מדוע ביטל המטרופוליטן שידור חי עולמי של האופרה על פעולת טרור פלסטיני

האופרה, "מות קלינגהופר", מספרת את סיפור פעולת הטרור הפלסטיני נגד הספינה "אקילה לאורו" ב-1985. מנהל בית האופרה אמר על הביטול: "נוכחתי שקיים חשש ממשי והתנגדות בקרב הקהילה היהודית הבינלאומית, שרואה את השידור החי בלתי ראוי"

נעם בן זאב
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נעם בן זאב

מנהל בית האופרה מטרופוליטן בניו יורק, פיטר גלב, הודיע אתמול (שלישי) שבית האופרה מבטל את ההקרנה המתוכננת בשידור ישיר לרחבי העולם של האופרה ״מות קלינגהופר״ (1991) מאת המלחין האמריקאי ג׳ון אדמס. האופרה מספרת את סיפור פעולת הטרור הפלסטיני נגד הספינה "אקילה לאורו" ב-1985, שבה נרצח הנוסע היהודי לאון קלינגהופר, נכה בכיסא גלגלים; והיא משרטטת תמונה מורכבת של הקונפליקט הישראלי־פלסטיני. ״אני משוכנע שהאופרה אינה אנטישמית״, הסביר גלב, ״אבל נוכחתי שקיים חשש ממשי והתנגדות בקרב הקהילה היהודית הבינלאומית, שרואה את השידור החי בלתי ראוי בתקופה זו בה גואה האנטישמיות, בייחוד באירופה״. ההחלטה על ביטול השידור, מדווח המגזין המוזיקלי המקוון New Music Box, המוביל בתחום המוזיקה הקלאסית האמריקאית, התקבלה בעקבות פנייתו של אייב פוקסמן, ראש האירגון היהודי ״הליגה נגד השמצה״, שלדבריו ייצג את רצון בנותיו של קלינגהופר. הצגות האופרה, עם זאת, יועלו כמתוכנן באוקטובר בניו יורק.

זאת הפעם השנייה שהאופרה מוחרמת ומוטלת עליה צנזורה: הפעם הראשונה היתה בנובמבר 2001, אחרי ההתקפה על מרכז הסחר בניו יורק, עת בוטלה הפקתה על ידי התזמורת הסימפונית של בוסטון כחלק מגל עצום של צנזורה על מוזיקה בארצות הברית מבקר המוזיקה של "ניו יורק טיימס" באותה התקופה, המוזיקולוג המהולל ריצ'רד טארוסקין, טען אז שיש להימנע מלהעלותה "וכך להפעיל איפוק בזמנים קשים אלה", כהגדרתו. השתקת האופרה גררה גל של התנגדות לסתימת הפיות, והביאה לדיון נרחב על גבולות הצנזורה ועל זכות הממסד להחליט מה טוב וראוי להשמיע לקהל בעת משבר.

המלחין ג׳ון אדמס הגיב אתמול בחריפות על החלטת המטרופוליטן להשתיק את האופרה: ״האופרה שלי מכבדת את זכרו של לאון קלינגהופר ומגנה חד משמעית את רציחתו הברוטלית״, אמר, ״והיא מתייחסת לחלומות ולסבל לא רק של העם בישראל אלא גם של העם הפלסטיני - תוך הוקעה מוחלטת של אלימות, טרור ואנטישמיות. הורדתה מפרה את החופש האמנותי, ובסופו של דבר מהווה פעולה של אי־סובלנות - בדיוק מה שמשתיקי האופרה מתיימרים להילחם נגדו״.

ג'ון אדמסצילום: בלומברג

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ