בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השתאות ללא סוף

הפסנתרן נעם גרינברג וקשתניות רביעיית "ארדאו" מצרפת הילכו קסם על הקהל בסדרת קונצרטים שכולה מוצרט

תגובות

מוצרט מנוגן רבות במקומותינו, בתזמורות ובהרכבים קאמריים, אבל סדרת קונצרטים קאמריים (שלושה קונצרטים) שכולה מוצרט אינה שכיחה.

מיני פסטיבל מיוחד כזה התרחש בסוף השבוע במרכז למוזיקה קאמרית של הקונסרבטוריון התל־אביבי (בהנהלת רז בנימיני) בכיכובם של אורחים מחו"ל, שניגנו בצירופים שונים: הפסנתרן התל־אביבי לשעבר נעם גרינברג וקשתניות רביעיית "ארדאו" מצרפת. "ארדאו" הוא הרכב בן 14 שנה, חברותיו כיום הן הכנרות אוליביה יוז ומי־סה יאנג, הוויולנית היפאנית נוריקו אינואה והצ'לנית ז'ואל מרטינז. הנה רשמים מפרק ב' של הפסטיבל (אתמול בצהריים):

הפתיחה, בדיוורטימנטו לטריו מיתרים ק' 563, התרחשה בנגינה שהעבירה אל הקהל את ההתפעמות של שלוש הנגניות. היה נעים ומגביר מעורבות לראותן בשעת מעשה, לרבות המחוות הגופניות הספונטניות ושינויי הארשת של הכנרת הצעירה מי־סה יאנג (קוריאנית שגדלה ביפאן).

הצליל היה משובח, הדיווורטימנטו העביר את המאזינים באחת אל הספירה המוצרטית בשיאה, אל שעשוע נעלה. בהקשר זה ראויים להיקרא דבריו של נעם גרינברג בתוכנייה: המוזיקה של מוצרט, כתב, "היא עמוקה לא במובן של כבדות - שהרי יצירותיו של מוצרט הן אולי מהמבדרות ביותר שחוברו מעולם - אלא במובן שהיא נוגעת בשלמות של משיכה ועניין אינסופיים, עושר שלעולם לא יהיה אפשר לחקרו עד תום".

לאחר הכשרת הלבבות עם הדיוורטימנטו ניגנו גרינברג והכנרת הראשונה של הרביעייה, אוליביה יוז, את הסונטה בסול מג'ור ק' 379 (ביצוע תקין), ובסיום פנו אל פאר הספרות הקאמרית בכלל - הלא היא רביעיית הפסנתר בסול־מינור ק' 478, שגם הפרוזה המתפעלת הנ"ל של גרינברג (או כל כותב אחר) דלה מלתארה.

הפרשנות של הנגנים, שהובלה בבירור בידי הפסנתרן, היתה רכה, הדגישה את הפן הרומנטי המתרפק מלטף של מלחין שמזוהה עם איפוק קלאסיציסטי. הפרק הראשון הוגש בצלילים רכים יתר על המידה (עניין של טעם, לדעתי מתבקשת כאן הבלטה חדה יותר של ניגודים, למשל הנימה האסרטיביות של המשפט הפותח); בפרק האמצעי וברונדו הגישה הרכה הילכה קסם, הקרינה בצורה משכנעת ניגוד מוצרטי של פשטות ועומק ושידרגה את רושמו של הקונצרט כולו.

הפסנתרן נעם גרינברג (ישראל־אנגליה) ורביעיית המיתרים "ארדאו" (צרפת). אולם הקונסרבטוריון בתל אביב, 28.2



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו