בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל ישראל

מסע אל תור הזהב

המוזיקה משירי הרנסנס הספרדי יפה ממש, אבל נדרשו דברי קישור כדי שהמאזינים יוכלו להתמצא באוסף היצירות של אנסמבל ״מה לה אמרגטס טו״

תגובות

איזו מוזיקה יפה יותר מהרומנסות והקופלס מתור הזהב היהודי בספרד? משירי הרנסנס הספרדי של גדולי המלחינים באירופה, דייגו אורטיז וחואן דל אנסינה ובני דורם? כנראה אין כזאת, ובכך אפשר היה לחוש היטב בקונצרט היפה של אנסמבל ״מה לה אמרגטס טו״ (משמעות השם נותרה מסתורית למי שאינו דובר ספרדית) בפסטיבל ישראל אתמול. חברי האנסמבל נקבצו יחד מארצות רבות, ולכולם קשר אמיץ עם מסורת הלדינו: זמר הטנור אסטבן מנזו מארגנטינה, נגנית החליליות הישראלית ילידת יוון דורט פלורנטין, טוליו רונדון הוונצואלי בוויולה דה־גמבה, נגנית הנבל הבארוקי הבריטית שרה ריידי, ונגן כלי ההקשה חואן מרטינה ממקסיקו. ויחד עם הזמרת האורחת שהזמינו, המצו־סופרן הישראלית ברכה קול, הגישו את הרפרטואר המעורב, הלדינו־רנסאנסי, בהתכוונות רבה.

האנסמבל מנגן בכלי התקופה, כלי נגינה עתיקים־משוחזרים, שלצלילם קסם רב. יחד עם זאת, בעיות האינטונציה טרדו לכל אורך הערב — אולי בגלל רגישות היתר של כלים אלה. השליטה הסגנונית של חברי האנסמבל, הרגישות שלהם, הביטחון בנגינה — שרה ריידי בנבל בארוקי, למשל, בעידון ובצליל יפה — פיצו אמנם על נגינה ושירה לא נקייה, אבל לא לגמרי.

Gabrielle van der Werf

והיה עוד היבט אחד שפגם בקשב והריכוז: התוכנית הלכה והצטברה לאוסף יצירות קצרות — לעתים לא בהתאמה מדויקת לתוכנייה — יצירות שלא היה ברור מה טבען, מהיכן באו ומה ההקשר שלהן. קונצרטים כאלה מבקשים ממש אמצעי כלשהו שיעזור למאזינים להפליג אל הימים הרחוקים, שיכוון אותם לקשר בין שירת החולין בלדינו לשירת הקודש בבית הכנסת, לשיר יהודי עתיק שאולי מכירים המאזינים מאופרה של ורדי, להקשר הרנסנסי. הצליל המופנם, הנימה הנוגה משהו, האווירה האינטימית — אלה איבדו ברגע מסוים מכוחם בהעדר אמצעי כזה. נדרשו דברי קישור, או משהו בתוכנייה או שינוי רטורי כלשהו שינסוך בהם חיים.

"ליבי זוכר — רומנסות וקנסיונים מספרד העתיקה", עם אנסמבל ״מה לה אמרגטס טו״. ימק״א ירושלים, 7.6



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו