפעמים של ניואנסים מסוימים היא חטא מועיל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו