טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דרור קראו לבן עם בת

השילוב המזרחי־קלאסי והאירופי, בביצוע מקהלת "האנסמבל הקולי הישראלי" והתזמורת האנדלוסית אשדוד, היה מרחיב־לב. שיאו של הערב היה "יפה ותמה" מאת שלמה אביטבול, שהפליא לשיר הפייטן הכריזמטי מימון כהן

תגובות

דברי הסיכום לאירוע אולי ייראו פאתטיים, אז מה. הנה הסיכום: אירוע שממלא את הלב בגאווה על היותך ישראלי, על היותך בן לעם שמכיל תרבויות נפלאות ושונות זו מזו. התרבות המוזיקלית האירופית, שמקהלה כמו "האנסמבל הקולי הישראלי" שוקדת לטפחה ולהגישה בצורה הכי טובה; התרבות המוזיקלית המזרחית הקלאסית, כפי שהיא מתבטאת במוזיקה האנדלוסית שנולדה וגדלה וטופחה במרוקו ובארצות צפון אפריקה האחרות - ובישראל.

בל נגזים: זה לא היה אירוע של מוזיקה קלאסית אירופית לעומת אנדלוסית, אלא מהלך של התקרבות. האנסמבל הקולי ביצע שירי רועים ישראליים ישנים (עמנואל זמיר, נרדי, זעירא), בהנמקה שהם חוברו מתוך מאמץ מסוים של השתלבות במרחב האוריינטלי, את "דרור יקרא" הנפלא הפופולרי (לחן מסורתי בעיבוד יחזקאל בראון) ועוד. התזמורת האנדלוסית עם הפייטן הכריזמטי מימון (מני) כהן הפליאה לשלהב בין השאר (באוזניי, זה היה משיאי הקונצרט) ב"יפה ותמה" מאת שלמה אביטבול, שחי במרקש בסוף המאה ה-19.

נראה שרוב חובבי המוזיקה הקלאסית בישראל, כותב המנצח יובל בן־עוזר, מנהלו ומייסדו של "האנסמבל הקולי הישראלי" במאמר קצרצר בתוכנייה, "אינו מכיר את המסורת העשירה של המוזיקה היהודית בארצות צפון אפריקה ואגן הים התיכון". בהמשך (בנימה שאינה מסגירה לכאורה התייחסות ערכית למה שנתפס כיום בפופ הישראלי כ"מוזיקה מזרחית") הוא כותב כי רבים נוטים לצרור את המוזיקה היהודית המסורתית של ארצות המאגרב ואגן הים התיכון בסל אחד עם המוסיקה המזרחית הפופולרית, ובכך מחמיצים היכרות עם עולם עשיר ומרתק".

הקונצרט אכן סיפק היכרות עם עולם מזרחי עשיר ומרתק, עולם ששייך להיותנו יהודים ולבחירתנו להיות במזרח (גם אם אנו יהודים אירופים).

הסתיגות אחת: חלק חלש - בבירור (אבל למרבה המזל קצר) - היו אותם שירי רועים "ישראליים־קלאסיים" שצוינו לעיל, אשר מאבדים כמעט את כל החן בעיבוד למקהלה ששמענו, מה גם שהמקהלה זימרה מוגברת, לצד התזמורת המוגברת, ויצא טשטוש אחד גדול.

עוד יש להזכיר כי דברי הפתיחה של יורם אזולאי היו תורמים, נעימים ובוני אווירה וכי הקונצרט יתקיים גם ביום שלישי, במוזיאון תל אביב.

 

האנסמבל הקולי הישראלי והתזמורת האנדלוסית אשדוד. מנצח: יובל בן־עוזר. בראש התזמורת האנדלוסית: יורם אזולאי. פייטן: מימון (מני) כהן. סולנית במנדולינה: אלונה ממן. המשכן העירוני לאמנויות, רעננה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות