בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרט

הניסוי החדש של אנסמבל מיתר

״הפרעות״ מאת גל שוסטר התענגה על הצלילים באשר הם, ״טלפון שבור״ של עופר פלץ יצרה עולמות צליליים מלאי יופי, ו״חלומות פיירו״ של אלכסנדר רדבילוביץ סיפקה רגע תיאטרלי מצחיק: אנסמבל מיתר ממשיך לספק אירועים מסקרנים

2תגובות

מוזיקה חדישה היא חלק מהנוף, קונצרט של מוזיקה חדישה הוא אירוע מסקרן, הוא יד על הדופק, הוא מאתגר ומהנה ויש מה על מה לדבר אחריו: את כל אלה לימד אנסמבל מיתר את הסצינה המוזיקלית בישראל. ״התייחסו לכל דבר כאל ניסוי״, כתב המלחין האמריקאי ג׳ון קייג׳ באחד מכתביו, וזה מה שמיתר עושים - ולא בגלל חומר הגלם שלהם, שהוא מוזיקה חדישה: לא, כי ״כל דבר״ משמעו גם מוצרט, או ברהמס, ולכן גם אותם אפשר, ולגישתו של קייג׳ חובה, לתפוש כניסוי. הגישה של מיתר, שהיא עירוב מיוחד להם של סקרנות ותעוזה, היא שמקנה את הרעננות - גם אם יפתחו סדרה של מוזיקה רומנטית.

אבל הם לא פותחים סדרה כזאת, ויתר על כן: הם מטפחים את המוזיקה החדישה גם בקרב הדור החדש של המלחינים, בפרויקט הנקרא ״תדרים״, ואחת היצירות בערב זה היתה פרי של הדור הזה: ״הפרעות״ לחמישייה (2014), מאת המלחין הצעיר גל שוסטר. מרתק היה לשמוע את המוזיקה של שוסטר, שמתענגת על הצלילים באשר הם, ונובעת מתוך מחשבה והבעה.

אלון רון

אחריה אפשר היה להתענג על ״רוח מרה־רוח מתוקה״ של אליוט קרטר (1985), הלא־ישראלי והוותיק מבין מלחיני הערב, לקלרינט וחליל. לכאורה הזיווג של הכלים האלה מושלם: שניהם כלי נשיפה, שניהם מעץ - לפחות במקור - ושניהם באותו המנעד, אבל למעשה אין זרים ועוינים מהם זה לזה באופי הצליל. והנה קרטר הראה שדווקא לא: ביד אמן וירטואוזית והומוריסטית ומלאת אהבה לצלילים באשר הם, הקלרינט והחליל הופכים לזוג משמים.

״טלפון שבור״ של עופר פלץ, לפתיחה, גילתה פינות שלא נחקרו עדיין בשילוב בין אפקטים של רעש בכלי הנגינה, כמו נשיפה בלי הפקת צליל, לבין צלילים, ויצרה סיפור צלילי המשכי־קטוע ועולמות צליליים מקוריים ומלאי יופי; ואלכסנדר רדבילוביץ ניער קצת את האווירה כבדת הראש עם רגע תיאטרלי מצחיק ומפתיע ביצירתו ״חלומות פיירו״.

ג'ולייט מינו

״אחד״ מאת אמיר שפילמן הזכירה לקהל שלא רק מלחינים יש כאן אלא גם מבצעים, מעולים כולם, בלי גבולות טכניים - שתחת שרביטו של דוד גריילסאמר, והביטחון שהעניק בידע ובניסיון שלו בסוג זה של מוזיקה, התעלו על עצמם.

אנסמבל מיתר - מוזיקה חדישה, יצירות מאת עופר פלץ, גל שוסטר, אליוט קרטר, אלכסנדר רדבילוביץ ואמיר שפילמן. חליל: רואי אמוץ; קלרינט: גלעד הראל; כינור: יעל ברולסקי; צ׳לו: עירא גבעול; פסנתר: עמית דולברג. מנצח: דוד גריילסאמר, הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה

 

 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו