שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

תענוגות בהרמון

בהשוואה לטראגיות השמאלצית של "לה בוהם", "החטיפה מן ההרמון" היא מחרוזת פלאים תוססת של המצאות מוצרטיות, המועלית בהצלחה בסדנה הבינלאומית לאופרה בת"א

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

מן הסתם קל יותר לביים אופרה עליזה, תוססת ומלאת אקשן כמו "החטיפה מן ההרמון", מאשר את הטראגיות השמאלצית של "לה בוהם", והעובדה הזאת הומחשה בבירור בהפקות של שתי האופרות האלה, המועלות בימים אלה בסדנה הבינלאומית לאופרה בת"א. "החטיפה מן ההרמון" היא מחרוזת פלאים של המצאות מוצרטיות, שרשרת של תענוגות (שהמלחין עצמו נהנה מאוד להכין אותם, כמתועד במכתב לאביו), יצירה שמשום מה אינה זוכה, למיטב התרשמותי, למזמורי ההתפעלות שמגיעים לה — גם בהשוואה לכל אופרה אחרת של מוצרט.

התענוגות שרקח וולפגנג אמדאוס זוכים בימים אלה להפקה מענגת במיוחד בסדנה בת"א. מי אחראי להצלחה? מבחינת הבימוי התשובה מעורפלת במקצת: לפני ההצגה במוצ"ש התברר כי הבמאית המקורית מארי בירנבאום (ניו יורקית), "עזבה אותנו" (כך נאמר) והבמאית הישראלית שירית־לי וייס נכנסה לנעליה בהתראה קצרה והמשיכה את הקונספט שלה. כך או כך, זו או זו, שום דבר לא חסר בהפקה מזווית תיאטרונית ומזווית וויזואלית, חוץ (וזה חסרון גדול, יש להודות) מהיעדרם של צלילי תזמורת. דוגמה להברקונת: כאשר שומר ההרמון, אוסמין, שר לקראת הסיום את האריה "האח, איך אחגוג את ניצחוני" ומספר איך יתנקם באכזריות בשני זוגות האוהבים — ה"נידונים" עצמם, שכמו מוקסמים מזמרתו, כלומר ממוצרט, מצטרפים בהפקה זו לחגיגה, מחוללים לצלילי האריה המבשרת את סופם המר ומבליטים את הממד ההומוריסטי ואת יופיה של המוזיקה.

מתוך "החטיפה מן ההרמון". מחרוזת פלאיםצילום: קיטן אטמו

הצלע השנייה בהצלחה היא הזמרים הגברים שלוהקו ובראשם זמר הבאס הסרבי סאווה ומיץ' (Vemic) כ"אוסמין" וזמר הטנור הישראלי איתן דרורי כמשרת פדריליו. שניהם הפליאו לזמר ולשחק (אז מה אם ומיץ' בכלל לא מקרין רשע, אלא נראה ונשמע כמו שחקן שמשחק זמר שצריך להקרין רשע והחובה הזאת משעשעת אותו), וגברו בדירוג ההצטיינות על הטנור המקסיקאי בעל הקול הנפלא סזאר דלגאדו ("בלמונטה") ועל שתי הנשים: מרי ג'ון אודהארטי האוסטרלית ("קונסטנצה") והדר עטרי שלנו כ"בלונדה" (זמרתה של הדרי היתה סבירה פלוס ונוכחות הבמה המקסימה שלה שידרגה את ההפקה כולה).

מה עוד? הטנור האוסטרי־ישראלי אלכסנדר לנג, בתפקיד מדבר (הפחה "סלים") תרם משחק משכנע ודיבור ברור; מלאכת האצבעות של הפסנתרנית ג'ניפר סיטו לא הבריקה די הצורך מבחינה טכנית, אך נומרה מדי פעם בפראזות עשויות בטעם, בעזרת ההובלה של המנצח פול נדלר.

הסדנה הבינלאומית לאופרה בת"א, "החטיפה מן ההרמון" של מוצרט. מנצח: פול נדלר. פסנתר: ג'ניפר סיטו. במאיות: מארי בירנבאום ושירית־לי וייס. אולם הקונסרבטוריון בת"א, מוצ"ש 19.7. הצגה נוספת ב–22.7

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ