בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סדרת "תגליות"

תגלית לסיום הקונצרט

אנסמבל המאה ה-21 הגיש תוכנית מהודקת מבחינת תפישתה. כך עד ל״סימפוניה למיתרים פתוחים״ של ההולנדי לואיס אנדריסן

תגובות

לפעמים שווה להישאר בקונצרט שלם רק בשביל יצירה אחת, אוצר שמתגלה בסופו. האמת היא שבקונצרטים של מוזיקה עכשווית חדישה הסיכוי שהתופעה הזאת תהיה הנורמה, ולא רק ״לפעמים״, הוא גדול במיוחד, ועל אחת כמה וכמה בסדרה ששמה, והאני מאמין שלה, הוא ״תגליות״: כשהמטרה היא לחקור מחוזות חדשים, ולגלות תגליות, ולא ״ליהנות״, צריך להשלים עם כל מיני הפתעות בדרך. זה אופיה המיוחד של הסדרה הזאת, שמעזה ולא הולכת על בטוח.

״סימפוניה למיתרים פתוחים״ (1978) של ההולנדי לואיס אנדריסן, לסיום הקונצרט, היתה התגלית הגדולה שלו. עד אליה הגיש אנסמבל המאה ה-21, בהנחייתו הלא מכופתרת של המנצח אילן וולקוב ובעריכתו, תוכנית מהודקת מבחינת תפישתה: רק כלי קשת השתתפו בערב הזה, למעט שני נקשנים ביצירה אחת ופסנתרנית באחרת, והם ניגנו בטכניקות לא מקובלות - הן בכוונון מיוחד של המיתרים (״חללים פתוחים״ של גיאורג האס מ-2007), הן בפריטה והקשה עליהם מתוך אלתור (״פרקסיס ל-12״ של יאני כריסטו, מ-1966) - וגם בדרך מקובלת יותר, אם כי בחלוקה פחות שוויונית של התפקידים ברביעיית כלי קשת: ב״תעתוע, זיכרון, מסתורין״ (2012) של המלחין הירדני, שגם למד בישראל, סעד חדאד.

Simon Butterworth

שלוש היצירות האלה הציגו מגוון התייחסויות לכלי הקשת: גיאורג האס האוסטרי דימה אותם למוזיקה אלקטרונית, עם שטיח צלילי רב שכבתי סטטי שמהבהב בטונים עיליים ובהתנגשות דיסוננטים; יצירתו של כריסטו היווני היתה כמוצג מוזיאוני, מביך למדי אם מותר לומר, מהנסיינות של שנות ה-60 שלאורכן אנשים עשו שטויות מתוך רצינות תהומית. לאנדריסן, לעומת זאת, היה מה לומר. סגנונו, בהשראת הרפיטיטיביות האמריקאית, כולו אינטלקט ועומק, וחקר אמיתי של אפשרויות צליליות וצורניות. נכון, נחוצה היתה מידה של עמידות כדי לצלוח חצי שעה של מוזיקה כבדה שכזאת, אבל הרווח היה גדול.

אנסמבל המאה ה-21 בסדרה ״תגליות״: מיצירות סעד חדאד, גיאורג האס, יאני כריסטו, לואיס אנדריסן. מנצח: אילן וולקוב. פנסנתרנית: מאיה דוניץ. מוזיאון תל אביב, 21.6

 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו